Gå til innhold

Bli gravid igjen etter spontanabort


Caroline89

Anbefalte innlegg

Hei Mette,

Fantastisk at du svarer her <3 Jeg er 28 år frisk, røyker ikke, er sunn, drikker ikke, trener, har normalt stoffskifte, har tatt hystroskopi og UL (har en fin livmor og slimhinne, åpne eggledere) normal BMI, tatt folat i 10 mnd og har ingen sykdommer. Jeg opplevde min første MA i uke 13 i juli 17 (fosteret var målt til uke 8, måtte ta reviso og hysteroskopi for rester). I november ble jeg gravid igjen. I januar 18 måtte jeg ta revisio for hadde en MA med blighted ovum (uke 8). Revisio gikk fint og de fikk ut alt.

Hcg var 13 000 4. jan, 

750 den 8. janaur HCG

18 den 19. janaur.

Jeg vil gjerne prøve igjen. På begge mine forrige graviditeter ble jeg gravid virkelig på første forsøk. Jeg lurer på:

- Kan jeg bli gravid med HCG fremdeles i kroppen? Står mye ulikt rundt om dette. 

- Når er typisk eggløsning etter MA og reviso som i mitt tilfelle?

- Kan jeg teste etter EL med eggløsningstester eller er hormonene helt i sving så det er vanskelig nå?

- Er det sannsynlig at jeg vil fort bli gravid igjen siden jeg ble det på første forsøk, eller kan det like gjerne være flaks, som to MA kan være uflaks?

- Er det farlig å prøve igjen uten mens? Vi har hatt ubeskyttet sex.

- Er det noe jeg kan gjøre for å bli rask gravid igjen?

Endret av Caroline89
feilstaving
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

- Kan jeg bli gravid med HCG fremdeles i kroppen? Står mye ulikt rundt om dette. 

Svar: ‘Ulike svar’ skyldes at man ikke kan gi klart svar. hCG hemmer hypofysens hormoner som er nødvendige for eggmodning og eggløsning, så det avhenger av nivået av hCG.

- Når er typisk eggløsning etter MA og reviso som i mitt tilfelle?

Svar: Det er ikke noe som er typisk, men vi sier at menstruasjon kommer tilbake etter 4-6 uker, og eggløsning altså to uker før det

- Kan jeg teste etter EL med eggløsningstester eller er hormonene helt i sving så det er vanskelig nå?

Svar: Jeg er litt usikker på om hCG kan gi utslag på eggløsningstesten da hormonet har stor likhet med LH.

- Er det sannsynlig at jeg vil fort bli gravid igjen siden jeg ble det på første forsøk, eller kan det like gjerne være flaks, som to MA kan være uflaks?

Svar: Ofte vil et mønster gjenta seg. At du ble fort gravid tyder på at forholdene er optimale hos både deg og din mann

- Er det farlig å prøve igjen uten mens? Vi har hatt ubeskyttet sex.

Svar: Farlig er det ikke, men jeg forestiller meg at livmorhulen først er helt i orden når det har vært en menstruasjon etter en abort. Men det er min teori.

- Er det noe jeg kan gjøre for å bli rask gravid igjen?

Svar: Nei. Husk at den fruktbare periode er seks dager som avsluttes på eggløsningsdagen. Samleie 2-3 ganger i uken er optimalt for å ramme de fruktbare dager. Husk å bruke folat, unngå røyk og alkohol. Og stopp med eggløsningstester og tidlige graviditetstester (før uteblitt menstruasjon), det bare stresser og forvirrer.

Lykke til, det er 85% sjanse for at det skal gå bra neste gangen. Med dine 28 år er du i en gunstig alder.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar Mette. Jeg var faktisk hos gynekologen i dag som viste at den ene folikkelen er på 18 mm så jeg har snart eggløsning. Livmorsslimhinnen var tykk og fin på 9 mm og med tre lag så jeg fikk beskjed om at det bare var å prøve på'n igjen :) Ble satt på Abyl E og fortsetter med folat.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...