Gå til innhold

Magesmerter etter fødsel


starlight92

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg hadde en helt normal fødsel for 4 mnd siden. I etterkant har jeg vært mye kvalm og har smerter i nedre del av magen. Dette kommer utover ettermiddagen/kvelden så og si hver dag nå. Har vært på 6 ukers kontroll og alt så greit ut.

Er veldig redd for eggstokkreft da flere i min familie har fått dette. Er fremdeles ung, 25 år, så er ikke noe man automatisk tenker når man er så ung og har magesmerter kanskje. 

Har tidligere også vært plaget med sterke magesmerter og ble sendt på gastroskopi, uten noen spesielle funn. 

Mens jeg prøvde å bli gravid var jeg på innvendig ultralyd og tok blodprøver for å se at alt gikk som normalt forhold til eggløsning. Ville de da oppdaget hvis det var noe galt med eggstokkene? 

Synes det er  vanskelig å lokalisere smertene jeg har. 

Har tidligere vært plaget med sterke menstruasjonssmerter og blødninger og mistenkte også endometriose da det tok lang tid å bli gravid. Men kan jeg nå være plaget med smerter pga dette etter fødsel før jeg har fått tilbake mensen? Har ikke vært særlig plaget med magesmerter i svangerskapet! 

Mye tanker her, men føler ikke dette problemet har blitt tatt særlig seriøst hos lege. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Du har altså i lengre tid hatt magesmerter, dels som smerter lavt i magen, dels med kvalme. Det er ikke typiske symptomer hverken på eggstokkreft eller endometriose. Du har vært på gastroskopi (kikkertundersøkelse av magesekken) og du har vært til gynekologisk ultralyd hvor man ikke har sett noe galt med eggstokkene, det ville man ha sett. Det tyder på at din lege har tatt dine symptomer alvorlig.

Man har overveiet endometriose, og det at du var uten symptomer under graviditeten er også typisk ved denne tilstanden, men som du selv er inne på, er det ikke vanlig at symptomer kommer tilbake før menstruasjonen er i gang igjen.

Hva har du valgt av prevensjon? Ved menstruasjonssmerter og rikelige blødninger er hormonspiral et godt tilbud. Det er også effektivt ved endometriose.

Engstelse for eggstokkreft synes jeg er ubegrunnet, også fordi du har hatt symptomene ganske lenge. Hvis man skal stille diagnosen endometriose, må det en kikkhullsundersøkelse til, i narkose. Men behandlingen ved endometriose vil være hormonspiral eller p-pille, så det kan du like gjerne prøve det uten en sikker diagnose.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. Har tidligere gått på p piller, men sluttet med disse for ca 3 år siden nå. Har ikke begynt med noe prevensjon igjen etter fødselen, da jeg egentlig ikke ønsker det siden det tok veldig lang tid før meg å få en normal syklus og bli gravid etter sist jeg gikk på p piller. Ønsker også flere barn om ikke så alt for lenge.

Enn så lenge er ikke smertene uutholdelige, men synes det er litt rart at det kommer igjen hver kveld uten noen egentlig forklaring på hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...