Gå til innhold

Urytmisk og hoppende hjerte

Anbefalte innlegg

Gjest solskinns

Hei!!!

Dette er mitt problem. I svangerskapet fikk jeg mye ekstrasystoler. Disse har vedvart etter fødselen, men jeg synes de har avtatt noe i frekvens. På 24. timers ekg så legen at jeg hadde mange ekstraslag, men mente at dette kunne være helt normalt. Det som er nå er problemet er at når ekstraslagene kommer så virker det som om de varer mye lenger. Det er akkurat som om hjertet slutter å slå, slår så plutselig fortere noen sekunder (rask puls), stopper opp igjen, før det begynner å slå normalt igjen. Dette føles ubehagelig og jeg er redd for at det kan være noe alvorlig. Når jeg anstrenger meg, virker det ofte som om hjertet ikke kommer igang med å slå fortere. Feks. etter en anstrengelse (feks sex) så har jeg helt rolig puls etterpå. Får liksom ikke høy puls når jeg forventer det. Det er vel ikke normalt? Må legge til at jeg IKKE er i god fysisk form. Har ikke fått trent så mye etter at jeg ble mor. I tillegg har jeg av og til vondt oppover halsen (sprenger) på hver side. Har dette noen sammenheng. Legger også til at jeg har kolesterol på 7 (familiært forhøyet), og er 28 år. Jeg ammer fortsatt gutten min på litt over ett år (hormonellt betinget?). Er så bekymret for hjertet mitt. Fabler om at det plutselig kan stoppe når det driver og slår omkull på denne måten. Kan det det? Og hva tror du det er ? Legen min mente det kanskje var nok at jeg begynte å trene, så ville alt ordne seg. Men jeg er redd for å trene når hjertet mitt blir så rart når jeg anstrenger meg (ofte ikke kommer opp i høy puls).

hilsen bekymret

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43535-urytmisk-og-hoppende-hjerte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Lytt til legen din, og på hjertet. Det er trening det roper etter! Mitt og er slik, og jeg regner med at det er farlig for meg å være avholdende (sic!) mer enn en uke (fra trening). Men etter heftige korte økter hopper det svært så ujevnt, det liker nok bedre lange påkjenninger så det vet hvor det har meg! Altså: Ut med vogna og joggeskoene! Det fins forresten supre løpevogner i handelen!

Briv

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Solskinns.

Ekstrasystoli er et meget hyppig fenomèn. Vi har alle slike ekstraslag hvert eneste døgn, noen av oss har ganske mange (flere tusen). Enkelte merker ett enkelt slik slag og reagerer (psykisk) på det, mens andre kan ha rikelig med ekstraslag uten at de merker noe som helst. Ekstrasystoli er således et normalt fenomèn, skader ikke hjertet hvis det ellers er normalt, og har ikke skadelige effekter på hjertet forøvrig.

Under graviditet vil mange kvinner merke øket tendens til ekstraslag. Dette har flere grunner, bl.a. øket pumpearbeid for hjertet, mekanisk trykk samt hormonelle effekter. Det er meget sjelden objektiv grunn til å behandle slike ekstraslag. Som regel vil pasientens egen opplevelse av tilstanden være utslagsgivende for om man skal forsøke seg på medikamenter for dette.

Din beskrivelse av ekstraslagene (rytmeforstyrrelsene) er nesten som klippet ut av læreboken om ekstrasystoli. Hvis du imidlertid har serier eller “løp” av rask hjerteaksjon kan det tenkes at du har en annen form for rytme, men mest sannsynlig er at du har enkelte ekstraslag som blir koblet og kommer innimellom normalslagene dine. Skulle dette fortsette eller tilta bør du ta det opp med din lege på nytt.

Det at du har følelsen av at pulsen ikke øker adekvat ved spesielle anstrengelser kan være forårsaket av at du da egentlig har ekstraslag for hvert annet normalslag (det vi kaller tvillingpuls eller bigemini). Da vil du bare kunne føle hvert annet slag, mens ekstraslaget ikke gir puls, hjertet går egentlig i 100, mens du bare kjenner 50 pulsslag f.eks. på armen.

Det er ingen fare for at ditt hjerte plutselig stopper på grunn av dette.

Ditt kolesterol på 7 mmol/liter er noe høyt. Få det kontrollert når ammingen er over (er vel kanskje på tide nå), og be om at alle kolesterol-fraksjonene blir analysert. Rådfør deg deretter med din lege om eventuell forebyggelse med henblikk på hjerte-kar-sykdom.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...