Gå til innhold

statsborgerskap


Gjest svorsk

Anbefalte innlegg

Heisan!

Jeg er norsk, min mann er svensk. Hva slags statsborgerskap får barna våre? Er det forskjell på om de fødes her eller i Sverige?

Kan de ha dobbelt statsborgerskap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fra "norsk side" kan de nå få begge (kunne ikke det før). Jeg antar det samme fra "svensk side".

De får trolig automatisk norsk statsborgerskap automatisk, og de må formodentlig søke om svenske statsborgerskap innen (trolig) de er 18 år.

Sjekk på politistasjonen for detaljer.

Med vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roseann

Jeg kjenner ikke reglene mellom Norge og Sverige men mellom Danmark og Norge, er det følgende regler: Hvis barna er født etter 1980 (sirka) får de to statsborgerskap ved fødselen, både norsk og dansk. Barna kan få både norsk og dansk pass. De må ha vært bosatt i Danmark for fortsatt rett til dansk indfødselssrett (statsborgerskap) etter de er blitt voksne, da må de velge enten å være norsk eller dansk. Jeg har opplysningene fra Den danske ambassade, og mine barn har to statsborgerskap.

Du bør kontakte den svenske ambassade for flere opplysninger.

Barna kan ha noen fordeler av å ha indfødselsrett (statsborgerskap) i to land, bl.a. i videregående skole, da kan de slippe nynorsk når de har indfødselsrett i et annet land.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...