Gå til innhold

Sykdommer, personvern og personnummer


Ulv I Faarikaal

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Jeg liker ikke den stadig økende bruk av personnummeret overalt, og forstår det slik at legen oppgir type sykdom til trygdekontoret mitt. Dette er et lite sted, og jeg vet at det er mange mennesker som har tilgang til opplysningene. Så er spørsmålet: hvilke ansatte kan slå opp mine helsedata ? Kan en kyndig person f eks liste ut alle som er HIV positive i kommunen ? F eks da jeg jobbet på sykehus, var det populært å lese kjendisers journaler, og det var ikke vanskelig å få tak i dem heller. Dette kan altså utvikle seg til at man kan gjøre det fra en terminal på et hvilket som helst sykehus eller trygdekontor ? Da sier men naturligvis at det bare er autoriserte som har tilgang, det er ikke mye trøst når svigerinna mi er autorisert, nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Dette skal fremgå av Rikstrygdeverkets konsesjon fra Datatilsynet for registrering og oppbevaring av personopplysninger. Du kan be om at personopplysninger blir sperret for andre enn spesielt autoriserte personer hvis du har en konkret og god begrunnelse, f.eks at du er i nær slekt med en av de ansatte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...