Gå til innhold

Noen tips i nedbetaling av gjeld?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg forsøker å få orden på gjelden min. Jeg leser at det er lurt å betale ned på den dyreste gjelden først. Jeg har en dyrere gjeld i en bank. Pluss kredittkortgjeld. Har skrevet et budsjett og forsøker å finne en smart måte å få bukt på dette på. 

Jeg tenker på å kjøre på med høyest mulig sum av penger på det høyeste lånet. Renten på det ligger på 1300 kr. Og den må ned. På de laveste lån - kredittkortene  to stykker ligger renten på 100 kr. Jeg tenkte tidligere å betale de to laveste lånene bort først men ser at det største er viktigere. 

Er dere enig i den løsningen? Leste tips på nettet om det  

Anonymkode: 39357...7a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forsøker å få orden på gjelden min. Jeg leser at det er lurt å betale ned på den dyreste gjelden først. Jeg har en dyrere gjeld i en bank. Pluss kredittkortgjeld. Har skrevet et budsjett og forsøker å finne en smart måte å få bukt på dette på. 

Jeg tenker på å kjøre på med høyest mulig sum av penger på det høyeste lånet. Renten på det ligger på 1300 kr. Og den må ned. På de laveste lån - kredittkortene  to stykker ligger renten på 100 kr. Jeg tenkte tidligere å betale de to laveste lånene bort først men ser at det største er viktigere. 

Høres underlig ut at renter i bank er høyere enn på kredittkort, er du sikker på det? Du bør finne ut av hva den effektive renten (dvs. inkl. gebyrer o.l.) er på de ulike lånene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Xtra skrev:

Høres underlig ut at renter i bank er høyere enn på kredittkort, er du sikker på det? Du bør finne ut av hva den effektive renten (dvs. inkl. gebyrer o.l.) er på de ulike lånene.

Renten er høyest på det dyreste lånet. Altså renten står i forhold til beløpet som er lånt. Men den synker jo mer jeg betaler på det. Det gjorde den på kredittkortene også, men nå betaler jeg nesten ingenting på dem. Så derfor konsenterer jeg meg om der gjelden er høyest og beløpet er størst. Får jeg det ned så synker renten ekstremt mye. Det gjorde den på et av kredittkortene. Den sank fra 990 kroner måneden til nå 100 kroner måneden fordi jeg betalte det nesten ned. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betal ned først på det lånet med høyeste effektive rente. Tviler litt på at banklånet er dyrest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, gråstein skrev:

Betal ned først på det lånet med høyeste effektive rente. Tviler litt på at banklånet er dyrest.

Det blir jo dyrest når lånet på det ligger høyest. 

Foreks Har man et lån på 77 000 kroner, og et lån på 10 000 og et på 6000... hvilke beløp må man da betale høyest beløp i rente i måneden for å ha? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, gråstein skrev:

Jeg begynner å betale ned på det høye beløpet, for da vil beløpet av renter synke betraktelig slik det gjorde på et av de andre lånene. Beløp betalt på renter sank fra 990 kroner måneden til under 100 kroner måneden på det på 6000 kroner. Det vil skje med det høyeste lånet i dette tilfelle. Og da blir det lettere. :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Foreks Har man et lån på 77 000 kroner, og et lån på 10 000 og et på 6000... hvilke beløp må man da betale høyest beløp i rente i måneden for å ha? 

Nei, hvor stort lånet er spiller ingen rolle, det vil lønne seg å betale ned på det med høyest effektiv rente. Vanligvis vil det gjelde kredittkortlån eller forbrukslån, ikke vanlige banklån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med "dyret" mener jeg det med høyest effektiv rente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Xtra skrev:

Nei, hvor stort lånet er spiller ingen rolle, det vil lønne seg å betale ned på det med høyest effektiv rente. Vanligvis vil det gjelde kredittkortlån eller forbrukslån, ikke vanlige banklån.

Det høyeste lånet er nok best. Da er det bare å begynne på det :) . Og dette skal det gå sport i. Sport i å klare å leve billig en tid og få det ned!. 

Endret av Mina1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leser at det er lurt å betale ned på den dyreste gjelden først.

Og da menes den med høyest effektiv rente, ikke den som gir det største rentebeløpet i kr pr måned.  At banklånet har høyest tall i kr for renter, skyldes vel at lånebeløpet i banken er større.

Hvis det er spesielle betingelser knyttet til noen av lånene, slik at renten reduseres når lånebeløpet har kommet under en viss sum, kan det være lurt å komme seg under den grensen.  Evt. hvis det er små beløp igjen på kredittkortlånene, slik at det er fristende å bli kvitt dem helt.  Men i utgangspunktet vil jeg tro at kredittkortlånene er dyrest.  Da er det lurt å betale mest på disse først, kanskje kan restbeløpene tas over i banklånet etter hvert. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26/01/2018 at 1:08 PM, AnonymBruker said:

Jeg tenker på å kjøre på med høyest mulig sum av penger på det høyeste lånet. Renten på det ligger på 1300 kr. Og den må ned. På de laveste online lån - kredittkortene  to stykker ligger renten på 100 kr. Jeg tenkte tidligere å betale de to laveste lånene bort først men ser at det største er viktigere. 

Betal det med høyest rente først, uansett hvor stort lånet er. Det vil si høyest effektiv rente.

Anonymkode: bdd01...638

Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Betal det med høyest rente først, uansett hvor stort lånet er. Det vil si høyest effektiv rente.

Hvorfor gjenta det som ble sagt for ei uke siden?

Anonymkode: ad059...f67

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Enig :) . Det er det klokeste å få ned lånet med høyest rente først. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...