bope Skrevet 19. februar 2002 Del Skrevet 19. februar 2002 Jeg er ei jente på 22 år. Sommeren 97 fikk jeg et bistikk på armen. Jeg begynte da å føle meg uvel og fikk litt problemer med å puste og følge med på hva som skjedde rundt meg. Jeg oppsøkte så lege som tok rip prøve og konstanterte at jeg var alergisk mot stikk fra bier og veps. Jeg fikk en inhalator med adrenalin som jeg skulle ha med over alt i sommerhalvåret. Noe jeg har gjort. I sommer(01) ble jeg igjen stukket, denne gangen på siden av foten. Denne gangen fikk jeg en mye sterkere reaksjon, jeg hyperventilerte og hadde problemer med å puste. Det hjalp ingen ting å bruke inhalatoren. I tillegg svettet og skalv jeg veldig. Jeg var heller ikke ved bevisthet hele tiden. Heldigvis var det personer rundt meg som fikk tilkalt lege og ambulanse. Av disse fikk jeg adrenalinsprøte og antihistaminer(tror jeg det het). Etterpå er jeg blitt utstyrt med adrenalinsprøte. Kan noen fortelle meg mer om denne allergien og om hvorfor man ikke får puste? Stemmer det at reaksjonen bare blir verre for hver gang man blir stukket? Og går det ann å vaksinere seg? Er det arvelig? Hva skjer neste gang jeg blir stukket, vil jeg klare å sette sprøyta eller vil jeg skjelve for mye? Kan man dø av det? Ville bli veldig glad for svar før stikksesongen begynner. På forhånd takk. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43410-bistikk/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wenke Lunde, Sykepleier Skrevet 21. februar 2002 Del Skrevet 21. februar 2002 Jeg må innrømme at dette ikke er helt mitt felt, men forleden dag var jeg i kontakt med en person som også hadde allergi mot vepsestikk. Hun fortalte at hun fikk sprøyter for å desensibilisere seg hos øre-nese-halslege. I og med at din reaksjon er såpass alvorlig som du beskriver, må du absolutt be legen din søke deg til slik behandling. Reaksjonene blir nok ikke bedre med tiden, snarere tvert om. Og man må starte i god tid før vepse-sesongen. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43410-bistikk/#findComment-163357 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.