Gjest Hjertevenn Skrevet 26. februar 2002 Del Skrevet 26. februar 2002 For ca 10 år siden merket jeg urytme i hjerte for første gang, etter dette har det skjedd to-tre ganger i året, men i den senere tid har det vært daglig og gjerne i opptil 10min. Har vært hos hjertespesialist og fått beskjed om at det ikke er noen feil på hjertet, men at det er elektriske impulser som sender litt feil signaler. Dette skal ikke være farlig, men det er veldig ubehagelig. Er det virkelig ikke noe som kan gjøres med dette? Jeg blir veldig hemmet av dette, om det er aldri så ufarlig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43869-u-rytmisk-hjerte/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 27. februar 2002 Del Skrevet 27. februar 2002 Svar til Hjertevenn. Du må nok skrive litt mer inngående om hva som foreligger før jeg kan ta stilling til hva som foreligger og hva som eventuelt kan gjøres. Hvis det er fastslått hvilken karakter din rytmeforstyrrelse er av, vil det være vesentlig lettere å bedømme. Hvis du har flere og lengre perioder daglig med slike plager kan det være grunn til å revurdere ønskeligheten av mulig behandling, selv om rytmeforstyrrelsen din sannsynligvis er ganske uskyldig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43869-u-rytmisk-hjerte/#findComment-165411 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest u-passende Skrevet 27. februar 2002 Del Skrevet 27. februar 2002 Kanskje du bør søke U-hjelp?? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43869-u-rytmisk-hjerte/#findComment-165421 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hjertevenn Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Svar til Hjertevenn. Du må nok skrive litt mer inngående om hva som foreligger før jeg kan ta stilling til hva som foreligger og hva som eventuelt kan gjøres. Hvis det er fastslått hvilken karakter din rytmeforstyrrelse er av, vil det være vesentlig lettere å bedømme. Hvis du har flere og lengre perioder daglig med slike plager kan det være grunn til å revurdere ønskeligheten av mulig behandling, selv om rytmeforstyrrelsen din sannsynligvis er ganske uskyldig. Jeg har ikke fått oppgitt noen diagnose, det eneste som er sagt er at det er helt ufarlig. At det er ufarlig er jo litt beroligende, men det er veldig ubehaglig. Det kjennes som det er et tungt slag etterfulgt av et lett slag, dette kan skje flere ganger hver dag. Jeg kan også gå en hel dag uten å kjenne noe. Jeg har prøvd å tenke etter om det er i spesielle situasjoner dette oppstår, men det virker veldig tilfeldig. Når jeg trener og får høyere puls virker det som det stabiliserer seg, men det kan gjerne begynne etter treningen. Dette var ikke særlig plagsomt i begynnelsen da det bare skjedde et par ganger i året, men det virker veldig hemmende nå som det opptrer nesten hver dag. Det største problemet er at jeg blir veldig anspent av å gå rundt å vente på at det skal skje. Legen jeg var hos sa at jeg kunne få Betablokker for å stabilisere det når det var på det verste, men det var ikke noe jeg burde ta regelmessig. Så lenge jeg ikke er i arbeid så går det jo på et vis, men jeg kan ikke forestille meg hvordan det skal gå når jeg eventuelt skal ut i arbeid. Jeg bør vel gjerne nevne at jeg er 39 år og under omskolering. Skal kanskje nevne at jeg ellers bruker Approvel mot høyt blodtrykk men er ellers i relativt god form, omenn litt fyldig på mitten. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43869-u-rytmisk-hjerte/#findComment-165563 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Einar Søyland, spesialist i hjertesykdom Skrevet 28. februar 2002 Del Skrevet 28. februar 2002 Jeg har ikke fått oppgitt noen diagnose, det eneste som er sagt er at det er helt ufarlig. At det er ufarlig er jo litt beroligende, men det er veldig ubehaglig. Det kjennes som det er et tungt slag etterfulgt av et lett slag, dette kan skje flere ganger hver dag. Jeg kan også gå en hel dag uten å kjenne noe. Jeg har prøvd å tenke etter om det er i spesielle situasjoner dette oppstår, men det virker veldig tilfeldig. Når jeg trener og får høyere puls virker det som det stabiliserer seg, men det kan gjerne begynne etter treningen. Dette var ikke særlig plagsomt i begynnelsen da det bare skjedde et par ganger i året, men det virker veldig hemmende nå som det opptrer nesten hver dag. Det største problemet er at jeg blir veldig anspent av å gå rundt å vente på at det skal skje. Legen jeg var hos sa at jeg kunne få Betablokker for å stabilisere det når det var på det verste, men det var ikke noe jeg burde ta regelmessig. Så lenge jeg ikke er i arbeid så går det jo på et vis, men jeg kan ikke forestille meg hvordan det skal gå når jeg eventuelt skal ut i arbeid. Jeg bør vel gjerne nevne at jeg er 39 år og under omskolering. Skal kanskje nevne at jeg ellers bruker Approvel mot høyt blodtrykk men er ellers i relativt god form, omenn litt fyldig på mitten. Svar til Hjertevenn. Det du beskriver er typisk for personer med ekstraslag i hjertet (ekstrasystoli), og er vanligvis en helt uskyldig tilstand. Det er vanlig at tendensen til ekstraslag gir seg ved fysisk aktivitet, mens de hoper seg opp når man slapper av, og ofte kveld og natt. Den største plagen de fleste får av dette er den psykiske reaksjonen, som regel forbudet med en viss angst. Den er imidlertid uberettiget, og det er viktig at du forsøker å bearbeide deg selv mentalt, ellers kan disse uskyldige hjerteslagene ødelegge mye av hverdagen din. Du har altså fått påvist et forhøyet blodtrykk og bruker et vel anerkjent middel for det. Hvis ditt trykk er velregulert, vil det nok være å overdrive å bruke enda et medikament for å dempe enkelte ekstraslag. For at du bedre skal kunne slappe av og bli kvitt anspentheten din, vil det evt. være fornuftig å få gjort en båndspillerregistrering av din hjerteaktivitet over et døgn, slik at man får et godt bilde av hvor meget ekstra-aktivitet det er snakk om. Man kunne også gjøre en arbeids-belastning (arbeids-EKG) for å se på ditt blodtrykk under fysisk stress. Du anfører at du som 39-åring begynner å bli litt fyldig på midten. Det er kanskje det viktigste du gjør : passe på at du blir kvitt de overflødige kiloene. De kan influere på såvel blodtrykk som hjertet forøvrig. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/43869-u-rytmisk-hjerte/#findComment-165793 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.