Gå til innhold

hva skal jeg gjøre....

Anbefalte innlegg

jeg har en venninde som er blitt utsatt for incest da hun var barn,hun er nå 20 år......hun har ikke sagt det personlig til meg men jeg har hørt det gjennom andre venner...det jeg vet er at hun ikke har oppsøkt hjelp om det, og jeg tror ikke hun husker selv hvem som har har mishandlet henne....tror hun er redd for å vite. hun snakker bare om det i fulla og til personer som er litt "utforstående". dette gjorde hun nå i helga,dagen etter prøvde jeg å snakke om det. jeg spurte hvorfor hun hadde vært så trist den kvelden,men hun svarte bare at hun ikke husket....jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre,eller om jeg skal gjøre noe i det hele tatt? jeg har ikke lyst å rippe opp i vonde minner,men jeg ser jo at hun ikke har det godt. bør jeg vente til hun sier det selv eller bør jeg konfrontere det med henne? hva kan jeg gjøre for henne?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43766-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Vanskelig å gi noe råd, egentlig. Tror du må ta denne på magefølelsen. Jeg ville spurt henne (som du gjorde) om det hun sa i fylla, og understreket veldig sterkt at jeg er der om hun trenger å snakke.

Jeg tror hun må ønske å hjelpe seg selv, før du kan begynne å hjelpe henne. Tror også at når hun nå begynner å snakke om dette på fest, så er det første steget til å begynne å heles.

Konfronter henne med det hun sa - og til hvem hun sa det, og fortell henne at hun er bedre tjent med å ta det opp med gode venner/ psykolog i stedenfor. Gjør du det slik vil skammen som bor inne henne stoppe henne i å ta det opp på fest, samtidig som du viser hvor dette temaet hører hjemme. Nemmelig blant mennesker hun er trygg på, og som ikke vil skade henne med folkesnakk. (Dersom det kommer opp minner om overgrep, så tro meg, hun vil gremmes over at alle vet. Det er bedre å stå frem når man føler det er riktig med hele seg).

Men husk magefølelsen. Vil hun ikke snakke, så vent til hun vil.

Lykke til!

Hilsen

Solvelv

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...