Gå til innhold

Dette går konfirmasjonspengene til. / Språkreise


Nicklusheletida

Anbefalte innlegg

Nicklusheletida

Yngstejenta (16, blir 17 på reisa ) meldte seg på språkreise i går og har tenkt å bruke konfirmasjonspengene til dette. 

Hun har drømt om dette lenge. Hun skal reise alene ( mener uten venner ) 

Hun har tilbud om en gratis tur med meg til Spania, men det er språkreise hun vil på. 

Hun fikk velge selv mellom gratis tur til Spania med meg og kjæresten eller bruke konfirmasjonspengene til dette dermed meldte hun seg på. 

Så leste jeg dette og nå angrer jeg. 

http://www.tv2.no/a/3123828/

Hvis det er slik det er på språkreise har jeg ikke lyst å sende henne avgårde. Det er nettopp dit hun skal. 

Noen med andre erfaringer ?

 

Endret av Nicklusheletida
.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff...

Ser at artilkelen er fra 2010. Jeg hadde nok kontaktet organisasjonen og bedt dem redegjøre for dette.

Min midterste, som er like gammel, vil på språkreise til Tyskland. Jeg har ikke satt meg så mye inn i det ennå, men jeg hadde absolutt blitt skeptisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Yngstejenta (16, blir 17 på reisa ) meldte seg på språkreise i går og har tenkt å bruke konfirmasjonspengene til dette. 

Hun har drømt om dette lenge. Hun skal reise alene ( mener uten venner ) 

Hun har tilbud om en gratis tur med meg til Spania, men det er språkreise hun vil på. 

Hun fikk velge selv mellom gratis tur til Spania med meg og kjæresten eller bruke konfirmasjonspengene til dette dermed meldte hun seg på. 

Så leste jeg dette og nå angrer jeg. 

http://www.tv2.no/a/3123828/

Hvis det er slik det er på språkreise har jeg ikke lyst å sende henne avgårde. Det er nettopp dit hun skal. 

Noen med andre erfaringer ?

 

Jeg var på språkreise selv som 15-16-åring, med andre ord for en mannsalder siden, så det er vel ikke veldig relevant nå.

 

Men også da var det en del festing og alkohol. Mange smakte nok alkohol for første gang på turen. Husker vi også reflekterte over det med "nulltoleranse" for alkohol, når det var så åpenbart for alle at de flest drakk litt (og noen mye). Vi bodde imidlertid i en vertsfamilie og jeg kan ikke huske at jeg følte noen utrygghet på turen. Til tross for alkoholen var det en fantastisk opplevelse og mange gode erfaringer og minner.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut bostedet, spør evt. EF om hvordan forholdene er på hennes konkrete overnattingssted nå.  Det er lenge siden 2010.

Jeg regner med at du ikke tror at de kommer til å være totalt avholdende fra alkohol på turen.  Alkohol har vært et innslag på slike språkreiser siden de oppsto.  Jeg har ikke vært på noen selv, men mange av de jeg gikk på ungdomsskolen med, var i England da dette fenomenet var relativt nytt, ca. 1972-73.  De drakk da også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på språkreise til England som 15-åring. Det var mye alkohol og en lite ansvarsfull reiseleder. Jeg følte meg utrygg under hele oppholdet. Jeg bodde alene hos en vertsskapsfamilie som ikke var så vennlige. De var gniene på maten og irriterte hvis jeg brukte tid på badet.

Mange av studentene drakk alkohol, jeg også. Jeg opplevde en del gruppepress. Noen drakk for første gang og hadde ikke kontroll på hverken mengder og konsekvenser.

Jeg husker at jeg etter å ha drukket en del måtte navigere meg alene hjem til vertsfamilien. Som voksen nå så tenker jeg med gru på hva som kunne ha skjedd med en mindreårig nordmann alene nattestid i beruset tilstand.

Jeg ville vært engstelig om noen av de barna/ungdommene jeg bryr meg om hadde vært i tilsvarende situasjon.

Jeg skjønner dilemmaet med at din datter så gjerne vil oppleve dette, men jeg er av den oppfatning av at det er et sjansespill og at hun er bedre tjent med en slik reise når hun blir noe eldre.

Som et annet moment oppfattet jeg hele situasjonen med vertsfamilie som en slags «industri»/inntjeningsmulighet for vertsfamilien. De hadde studenter boende hele sommeren og det virket som om de var mer interessert i å få tjent de pengene enn å bidra til at ungdommen de hadde på besøk skulle få et utbytterikt og vellykket opphold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida

Tusen takk for svar alle.

Jeg skjønner at jeg er naiv som trodde språkreise var noe seriøst og at de var under oppsikt av voksne hele tiden. Jeg skjønner jo ikke en gang at de tør å arrangere slike reiser på slike premisser. De har et stort ansvar som bør tas alvorlig. 

Jeg synes dette virker veldig uttrygt. Også når vi er i Spania følger vi henne til døra på kveldstid. Hun får bevege seg rundt på dagen, men ikke på kvelden. 

Sendte linken til yngstedatter på messenger også ( siden hun var hos faren sin i går )

Hun svarte slik : Det skjer ikke nå lenger, det har blitt mye strengere. Har lest om det. Pluss at artikkelen er fra 2010. 8 år siden. 

Jada, men nå er jeg skeptisk, så dette må undersøkes skikkelig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du får lese denne også, for å skape balanse: http://www.tv2.no/a/9228983/

Det er nok variasjoner både mellom stedene, type innkvartering (det er stor forskjell på et seriøst studenthjem og en vertsfamilie som gjør det for pengenes skyld) og hvordan opplegget og lederne er.  Men du kommer ikke unna at hvis de er i et land der aldersgrensa er 16 år for å kjøpe alkohol, så kan det tenkes at en på 17 år vil gjøre akkurat det.  Uten at det betyr at de drikker seg dritings og skrur av fornuften.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ta det med ro.  Slike avisoppslag kommer hele tiden.  Mesteparten av slike reiser er nok ikke slik.  Du kan ikke holde ungen din under oppsyn hele tiden uansett og må slippe litt av tøylene.  Kontakt arrangørene og spør direkte om forholdene.

Noen ganger tenker jeg på hvor glad jeg hadde vært hvis mine (nå voksne) barn hadde meldt seg på Utøya.  Jeg hadde følt meg like trygg for dem som hjemme i eget hus.  Dessverre har det lært oss at vi er ikke trygge i vårt eget hus engang.

Anonymkode: f64a1...8d1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ta det med ro.  Slike avisoppslag kommer hele tiden.  Mesteparten av slike reiser er nok ikke slik.  Du kan ikke holde ungen din under oppsyn hele tiden uansett og må slippe litt av tøylene.  Kontakt arrangørene og spør direkte om forholdene.

Noen ganger tenker jeg på hvor glad jeg hadde vært hvis mine (nå voksne) barn hadde meldt seg på Utøya.  Jeg hadde følt meg like trygg for dem som hjemme i eget hus.  Dessverre har det lært oss at vi er ikke trygge i vårt eget hus engang.

Anonymkode: f64a1...8d1

Jeg hadde ikke bekymret meg om hun dro til utøya jeg heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring fra språkreiser er fra steinalderen omtrent, så den er ikke relevant for deg og din datter :-)

Jeg brukte også konfirmasjonspengene på språkreise,  og jeg dro om sommeren etter vår-konfirmasjon. Jeg var ikke  fylt 15 engang. Men jeg erfarte ikke noe fyll på den turen jeg var på, og de fleste jeg snakket med hadde helt greit forhold til vertsfamiliene sine. Min familie var hyggelige, decente mennesker, og de to lederene/lærerne for turen (en norsk mann og en engelsk dame) har jeg heller ikke noe å utsette på. Men dengang da husker jeg vi snakket om at vi mente Tjæreborg, som jeg dro med, var bedre enn språkreise-fabrikken EF, om ahdde mye større klasser og mindre kontroll/opplegg.

Det eneste man kan utsette på det som skjedde meg på turen, var en gang jeg hadde vært med på en låvefest for flere språkskoleelever i en naboby. På hjemveien var det alt for dårlig kontroll/informasjon om hvor man skulle gå av bussen for å komme i nærheten av der man bodde. Jeg gikk av helt feil og rota veldig rundt sent på kvelden uten å finne veien. Så møtte jeg på en småbrisen mann på ca 40 som kom ut fra en fra en pub. Han ikke bare fortalte meg veien hjem - han fulgte meg til døra faktisk! Og kom med noen saftige gloser om hvor uansvarlig det var av arrangørene å slippe unge utenlandske jenter av på ukjent sted på den måten :-) Hvilket han  jo hadde helt rett i.

Vel, dette var ikke til hjelp for deg, men håper du tåler litt mimring på fredagsettermiddagen :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nicklusheletida
6 timer siden, morsan skrev:

Min erfaring fra språkreiser er fra steinalderen omtrent, så den er ikke relevant for deg og din datter :-)

Jeg brukte også konfirmasjonspengene på språkreise,  og jeg dro om sommeren etter vår-konfirmasjon. Jeg var ikke  fylt 15 engang. Men jeg erfarte ikke noe fyll på den turen jeg var på, og de fleste jeg snakket med hadde helt greit forhold til vertsfamiliene sine. Min familie var hyggelige, decente mennesker, og de to lederene/lærerne for turen (en norsk mann og en engelsk dame) har jeg heller ikke noe å utsette på. Men dengang da husker jeg vi snakket om at vi mente Tjæreborg, som jeg dro med, var bedre enn språkreise-fabrikken EF, om ahdde mye større klasser og mindre kontroll/opplegg.

Det eneste man kan utsette på det som skjedde meg på turen, var en gang jeg hadde vært med på en låvefest for flere språkskoleelever i en naboby. På hjemveien var det alt for dårlig kontroll/informasjon om hvor man skulle gå av bussen for å komme i nærheten av der man bodde. Jeg gikk av helt feil og rota veldig rundt sent på kvelden uten å finne veien. Så møtte jeg på en småbrisen mann på ca 40 som kom ut fra en fra en pub. Han ikke bare fortalte meg veien hjem - han fulgte meg til døra faktisk! Og kom med noen saftige gloser om hvor uansvarlig det var av arrangørene å slippe unge utenlandske jenter av på ukjent sted på den måten :-) Hvilket han  jo hadde helt rett i.

Vel, dette var ikke til hjelp for deg, men håper du tåler litt mimring på fredagsettermiddagen :-)

Jammen enig med den småbrisne mannen. Godt du traff på han :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Nicklusheletida

Nytt dilemma. Den lille attpåklatten min har begynt å flaxe litt tidligere enn jeg var forberdt på. 

Nå vil hun til Hemsedal. Hun har blitt invitert av revygruppa fordi hun har jobbet med lyssetting. 

Jeg tenker : Bare 16 år og reise til partystedet Hemsedal ? Hmmm, skeptisk. 

Tenker tilbake til jeg selv gikk 1 året på videregående. Joda , vi reiste alene, bodde på ei hytte og sto på ski vi også i samme alder. Drakk øl, gjorde vi også.  Men det var til Oppdal. Det gikk bra.

Hemsedal har litt dårlig rykte på seg og i dag er det så mye verre ting enn øl de kan få i seg. 

Hva mener dere ?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Jentene våre er jo like gamle... Siden jenta mi har strevd med venner og vennskap, hadde jeg nok blitt veldig glad dersom hun var blitt invitert på en tur til et skisted, selv om det innebar risiko for festing. Jeg ville nok ha tatt en ekstra prat med henne, og utvidet emnet fra alkohol (som vi har pratet om flere ganger) til også piller og andre ting, slik at hun kunne være forberedt mentalt på dette.

Kjempekoselig med tur da! Det går sikkert fint! Jeg hadde nok latt henne få lov :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Nytt dilemma. Den lille attpåklatten min har begynt å flaxe litt tidligere enn jeg var forberdt på. 

Nå vil hun til Hemsedal. Hun har blitt invitert av revygruppa fordi hun har jobbet med lyssetting. 

Jeg tenker : Bare 16 år og reise til partystedet Hemsedal ? Hmmm, skeptisk. 

Tenker tilbake til jeg selv gikk 1 året på videregående. Joda , vi reiste alene, bodde på ei hytte og sto på ski vi også i samme alder. Drakk øl, gjorde vi også.  Men det var til Oppdal. Det gikk bra.

Hemsedal har litt dårlig rykte på seg og i dag er det så mye verre ting enn øl de kan få i seg. 

Hva mener dere ?

 

Det vanligste på slike turer er massiv festing med svært mye alkohol. De reiser ikke til Hemsedal for å være i bakken...  Det vil være en fordel om hun kjenner godt noen av de hun reiser sammen med, slik at de kan passe på hverandre. Jeg hadde ikke vært bekymret for andre rusmidler enn alkohol, men derimot at hun skal få i seg for mye sprit. 

Anonymkode: f763b...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Nicklusheletida skrev:

Nytt dilemma. Den lille attpåklatten min har begynt å flaxe litt tidligere enn jeg var forberdt på. 

Nå vil hun til Hemsedal. Hun har blitt invitert av revygruppa fordi hun har jobbet med lyssetting. 

Jeg tenker : Bare 16 år og reise til partystedet Hemsedal ? Hmmm, skeptisk. 

Tenker tilbake til jeg selv gikk 1 året på videregående. Joda , vi reiste alene, bodde på ei hytte og sto på ski vi også i samme alder. Drakk øl, gjorde vi også.  Men det var til Oppdal. Det gikk bra.

Hemsedal har litt dårlig rykte på seg og i dag er det så mye verre ting enn øl de kan få i seg. 

Hva mener dere ?

 

En ting til: Revymiljøene på skolene er ofte også de som arrangerer flest (fylle)fester og de liker å trekke førsteklassingene med. 

Og et par måneder kommer du sannsynligvis til å få noe nytt å ta stilling til, for da vil hun nok ut å rulle med russen. Førsteklassejentene er ofte populære. 

Jeg tenker at det er greit å være realistisk mht alkoholbruken i disse sammenhengene. Noen få i ungdomskullet ønsker å ikke drikke alkohol før de er atten, men flertallet kommer veldig godt i gang i hennes alder. Dersom hun ikke er av de som er villig til å være totalavholdende, så kan det være greit å snakke en del om shots. 

Anonymkode: f763b...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...