Gå til innhold

Mistrale (ja, til meg selv, når hotmail er så DUST)


Mistrale

Anbefalte innlegg

Viltpåkjørsler og landskapsfragmentering:

Vi startet med å se på en viltovergang over Gardermo-banen, sammen med avgangselever fra Hvam videregående skole. Der ble vi informert av Ole Randin Klokkerengen, fra viltnemda i Eidsvoll, om viltoverganger og problemer med elg.

Utgangspunktet for ekskursjonen var problemene som har oppstått i forhold til viltet, etter at Gerdermoen ble hovedflyplass, Gardermo-banen bygget og E6 fikk sterk økning i antall biler pr. dag.

700-1000 elger trekker hver vinter ned mot Ringerikssletta. E6 fungerer da som en total barriere mellom øst og vest, med omkring 57.000 biler pr. dag. Bare sist uke ble fem elger påkjørt (og drept…)!

Ullensaker har en kvote på 96 elg, og i tillegg blir 56 elg påkjørt (og drept…) hvert år. Påkjøringsraten er da omtrent 60% av kvoten, mens målet er at dette maks skal utgjøre 4%. I dag blir hver 4. elg drept i trafikken, i stedet for under jakt.

Hver viltpassasje koster ca. 5-12 millioner å bygge. (en påkjørsel koster samfunnet gjennomsnittlig rundt 215.000 kroner, så man sparer ganske raskt inn summen det koster å bygge den.) Da er det viktig at allerede under byggingen blir overgangen beplantet for å gi dyrene skjul og trygghet til å gå over. Er overgangen bar, må det settes ut fôr for å lokke dyrene over. Dette koster både tid og penger.. Det er viktig at passasjen får ligge i fred og ro så ikke elgens trekk blir forstyrret. Minimal ferdsel skal foregå, f.eks. har ikke grunneier lov til å legge til rette for skiløyper, kjørevei o.l.

Det som er ekstremt viktig for at slike vilttiltak skal fungere, er et godt samarbeid mellom ulike etater og kommuner. Gardermoen er intet unntak. I dette tilfellet ser det ut til at hvis elgen først kommer over Gardermo-banen og E6, kan den risikere å gå rett inn i en skytebase militæret vil anlegge midt i elgens hovedområde for vinterbeite… Denne skytebasen er fremdeles bare på planleggingsstadiet, og forhåpentligvis fortsetter den være der.

Etterpå dro vi til Hvam vgs., hvor vi hadde en debatt om viltpåkjørsler og landskapsfragmentering. Panelet bestod av Ole Randin Klokkerengen, Sven Granhaug (jernbaneverket), en representant fra statens veivesen og en fra fylkesmannens miljøvernavd., avdeling Ullensaker.

Hans Petter Klokkerengen viste en intressant, selvlaget video om viltpåkjørsler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...