Gå til innhold

nhd - Lamictal


andungen

Anbefalte innlegg

Hei, jeg stoppet å ta Lamictal for en uke siden (sto på 100 mg) Visste ikke om Lamictalen virket i det hele tatt og ville derfor ikke kaste ut mere penger (som jeg har lite nok av fra før) på ny pakke. (400 kr!) Psyken har vært borte i over 5 uker..så får ikke dekket beløpet fra trygdekontoret heller.

Så finner jeg ut til min store forskrekkelse at det ser ut som medisinen har funket allikevel. Jeg begynner å blir mer og mer deprimert..føler meg nedfor og ikke kan jeg kontakte psyken heller.

Spørsmålet er: Kan jeg starte rett på 50 mg tabletter og trappe opp til 100 igjen..etter å ha gått uten over en uke..eller må jeg skaffe en ny resept på lavere dose? Har resept på 50 mgs fra før..og det ville bli mye om og men og forklaringer hos fremmed lege for å få en ny resept. Orker ikke det styret.

Men er så redd for at jeg skal falle enda lengre ned før psyken dukker opp igjen...

Har du noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Siden du kun har vært uten medisinen en uke, kan du begynne rett på en døgndose på 50 mg.

Vedr. prisen så kan du få Lamictal på blå resept.

Husk at ved forebyggende behandling kan du ikke forvente å merke effekten av medisinen. Medisinen skal holde deg frisk, og du kan jo ikke merke at du evt. ville blitt syk om du ikke tok den. (ble det forståelig?)

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, andungen

har skrevet til deg under innlegget under ditt. Kikk da vel! Hvis dette nå ender på feil innlegg igjen gir jeg opp. Jeg får riktig i ruta men de ser ut til å gå hvor de vil idag.

Sov godt. Avariadne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden du kun har vært uten medisinen en uke, kan du begynne rett på en døgndose på 50 mg.

Vedr. prisen så kan du få Lamictal på blå resept.

Husk at ved forebyggende behandling kan du ikke forvente å merke effekten av medisinen. Medisinen skal holde deg frisk, og du kan jo ikke merke at du evt. ville blitt syk om du ikke tok den. (ble det forståelig?)

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Hei igjen og tusen takk for svar.

Var akkurat på apoteket nå og hentet ny dose Lamictal. Har den på blå resept fra psykiateren min under pgf 18..men apotekene her i Krsand nekter plent å la den gå på blå resept. De sier at jeg må få en rekvisisjon fra psykiateren min som jeg kan levere på trygdekontoret sammen med kvitteringene fra apoteket. Så da er tydeligvis praksisen forskjellig fra sted til sted. Dama på apoteket slo til og med opp i boka for å se om det var blitt endringer under paragrafene..men blå resept gjaldt visst fremdeles bare for epilepsi. Så jeg får nok bare vente til psykiateren kommer tibake før jeg får tilbakebetalt noe. Enormt tungrodd system synes jeg.

http://www.doktoronline.no/homepage/andungen/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Hei igjen og tusen takk for svar.

Var akkurat på apoteket nå og hentet ny dose Lamictal. Har den på blå resept fra psykiateren min under pgf 18..men apotekene her i Krsand nekter plent å la den gå på blå resept. De sier at jeg må få en rekvisisjon fra psykiateren min som jeg kan levere på trygdekontoret sammen med kvitteringene fra apoteket. Så da er tydeligvis praksisen forskjellig fra sted til sted. Dama på apoteket slo til og med opp i boka for å se om det var blitt endringer under paragrafene..men blå resept gjaldt visst fremdeles bare for epilepsi. Så jeg får nok bare vente til psykiateren kommer tibake før jeg får tilbakebetalt noe. Enormt tungrodd system synes jeg.

http://www.doktoronline.no/homepage/andungen/

Lamictal kan ikke skrives på §9 pkt. 18 slik som f.eks. Litium. Der har apoteket rett.

Det finnes to alternativ:

Legen kan søke trygdekontoret om refusjon etter §10.2. Det skal være gått ut skriv fra RTV om at Lamictal SKAL godkjennes for refusjon.

Det andre alternativet er å skrive det ut etter § 9 pkt 7 "Epilepsi og andre organiske hjernelidelser". Jeg har ingen motforestillinger med å kalle bipolar lidelse en organisk hjernelidelse.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...