AnonymBruker Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Dette skriver professor Ulrik Malt på FB i dag: TIL KOLLEGER OG PERSONER SOM BRUKER LITIUM - Jeg er blitt klar over at mange leger doserer litium to ganger daglig fordi dette er anført i Felleskatalogen. Det er ikke den beste doseringsmåten. Det er bedre å dosere en gang hver kveld (og måle serumkonsentrasjon efter 12 timer som vanlig når det er kontroll). Engangsdosering er en gammel erfaring tilbake fra 1980-årene som synes å ha blitt glemt. Nå er det tilkommet nye studier som tyder på at kveldsdosering alene ikke bare medfører at det er lettere for pasienten å huske å ta tablettene. Det viser seg nå at en gang i døgnet om kvelden reduserer belastningen på nyrene (som forekommer hos noen). Det er derfor ingen grunn lenger til å dosere to ganger i døgnet. En gangs dosering er også anbefalt på kurs jeg holder på psykofarmakologkurs for spesialister / leger som skal spesialere seg i psykiatri om litiumbehandling samt i den nye utgaven av Lærebok i psykiatri (kapittel 30). Anonymkode: 31e0c...661 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest elina777 Skrevet 16. januar 2018 Del Skrevet 16. januar 2018 Hadde gjort alt mye enklere... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest franklyscarlet Skrevet 17. januar 2018 Del Skrevet 17. januar 2018 Hvilke studier er det snakk om? Har du noen gode kilder? Dette er muligens interessant for meg. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.