Gå til innhold

Dårlig immunforsvar (?)

Anbefalte innlegg

Gjest syk jente
Skrevet

Jeg lurer på om noe kanskje er galt med meg, da jeg har vært forkjølet tre ganger på de siste seks ukene. Jeg har ikke vært like forkjølet hver gang, første og siste har vært vært verst. Har vært forkjølet med ca to ukers mellomrom.

Jeg har lenge hatt dårlig hals, og lurer på om dette kanskje kan medvirke til at jeg har nedsatt immunforsvar. Jeg gjør ellers lite som skulle tilsi at jeg er så ekstremt ofte syk. Jeg var nemlig forkjølet en to-tre ganger i høst også, i tillegg til at jeg tidligere på året hadde vært syk i ca en måned, med tilhørende bihulebetennelse.

Et poeng kan kanskje være at jeg i fjor høst flyttet fra øst til vest i Norge. Det som kanskje først og fremst har endret seg, er luftfuktigheten.

Det tar på både fysisk og psykisk å være så ofte syk. Bl.a. er jeg glad i å drive med idrett. I hvor stor grad kan fysisk aktivitet forstyrre helbredelsesprosessen? Hva kan jeg gjøre for å forbedre immunforsvaret mitt?

Mvh

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob
Skrevet

Hei,

Jeg skjønner at det er ille å få den ene luftveisinfeksjonen etter den andre. Jeg har selvfølgelig ingen mulighet til å stille en klar diagnose, bare komme med litt høytenkning. Det skjer ganske ofte at noen av oss får en serie luftveisinfeksjoner i rekke og rad, uten at det har nødvendigvis noe med nedsatt immunforsvar å gjøre. Infeksjonsforsvaret kan være nedsatt uten at immunforsvaret er affisert. Det kan tenkes at du har fått en virusinfeksjon først, noe som kan ha påvirket flimmerhårepitelet, apparatet som i stor grad sørger for å holde luftveiene ren for bakterier og andre partikler som detter ned på den. Det tar tid å restituere flimmerhåret. Kanskje et par uker. Hvis du nå har vært så uheldig at før cellene ble restituert har fått påført noen smittefremkallende bakterier vil de rettere etablere en infeksjon enn ved flimmerhåret i orden. Og det kan gjenta seg. Det finnes andre forsvarsfaktorer også som kan bli påvirket på samme måte. Det er heldigvis oftere at det er noe slik grunn til gjentatte luftveisinfeksjoner enn noe feil med immunapparatet. Selvfølgelig kan jeg allikevel ikke utelukke at immunapparatet er svekket, men det er ikke nødvendigvis slik. Heldigvis går slike luftveisinfeksjoner over når vintersesongen går mut slutten (som regel da!).

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...