Gå til innhold

Erfaringer med seroquel


umakenverdt

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har nå i et par måneder benyttet seroquel for tankekjør. Jeg opplever at jeg sover bedre på den og kanskje også at den tar av de høyeste angst/tankekjør toppene (men dette kan jeg jo ikke si sikkert for går jo i behandling også og vet ikke hvordan det hadde vært uten)

Jeg har økt gradvis opptil 75 mg, og under siste time hos lege ble vi enige om at jeg kunne øke til 100 mg dersom jeg følte det var riktig. Mitt problem var da jeg hentet resepten og det sto at jeg skulle ta 1-2 av 25 mg tabletter om morgenen på pakken (og 2 om kvelden). Jeg har tatt alle tre 25 mg på kvelden, da jeg jo blir trøtt av tablettene og de hjelper meg å sovne.

Er det noen som har erfaring med å ta halve seroquel dosen om morgen? Dersom det brukes for angst. Hvis jeg blir voldsomt trett hele dagen da er jo det uheldig. Jeg sliter med å bry legen min mer med dette, men er skeptisk til å ta halve dosen om morgen. Er det noen som har erfaringer angående dette setter jeg pris på å høre det.

Tar også imot dersom noen har kunnskap om hvordan denne medisinen fungerer i den diagnosen jeg benytter den. Jeg er helt klar over at andres erfaringer og kunnskap fra lekfolk ikke kan erstatte faglige råd fra medisinsk sakkyndige, og vil bruke svarene med forsiktighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For det første er det helt ufarlig uansett hvordan du fordeler de 100 mg per døgn, så admin trenger ikke gripe inn.

Svaret på ditt spørsmål er at du ikke kan finne ut hvordan dette er for deg uten å prøve det ut. Om du tar morgendose, kan angsten dempes mer på dagtid, men du kan også bli trøttere. Heldigvis avtar trøttheten etter 2-4 uker (hos de fleste).

Seroquel har kortere halveringstid enn de fleste andre AP. Det er derfor det ofte må todosering til.

Anonymkode: ed462...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar 100 mg quetiapin (synonym preparat til seroquel) på kvelden for tankekjør/uro/søvn. Den fungerer veldig godt på meg, den demper uroen og tankekjør og det virker også godt på søvn. Tar 100 mg på kvelden. Det at jeg sover brukbart gjør også til at jeg har mer krefter på dagtid, noe som igjen gjør at jeg takler angsten bedre.

Jeg er veldig fornøyd med quetiapin, men det er jo forskjell fra menneske til menneske hvordan den fungerer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemeldinger :) Dere er go ;) 

Ja, det er jo det at jeg blir trøtt på dem som gjør at jeg var usikker på å ta en dose på morgenen. Men det er jo helt rett at det er umulig å vite det uten å prøve. Syntes bare det hørtes så rart ut å ta den på morgenen også, men nå forstår jeg litt bedre hvorfor det kan være aktuelt.

Jeg synes også de 75 mg jeg bruker på kvelden gjør at jeg sover godt, om enn litt lenger enn jeg kanskje burde. Men det er mye bedre enn alternativet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2018 den 19.22, umakenverdt skrev:

Hei

Jeg har nå i et par måneder benyttet seroquel for tankekjør. Jeg opplever at jeg sover bedre på den og kanskje også at den tar av de høyeste angst/tankekjør toppene (men dette kan jeg jo ikke si sikkert for går jo i behandling også og vet ikke hvordan det hadde vært uten)

Jeg har økt gradvis opptil 75 mg, og under siste time hos lege ble vi enige om at jeg kunne øke til 100 mg dersom jeg følte det var riktig. Mitt problem var da jeg hentet resepten og det sto at jeg skulle ta 1-2 av 25 mg tabletter om morgenen på pakken (og 2 om kvelden). Jeg har tatt alle tre 25 mg på kvelden, da jeg jo blir trøtt av tablettene og de hjelper meg å sovne.

Er det noen som har erfaring med å ta halve seroquel dosen om morgen? Dersom det brukes for angst. Hvis jeg blir voldsomt trett hele dagen da er jo det uheldig. Jeg sliter med å bry legen min mer med dette, men er skeptisk til å ta halve dosen om morgen. Er det noen som har erfaringer angående dette setter jeg pris på å høre det.

Tar også imot dersom noen har kunnskap om hvordan denne medisinen fungerer i den diagnosen jeg benytter den. Jeg er helt klar over at andres erfaringer og kunnskap fra lekfolk ikke kan erstatte faglige råd fra medisinsk sakkyndige, og vil bruke svarene med forsiktighet.

Tar Seroquel for søvn og mindre uro på kveldstid. Den funker til formålet, og det har gjort livet mitt betraktelig bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Syns seroquel er en god medisin. Det du kan gjøre er å ta depo-varianten som har en mer slow release. De blir man dog mindre trøtt av hvis hensikten er søvn. Det er mulig å ta en kombinasjon av de to, altså vanlig sero for å bli trøtt og depot som man blir mindre brått trøtt av men som virker lengre utover døgnet. Hvis du skal prøve vanlig sero om morgenen ville jeg gjort det en fridag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.1.2018 den 21.16, cathlin skrev:

Syns seroquel er en god medisin. Det du kan gjøre er å ta depo-varianten som har en mer slow release. De blir man dog mindre trøtt av hvis hensikten er søvn. Det er mulig å ta en kombinasjon av de to, altså vanlig sero for å bli trøtt og depot som man blir mindre brått trøtt av men som virker lengre utover døgnet. Hvis du skal prøve vanlig sero om morgenen ville jeg gjort det en fridag. 

Takk for råd. Har ikke hørt om depo-variant jeg. Usikker på om jeg bare fortsetter å ta de om kvelden. Får vurdere det og kanskje prøve en fridag eventuelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 27.1.2018 den 20.33, umakenverdt skrev:

Takk for råd. Har ikke hørt om depo-variant jeg. Usikker på om jeg bare fortsetter å ta de om kvelden. Får vurdere det og kanskje prøve en fridag eventuelt...

Har selv stått på vanlige tabletter (ikke depot) lenge, byttet nylig om til depot. Jeg tar 550 mg i døgndose så da ble jeg ikke like trøtt. Hvis man bytter over på depot så vil man ikke få den samme akutte trøttheten som gjerne følger av Seroquel 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tar 300mg som Depot (det må søkes Helfo for refusjon) og 100 på kvelden. De pleier å kicke inn etter rundt tre kvarter-time for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så alle har erfaring med at depot gjør deg mindre trøtt? Skal ikke late som om trøttheten er litt utfordrende også utover dagen, men det hjelper jo på søvn. I tillegg kan det være den hjelper noe mot tankekjør. Takk for deling av erfaring alle sammen :)  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...