Gå til innhold

Munnsopp-hiv?

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har det siste halve året hatt trøske eller sopp i munnen av og til. Det går vekk når jeg skylder med vademecum, men kommer igjen. Leste at dette kan skyldes HIV smitte. Jeg hadde usikker sex for ett år og fire måneder siden, og er noe engstlig for at det er en sammenheng!? Har ellers ingen andre symptomer. Kommer trøske på et evt. så tidlig tidspunkt ved HIV infeksjon?

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43741-munnsopp-hiv/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Miklos Degre, Dr Med Spesialist i mikrob

Kjære Junior2,

HIV er en av flere mulige underliggende årsakene til trøske eller Candida infeksjon i munnen, men slett ikke den eneste. Candida forekommer i hele fordøyelseskanalen, av og til i munnen også, som del av normal flora, og uten å produsere infeksjonssykdom. Av og til, f. eks. etter langvarig antibiotikakur, eller sykdom som påvirker immunforsvar kan Candida blåmstre opp og forårsake trøske. HIV påvirker immunforsvaret, og der er sammenhengen. Jeg har ingen mulighet til å si hva som ligger under i ditt tilfellel. Hvis du lurer på om det kan være HIV anbefaler jeg at du tar en prøve for å sjekke det. Sjansene i Norge er ikke store, og det må være riktig å bli kvitt de tankene. Hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43741-munnsopp-hiv/#findComment-164704
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...