Poetica Skrevet 21. februar 2002 Del Skrevet 21. februar 2002 For noen år siden ('93) fikk jeg lagt inn en veneport (Viggo Vascuport) ovenfor det høyre brystet. (ca 8 cm nedenfor kravebeinet) Dette ble gjort fordi jeg hadde hyppige sykehusinnleggelser og elendige årer, og måtte ha hyppig intravenøs medisinering. (Er kroniker) Arret er stygt og kraftig (2 cm "bredt" i selve snittet - 4 cm langt). Det vises hvis jeg har litt utringete bluser og selvsagt om sommeren når jeg er lettkledd, og det plager meg. Jeg lurer på om jeg får dekket en fjerning av dette nå som jeg ikke lenger har denne veneporten (fjernet den i '96, tror jeg)? Det har også kommet en slags skade i halsen der de la det andre snittet, dette er ikke så synlig, men når jeg strammer halsen er det en kul ved senen midt på halsen, og åren (vena interna jugularis) ligger på en måte utenpå denne senen og blir meget synlig ved denne strammingen. Selve arret der er meget pent, men ovenfor er det altså blitt ganske rart. Jeg håper du forstå den klønete beskrivelsen. Kan jeg få ordnet dette, og vil folketrygden dekke det? Kan kortison forårsake at arrvev blir så kraftig? Jeg bruker ikke lenger kortison, men den gangen brukte jeg store mengder og langvarige kurer. Jeg er en kvinne på straks 40 år På forhånd takk for svar. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43543-fjerning-av-arrvev/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr med Morten R Kveim, Plastisk Kirurg Skrevet 24. februar 2002 Del Skrevet 24. februar 2002 Ettersom det du beskriver er følgetilstand etter alvorlig sykdom og sykehusbehandling, vil du få korreksjoner dekket av trygdekassen. Hva (om noe) som måtte være fornuftig behandling er vanskelig å si uten å ha sett deg. Be fastlegen din gi deg henvisning til plastisk kirurgisk poliklinikk ved det sykehuset du hører til. Hydrocortison gir ikke arr. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43543-fjerning-av-arrvev/#findComment-164279 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Poetica Skrevet 24. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 24. februar 2002 Ettersom det du beskriver er følgetilstand etter alvorlig sykdom og sykehusbehandling, vil du få korreksjoner dekket av trygdekassen. Hva (om noe) som måtte være fornuftig behandling er vanskelig å si uten å ha sett deg. Be fastlegen din gi deg henvisning til plastisk kirurgisk poliklinikk ved det sykehuset du hører til. Hydrocortison gir ikke arr. Ok, takk skal du ha for svar! ) Vil bare understreke at kortisonen jeg viser til ikke er hydrokortison salve/krem, men kortikosteroider i tablettform. (Prednisolon/Prednison opp til 40 mg daglig i flere uker i gangen, og Solucortef venøst). Dette vet jeg gjør bl a blodårer og beinbygning skjør, så det virker (for meg i hvertfall) logisk at det kan gi endringer i huden også mtp arrvev etc. mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43543-fjerning-av-arrvev/#findComment-164380 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Dr med Morten R Kveim, Plastisk Kirurg Skrevet 3. mars 2002 Del Skrevet 3. mars 2002 Ok, takk skal du ha for svar! ) Vil bare understreke at kortisonen jeg viser til ikke er hydrokortison salve/krem, men kortikosteroider i tablettform. (Prednisolon/Prednison opp til 40 mg daglig i flere uker i gangen, og Solucortef venøst). Dette vet jeg gjør bl a blodårer og beinbygning skjør, så det virker (for meg i hvertfall) logisk at det kan gi endringer i huden også mtp arrvev etc. mvh hei, du har helt rett i at hydrocortisonpreparater (f.eks Prednison) gir degenerative hudforandringer, men jeg er ikke vant til å betegne dem som arr. Derimot blir huden tynnere, mer sårbar og lettblødende og kan få strekkemerker (striae). 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43543-fjerning-av-arrvev/#findComment-166530 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.