Gå til innhold

har jeg astma eller ikke???

Anbefalte innlegg

Hvordan tester tar legen for å bekrefte at en har astma?

Jeg er en person som absolutt ikke lever sunt når, utenom at jeg trener regelmessig, flere dager i uken. Både dans, styrke og kondisjonstrening.

Jeg har begynt å konsentrere meg litt mer om kondisjonstreningen.

Og nå har jeg begynt å hoste så fælt, er liksom kjempe slimete langt nede i halsen og tørr i munnen. Jeg pleier ta mange småslurker vann veldig ofte. Men dette hjelper ikke i det hele tatt. Jeg har tom. måtte stoppe treningen.

Kan dette være astma?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/43883-har-jeg-astma-eller-ikke/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Wenke Lunde, Sykepleier

Det tas en del pusteprøver som er standard. Av og til må det også tas blodprøver og evt belastningsprøver, som er en måte å finne ut om det er astma som kun løses ut under anstrengelse. Man lar pasienten løpe i f eks 10 min og så tar man nye pusteprøver rett etter, etter 5 min og etter 10 min.

Det er ikke alltid like lett å stille en astmadiagnose, for di astma er en svingende sykdom. Du kan være tett i det ene øyeblikket for så å være frisk i neste. Det kan derfor ta en viss tid før man er sikker. Symptomene dine kan godt være tegn på astma, men som sagt, det er ikke lett å stille diagnosen bestandig, så jeg ville tatt en tur til legen for å få tatt prøver.

Det tas en del pusteprøver som er standard. Av og til må det også tas blodprøver og evt belastningsprøver, som er en måte å finne ut om det er astma som kun løses ut under anstrengelse. Man lar pasienten løpe i f eks 10 min og så tar man nye pusteprøver rett etter, etter 5 min og etter 10 min.

Det er ikke alltid like lett å stille en astmadiagnose, for di astma er en svingende sykdom. Du kan være tett i det ene øyeblikket for så å være frisk i neste. Det kan derfor ta en viss tid før man er sikker. Symptomene dine kan godt være tegn på astma, men som sagt, det er ikke lett å stille diagnosen bestandig, så jeg ville tatt en tur til legen for å få tatt prøver.

er det viktig for meg å få vite om det er astma, kan det være/bli farlig eller no?

Wenke Lunde, Sykepleier

er det viktig for meg å få vite om det er astma, kan det være/bli farlig eller no?

Det er viktig for deg å vite om det er astma, fordi du da kan lære deg å leve med sykdommen, som kommer i rykk og napp, noen ganger er du frisk, andre ganger er du tett. Du vil kunne bruke medisiner i forkant når du skal ut på et eller annet som erfaringsmessig gjør deg tett (tungpusten i større eller mindre grad). Ved å lære om astma, kan du unngå mange situasjoner, og du kan være føre var. Jeg forstår det slik at du ikke har noen kraftig astma evt, men allikevel ville jeg nok ha bedt legen om å stille en evt astmadiagnose.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...