Gå til innhold

Blakk? søk skattebegrensning etter sk loven §72


Ulv I Faarikaal

Anbefalte innlegg

Ulv I Faarikaal

Har du alminnelig inntekt under ~76.000 i fjor MÅ du bare søke skattebegrensning. Du får ikke uten å søke ! Jeg har søkt for personer som har fått igjen opptil 15.000 skattekroner cash, penger de ikke hadde sett noe til uten å søke. Ikke bare det, men for året før også ! To linjer på et ark kan være nok. Hvis noen er interessert kan jeg finne fram linker, post i selvangivelsen og beløpsgrenser. Det må være varig nedsatt evne til skattelegging. Feks hvis du er trygdet/ på dagpenger over lengere tid, eller alenemor/far er det meget god grunn. Har dere noen erfaringer med dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ulv I Faarikaal

En alenefar jeg kjenner, fikk det ihvertfall automatisk, så jeg er ikke sikker på om det du skriver her er helt riktig.

Det står i skatteloven at man må søke. Jeg har med selvsyn konstatert at man ikke får det automatisk. Dette gjelder mange offentlige ytelser, mange får ikke fordi de ikke har søkt eller krevet, at de ikke vet om tilbudet. Staten sparer mye på det.

Rettledning utgitt av Skattedirektoratet, januar 2002 :

Har du ufrivillig kommet i en vedvarende vanskelig økonomisk situasjon og har svært lav inntekt, kan du søke om skattebegrensning. Skattebegrensning gis vanligvis ikke når du har rett til lån i Statens lånekasse for utdanning i seks måneder eller mer i løpet av året, eller den lave inntekten skyldes deltidsarbeid, kortvarig opphold i Norge e.l., eller du er selvstendig næringsdrivende. Du kan kun få skattebegrensning når inntekten din og inntekten til den/de du bor sammen med ikke regnes å være nok å leve av. Søknad med begrunnelse må sendes med selvangivelsen. For mer informasjon se brosjyren «Skattebegrensning».

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

Det står i skatteloven at man må søke. Jeg har med selvsyn konstatert at man ikke får det automatisk. Dette gjelder mange offentlige ytelser, mange får ikke fordi de ikke har søkt eller krevet, at de ikke vet om tilbudet. Staten sparer mye på det.

Rettledning utgitt av Skattedirektoratet, januar 2002 :

Har du ufrivillig kommet i en vedvarende vanskelig økonomisk situasjon og har svært lav inntekt, kan du søke om skattebegrensning. Skattebegrensning gis vanligvis ikke når du har rett til lån i Statens lånekasse for utdanning i seks måneder eller mer i løpet av året, eller den lave inntekten skyldes deltidsarbeid, kortvarig opphold i Norge e.l., eller du er selvstendig næringsdrivende. Du kan kun få skattebegrensning når inntekten din og inntekten til den/de du bor sammen med ikke regnes å være nok å leve av. Søknad med begrunnelse må sendes med selvangivelsen. For mer informasjon se brosjyren «Skattebegrensning».

http://www.skatteetaten.no/personer/skatt_og_selvangivelse/temablad/article.jhtml?articleID=1390647

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulv I Faarikaal

En alenefar jeg kjenner, fikk det ihvertfall automatisk, så jeg er ikke sikker på om det du skriver her er helt riktig.

En utbredt misforståelse er at begrensningen bare tilkommer pensjonister og trygdede, det stemmer ikke. Det står riktignok først i loven og veiledningene, derfor misforstår så mange, siden de ikke leser *resten* av loven og veiledningen. Det har nok staten spart mye på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ulv I Faarikaal

Dette har jeg fått uten å søke om det i mange år allerede.

Interessant, fordi både veiledningen, saksbehandlere på ligningskontoret og loven sier man må søke. Jeg har også hørt at noen tror de allerede har det, men det hadde de ikke !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

En alenefar jeg kjenner, fikk det ihvertfall automatisk, så jeg er ikke sikker på om det du skriver her er helt riktig.

På en konkret henv til lign.ktr da jeg jobbet på TK fikk jeg opplyst at den som har overgangsstønad får det automatisk, når hun ikke lenger har det må hun passe på å si fra selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...