Gå til innhold

om anti diuretisk hormon / osmolalitet

Anbefalte innlegg

Jeg fikk urinretensjon i forbindelse med en fødsel i mai 2000. Brukte kateter i 7 mnd - men ble så friskmeldt. Jeg er ikke helt frisk i blæren enda og sliter med "overstrekk"-smerter og svikt i vannlatingen (ingen kraft i blæren så den gir opp før den er havtom). Ikke så ofte lenger, men problemet er at jeg ikke kjenner at jeg må tisse når jeg ikke er hjemme.

Jeg venter på å komme til "blæretrening" hos uroterapaut. I mellom tiden skulle legen sjekke om jeg hadde noen hormonforstyrrelser i forbindelse med anti diuretinsk hormon - fordi jeg alltid er tørst og drikker masse og har tynn urin. (har tisset ca 3,5 l i døgnet ved måling - diabetes er utelukket)

Jeg tok serum og urin - osmolalitet og legen lovet å gi tilbakemelding om de fant noe. Jeg har ikke hørt noe (prøvene ble tatt i desember)

Serum osmolalitet var 292 mosmol/l (normal) og

urin osmolalitet var 132 moslom/l (referanseverdi: 300 - 1100)

Jeg har lest litt og det jeg har funnet ut er at ved lav urin osmolalitet kan man ha en slags resistens mot anti diuretinsk hormon. Jeg er veldig nyskjerrig på hva resultetet mitt betyr og jeg har skrevet til legen for å spørre. Mens jeg venter på time - kanskje du kan fortelle litt om hva det betyr ? Jeg ville å så fall blitt takknemlig ! :-)

Jeg har stått i venteliste helt siden i mai 2001 da fastlegen henviste meg tilbake til sykehuset.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43406-om-anti-diuretisk-hormon-osmolalitet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trygve Talseth, Urolog

Om du tørster mye, har tynn (ukonsentrert urin - altså lav osmolalitet), kan du ha en sykdom som kalles diabetes insipidus (har ikke noe med diabetes mellitus (=sukkersyke) å gjøre. Dette har med enten mangle på - eller nedsatt virksomhet av - antidiuretisk hormon.

Men om man bare har den uvanen at man drikker mye, vil man også ha ukonserert urin.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...