Gå til innhold

Første samleie etter voldtekt

Anbefalte innlegg

Jeg ble voldtatt som 15-åring, og ble ganske hardt skadet. Jeg var jomfru da, og har heller ikke hatt samleie siden.

Jeg har heller ikke våget å gå til underlivsundersøkelse ennå.

Det jeg lurer på er om mitt første samleie vil være mer smertefullt enn det hadde vært om jeg ikke var blitt voldtatt? Kan sårene ha grodd "feil"...?

Jeg har verdens snilleste og mest tålmodige kjæreste, og han er selvfølgelig også bekymret...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43868-f%C3%B8rste-samleie-etter-voldtekt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjære deg!

Du lurer på om ditt første samleie vil være mer smertefullt enn det hadde vært om du ikke var blitt voldtatt.

Det er jammen ikke lett å si, for jeg vet jo ikke HVOR skadet du ble. Men la oss nå ta utgangspunkt i at det ikke er vondt i det hele tatt. Mange jenter kjenner f.eks. ikke at jofruhinnen blir brutt, som det er så mye snakk om. Hvis man er opphisset og kåt og opplever sex positivt, så er det ingen regel at man føler smerte den første gangen. Da blir man våt, og får den "smøringen" som er nødvendig. Men mange kan føle skuffelse fordi man ikke rekker å føle noe som helst før hele greia er over! Det er veldig avhengig av hvor fort det går for partneren...

Under en voldtekt er man livredd, og kroppen reagerer helt annerledes. De fleste blir ikke kåte (selv om det også skjer, og så oppstår det en vanvittig selvbebreidelse etterpå, selv om man ikke kan styre dette selv), og dermed blir man ikke våt i skjeden. Det er derfor det blir så vondt. Og det er derfor det er lettere å få skader, rifter og blødninger.

Kan sårene ha grodd "feil"...? spør du. Mitt råd til deg er å få tatt en GU (gynekologisk undersøkelse). Da vil du få skikkelig svar på disse spørsmålene, og du slipper å grue deg til ditt første samleie - som jo skal være en fin opplevelse for dere to!

Du kan jo ta med deg kjæresten din, hvis du tror at det kan være til litt hjelp. Han kan holde deg i hånden, trøste og oppmuntre deg, og tørke snørr og tårer. Han trenger ikke se noe som helst, hvis du er redd for det, han holder seg oppe med hodet ditt.

Å ta GU er ikke noe å skamme seg over eller grue seg til, ikke for mye i hvert fall. Det er heller et nødvendig onde som vi er nødt til å gjennomgå med jevne mellomrom, for å sjekke at alt er OK med oss.

Beste hilsen Grete :-)

Kjære Redd!

Det er umulig å si noe sikkert om hvordan ditt første samleie vil bli, men siden du tar tak i dette så tidlig i ditt seksualliv vil jeg tro at du har alle mulig forutsetninge for å få det bra. Du sier ikke noe om hvor gammel du er nå, men det jeg tror er viktig er at du bearbeider voldtekten, snakker med kjæresten og går frem i DITT tempo. En viktig grunn til smerter ved samleie er, som Grete skriver, at du ikke er opphisset nok, ELLER at du er veldig anspent.

Jeg hadde også en veldig dårlig erfaring (klarer enda ikke å si v - ordet) da jeg var 15. Er nå 31. Det forble ubearbeidet og i stor grad min "hemmelighet". Det var ikke lurt, og førte bare til flere dårlige opplevelser....

Jeg er optimist på dine vegne! Du er "føre var", og jeg tror og håper du vil få det bra med kjæresten din!

*klem*

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...