Gå til innhold

intoleranse hvetemel\melk

Anbefalte innlegg

Hei!

Er intoleranse det samme som allergi?

For en stund siden ble jeg frykelig plaget av kviser rundt hake/munn. Jeg fikk da vite at dette var et tydelig tegn på at mage/tarm slet og at jeg burde holde meg unna alle slags melkeprodukter. Da jeg i utganspunktet ikke brukte mye melk i mitt kosthold, ble det da hevdet at problemene kunne skyldes hvetemel. Dermed burde jeg foretrekke rug i stedet og minst mulig hvete. I alle fall ble det veldig mange produkter som nå er utelukket for meg å spise. Finnes det noen måte å få vite dette helt sikkert? I såfall hvordan? Synes det er veldig kjedelig å la være å spise "de mest naturligste ting" når det kanskje er noe annet som er problemet.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43625-intoleranse-hvetemelmelk/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ragnhild Halvorsen, Lege Spesialist i Im

Kjære Proxy2

Intoleranse er et sekkebegrep og betyr rett og slett overømfindtlighet. Allergi er en type overømfindtlighet som skyldes immunologiske mekanismer, dvs immunsystemet er med på reaksjonen.

Reaksjoner som f.eks. kviseliknende utslett kan ha med for mye fet eller søt mat å gjøre - jeg har aldri hørt at det skulle ha sammenheng med melk eller hvetemel.

Det er en tendens i dag til å skylde på melk og hvete nær sagt ved alle slags symptomer uten at dette er sikkert vist ved f.eks. kostforsøk. Det viktigste er å spise en variert og sunn kost og i Norge hører da mel og kornprodukter med og også melkeprodukter som ost og melk i mat. Søt drikkemelk er ikke nødvendig for voksne mennesker, men melkeprodukter som ost og yoghurt er med på å gjøre kostholdet variert.

Et godt råd ved utslett, og særlig kviseliknende utslett er å unngå godterier og brus. Drikk heller vann og spis frukt når du har lyst på noe godt. Sjokolade er stort sett bedre enn smågodt så lenge det ikke blir for mye.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...