Gå til innhold

Motivasjon

Anbefalte innlegg

Gjest røykemor
Skrevet

Jeg har ikke motivasjon for å slutte å røyke. Jeg har to barn og en ikkerøykende mann.

Både mann og den eldste maser om at jeg må slutte, men selv så har jeg ikke lyst rett og slett. Jeg røyker ikke innendørs.

Noen tips til hvordan man skal få lyst til å slutte??

Skrevet

Du vet helt sikkert skadevirkningene, så det er vel ikke der det ligger. Det finnes mange gode grunner til å slutte å røyke - du må bare selv synes at det ikke er verd å røyke lengre - at prisen blir for stor. Og det er en personlig greie.

Jeg sluttet da jeg hostet blod og måtte intensivere astmamedisinen min. Jeg tenkte seriøst, de 15 min jeg sto over doskåla og hosta blod en natt, at jeg hadde fått kreft. Jeg visste selvfølgelig at jeg hadde ikke fått kreft, når jeg fikk tenkt meg om - men det spiller mindre rolle - jeg fikk kjenne på min egen redel for å dø av en sykdom jeg kjenner altfor godt.

Samboeren min sluttet også - han ble pangmotivert av min redsel.

Vi har vært røykfri siden årsskiftet og det går fortsatt fint :)

Skrevet

Hei røykemor

Jeg har også hatt motivasjons problemer i mange år.Har sluttet før for en kort periode,men begynte igjen.Hadde rett og slett ikke lyst.

Men så nå,etter nyttår fikk jeg bare nok,var plutselig veldig motivert til å slutte.Har nå holdt meg i 24 dager,og er veldig fornøyd med meg selv.Vi har sluttet begge to,så det gjør jo saken lettere.

Ingen av de jeg var med på dagtid røyker,så jeg tror at det var det som motiverte meg.

Må vel nevne,at jeg gikk til legen for å få zyban.De er helt utrolige.

Håper at du også finner lysten til å slutt. Lykke til

hilsen tid.remyline

Gjest datter til røykende mor
Skrevet

Som å høre min egen mor på 56 år. Hun røker og har veldig dårlig kondisjon. Vi er redd for helsa hennes og maser hele tiden på at hun skal slutte å røke. Ingenting skjer, hun klarer ikke å finne motivasjonen. Vi som ikke røker synes det er rart at hun ikke vil slutte. Hun lukter vondt, puster tung og flere i familien har dødd som følge av røykeskader. Det er hele tiden vi som pusher på for at hun skal prøve nye ting som røykeplaster ol.

Dette var jo ingen råd til deg, men viser hvordan vi andre i familien til en røykende mor tenker.

Kanskje du har noen tips til oss. Mamma sier at det ikke hjelper at vi maser, men jeg tror likevel at vi gir henne dårlig samvittighet så kanskje en dag...

Gjest dustetrynet
Skrevet

Du vet helt sikkert skadevirkningene, så det er vel ikke der det ligger. Det finnes mange gode grunner til å slutte å røyke - du må bare selv synes at det ikke er verd å røyke lengre - at prisen blir for stor. Og det er en personlig greie.

Jeg sluttet da jeg hostet blod og måtte intensivere astmamedisinen min. Jeg tenkte seriøst, de 15 min jeg sto over doskåla og hosta blod en natt, at jeg hadde fått kreft. Jeg visste selvfølgelig at jeg hadde ikke fått kreft, når jeg fikk tenkt meg om - men det spiller mindre rolle - jeg fikk kjenne på min egen redel for å dø av en sykdom jeg kjenner altfor godt.

Samboeren min sluttet også - han ble pangmotivert av min redsel.

Vi har vært røykfri siden årsskiftet og det går fortsatt fint :)

Flinkiser asså! Jeg slutta for to uker siden. Dere har nå sikkert snart råd til å gifte dere, dere da? Hvortid blir bryllupet?

Gjest røykemor
Skrevet

Som å høre min egen mor på 56 år. Hun røker og har veldig dårlig kondisjon. Vi er redd for helsa hennes og maser hele tiden på at hun skal slutte å røke. Ingenting skjer, hun klarer ikke å finne motivasjonen. Vi som ikke røker synes det er rart at hun ikke vil slutte. Hun lukter vondt, puster tung og flere i familien har dødd som følge av røykeskader. Det er hele tiden vi som pusher på for at hun skal prøve nye ting som røykeplaster ol.

Dette var jo ingen råd til deg, men viser hvordan vi andre i familien til en røykende mor tenker.

Kanskje du har noen tips til oss. Mamma sier at det ikke hjelper at vi maser, men jeg tror likevel at vi gir henne dårlig samvittighet så kanskje en dag...

Jeg vet ikke jeg... Jo, det er kipt når 10åringen min sier at han ikke liker at jeg røyker. Jeg vet at man kan få dødlige skader av røyken. Jeg vet at det er egoistisk at jeg likevel røyker så lenge jeg har familie og barn.

Ja, jeg vet at det koster mye.

Men når kjæresten min sier noe så blir jeg bare staere og staere. Jeg syns ikke at han har noen rett til å prøve å legge mer dårlig samvittighet på meg enn den jeg pålegger meg selv. Og om det motiverer... neppe... heller tvert om.

Jeg tenker nå at det beste hadde vært om man forbød salg av sigaretter. Men det har jeg ikke sett noen forslag om. Money talks!

I stedet er det kampanjer rettet mot forbrukeren. Kampanjer som gjør mobbing av røykere stuerent. Kampanjer som formaner om at du kommer til å dø. Kampanjer som skremmer vettet av barna til røykerne (men ikke røykerne selv). Kampanjer som pøser dårlig samvittighet inn i hver pore av deg.

Kanskje er det sånn at røykere nå føler seg litt utstøtt og jaktet på og dermed blir mindre og mindre motakelige for familiens velmenende motivasjonsforsøk.

Jeg tenker; er målet å få røykere til å slutte å røyke eller å få røykere til å sitte med dårlig samvttighet. Jeg kan ikke tenke meg at dårlig samvittighet og mobbing kan være beste og eneste virkemiddel for å få folk til å slutte (i følge undersøkelser så slutter vi ikke heller...)

Og så blir vi spilt opp mot hverandre gjennom disse kampanjene. Det er røykerne mot ikkerøykerne. Kampen mellom de onde og de gode.

Hvordan tolke dette svaret?? Vet ikke selv. Vet bare at det må da være langt mer effektivt å forby salget!

Gjest datter til røykende mor
Skrevet

Jeg vet ikke jeg... Jo, det er kipt når 10åringen min sier at han ikke liker at jeg røyker. Jeg vet at man kan få dødlige skader av røyken. Jeg vet at det er egoistisk at jeg likevel røyker så lenge jeg har familie og barn.

Ja, jeg vet at det koster mye.

Men når kjæresten min sier noe så blir jeg bare staere og staere. Jeg syns ikke at han har noen rett til å prøve å legge mer dårlig samvittighet på meg enn den jeg pålegger meg selv. Og om det motiverer... neppe... heller tvert om.

Jeg tenker nå at det beste hadde vært om man forbød salg av sigaretter. Men det har jeg ikke sett noen forslag om. Money talks!

I stedet er det kampanjer rettet mot forbrukeren. Kampanjer som gjør mobbing av røykere stuerent. Kampanjer som formaner om at du kommer til å dø. Kampanjer som skremmer vettet av barna til røykerne (men ikke røykerne selv). Kampanjer som pøser dårlig samvittighet inn i hver pore av deg.

Kanskje er det sånn at røykere nå føler seg litt utstøtt og jaktet på og dermed blir mindre og mindre motakelige for familiens velmenende motivasjonsforsøk.

Jeg tenker; er målet å få røykere til å slutte å røyke eller å få røykere til å sitte med dårlig samvttighet. Jeg kan ikke tenke meg at dårlig samvittighet og mobbing kan være beste og eneste virkemiddel for å få folk til å slutte (i følge undersøkelser så slutter vi ikke heller...)

Og så blir vi spilt opp mot hverandre gjennom disse kampanjene. Det er røykerne mot ikkerøykerne. Kampen mellom de onde og de gode.

Hvordan tolke dette svaret?? Vet ikke selv. Vet bare at det må da være langt mer effektivt å forby salget!

Fint å få innblikk i hvordan en røyker tenker. Vi har sikkert helt feil strategi mot vår røykende mor. Vi har også prøvd å lokke med informasjonsmateriell, kurs etc (på en positiv måte), men vi når liksom ikke inn til henne.

Jeg var selv røyker i en periode i midten av 20 årene. Hadde egentlig lyst til å slutte, men klarte ikke å holde opp fullt og helt. Men min samboer satte hard mot hard, og det hjalp meg faktisk til å slutte fullt og helt. I dag orker jeg ikke en gang å røke til fest, kanskje en sigar i godt selskap.

Det var sikkert mye lettere for meg å slutte som ikke hadde røket i så mange år.

Gjest ex-røyker
Skrevet

Bor du i Oslo-området? I så fall kan jeg anbefale Dr. Kimos kurs. Fin blanding av motivasjon, informasjon, fokus på rutiner, urter og akkupunktur! Tilogmed jeg sluttet!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...