Gå til innhold

Zyrona, 45 år gammel dame


Gjest

Anbefalte innlegg

Er den grei å bruke i mi alder,røyker ikke,har ikke blodpropp genet har testet,kan jeg hoppe over mensen med den.e også plaget med sterk pms.håper de hjelper for det også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg vil bestemt fraråde deg å bruke pillen Zyrona (eller Diane) da den er blant de p-piller som har størst risiko for blodpropp. Den skal bare brukes ved svær akne, og det er kanskje ikke tilfelle med deg? og den skal bare brukes i en begrenset tid. Den har p-pille effekt, men den skal ikke primært brukes som p-pille.

Du kan hoppe over menstruasjonen med alle såkalte ‘monofasiske piller’ og det er de fleste piller (men ikke Synfase og Qlaira). De aktive piller skal ha samme innhold, de inaktive pillene kaster man. og så går man videre til neste brett. P-pille er ikke særlig effektiv ved PMS, men det er jo lov å prøve.

Statens Legemiddelverk anbefaler som førstevalg pillene Loette og Microgynon, Loette inneholder minst hormon. Hvis det på kontinuerlig regime, dvs uten menstruasjoner, likevel kommer blødninger, så anbefales det å holde pause i tre dager og så fortsette. Sikkerheten bevares. Pillen Yasmin (Yasminelle og Yaz) er nok bedre ved PMS, men de har også høyere risiko for blodpropp.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar,da skal jeg slutte med de.har bare tatt noen uker.skal høre med lege om de du anbefaler, håper de kan hjelpe litt mot pms siden jeg kan hoppe over mensen 

Anonymkode: ddbf7...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Hvorfor valgte din lege Zyrona? har du uren hud? Har du tenkt over en hormonspiral som gir mye mindre blødning og hos noen kan hjelpe mot PMS?

Har du tidligere brukt p-pille?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zyrona er den jeg har fått fra lege,har hatt stopp i fire år,har tenkt på hormonspiral,men lest meg frem til at den hos noen forverrer pms plager..jeg har s t o r e plager og har derfor ikke turt å prøve den,takler ikke at plagene kan bli verre...

Anonymkode: ddbf7...86c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Jeg vil sterkt fraråde deg å bruke Zyrona på grunn av økt risiko for blodpropp og fordi PMS ikke er en grunn til å bruke den. Den skal kun brukes ved akne (sammen med behov for prevensjon). Det er større sjanse for at hormonspiralen hjelper mot PMS og den reduserer effektivt blødningene.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

PS pms en min kommer som regel to uker før mens,jeg går på vanndrivende for dette,det hjelper litt mot ømme bryst og litt på psyken.plages ikke med psykiske problemer, bare pms,men hvis du mener spiral kan hjelpe vil jeg prøve.ville bare gi deg litt mer opplysninger ang meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Du kan få hormonspiral hos din fastlege eller hos gynekolog/gyn. poliklinikk, men da må du ha henvisning.

Vanndrivende anbefales ikke ved PMS.

Dette anbefales av Norsk gynekologisk forening:

  • P-piller, eller langsyklus regime med p-piller, Dvs p-pille uten pause. Yasmin best, men har som Zyrona høyst blodpropprisiko
  • Små studier viser effekt av hormonspiral
  • Spironolakton (Aldactone®, Spirix®) 100 mg fra 14. dag i menstruasjonssyklus og fram til menstruasjon har god effekt på oppblåsthet og ømme bryster, også de affektive plagene
  • Magnesium har effekt på væskeretensjon (ødemer, hevelser)
  • Vitamin B6 (Pyridoksin) har mulig effekt. Effekt ikke doseavhengig, tilstrekkelig med 50-100 mg daglig. (Større doser kan gi alvorlig bivirkninger over tid)
  • Vitamin E mulig effekt

Lykkepiller mest effektivt.

 

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

I vitenskapelige studier er det ikke vist effekt av vanndrivende tabletter, men det er en stor grad av placebo-effekt, at man tror behandlingen virker.

Hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...