Gå til innhold

Eg har hjertefeil, kan eg komme inn i militæret?

Anbefalte innlegg

Eg har lenge ønsket å bli kaptein på båt og ønker derfor å ta befal utdannelse i militæret. Eg ble født med hull i hjertet, og mor fekk då vite at eg kunne gløyme militæret. Nå som eg er voksen, er eg over gjennomsnittet fysisk. Eg er blandt di beste i klassen på langdistanse løping og liker godt å trene.

Så mitt spørsmål er:

Trur du eg kan få ein lege erklering på at eg er i god nok fysisk form, slik at eg kan komme inn på befalskulen?

Fortsetter under...

Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom

Svar til Erlend18.

I det militære er det meget rigide regler for hvem som kan få en lege-kjennelse som forutsettes for å kunne få offisersutdannelse. Det er derfor nødvendig at du får ditt hjerte undersøkt av en kardiolog og foretatt en ultralydundersøkelse (ekkokardiografi).

Ved medfødte skilleveggsdefekter vil forløpet kunne være svært forskjellig. Et ganske stort antall av slike defekter i skilleveggen mellom hjertekamrene lukker seg spontant i løpet av de første barneårene. Det virker som om du har stor fysisk kapasitet og aldri har hatt subjektive symptomer på at det er noe i veien med ditt hjerte.

Det er derfor ønskelig at det blir revurdert, slik at du eventuelt kan medbringe en attest fra kardiolog når du møter til legeundersøkelse i det militære.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...