Gå til innhold

Hvordan få sekser i matte?

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har hatt lyst til å bli psykolog siden jeg var i slutten av tenårene, men jeg har aldri hatt trua på at jeg skulle klare det på grunn av karakterkravet. Nå er jeg i slutten av tjueårene, og tenker: jeg vil ikke leve et liv med en undertrykt drøm og jobbe med noe jeg ikke bryr meg om. Jeg er ikke lenger redd for at det vil ta tid å nå målet. 

Jeg har 4,5 i karaktersnitt fra VGS, og den gang leste jeg ikke til prøver engang. Jeg tror at hvis jeg anstrenger meg, kan jeg klare å få gode karakterer. Den største utfordringen min er at jeg er elendig i matte. Har store huller. Men ingenting er umulig, ikke sant? Hvordan kan en som meg gå frem for å få en femmer eller sekser i matte? Må jeg starte på barneskolenivå og jobbe meg oppover, eller kan jeg begynne rett på vg-matte? Jeg kan godt sette av et helt år til matte. Tror dere det er mulig for meg å få det til da? Jeg er ikke så dårlig at jeg har dyskalkuli. Jeg kan vanlig hverdagsmatte, og er kvikkere i hoderegning enn utregning på papir. Sistnevnte har jeg slitt med.

Litt usikker på om jeg skal gjøre dette på egenhånd, gå på VGS igjen, eller om jeg skal finne meg en privatlærer (sikkert dyrt). 

Andre som har klart å nå toppen i matte på tross av dårlige mattekunnskaper. Har forresten 2-er i matte fra VGS. Huff.

Anonymkode: 2d7b2...29c

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439257-hvordan-f%C3%A5-sekser-i-matte/
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg har hatt lyst til å bli psykolog siden jeg var i slutten av tenårene, men jeg har aldri hatt trua på at jeg skulle klare det på grunn av karakterkravet. Nå er jeg i slutten av tjueårene, og tenker: jeg vil ikke leve et liv med en undertrykt drøm og jobbe med noe jeg ikke bryr meg om. Jeg er ikke lenger redd for at det vil ta tid å nå målet. 

Jeg har 4,5 i karaktersnitt fra VGS, og den gang leste jeg ikke til prøver engang. Jeg tror at hvis jeg anstrenger meg, kan jeg klare å få gode karakterer. Den største utfordringen min er at jeg er elendig i matte. Har store huller. Men ingenting er umulig, ikke sant? Hvordan kan en som meg gå frem for å få en femmer eller sekser i matte? Må jeg starte på barneskolenivå og jobbe meg oppover, eller kan jeg begynne rett på vg-matte? Jeg kan godt sette av et helt år til matte. Tror dere det er mulig for meg å få det til da? Jeg er ikke så dårlig at jeg har dyskalkuli. Jeg kan vanlig hverdagsmatte, og er kvikkere i hoderegning enn utregning på papir. Sistnevnte har jeg slitt med.

Litt usikker på om jeg skal gjøre dette på egenhånd, gå på VGS igjen, eller om jeg skal finne meg en privatlærer (sikkert dyrt). 

Andre som har klart å nå toppen i matte på tross av dårlige mattekunnskaper. Har forresten 2-er i matte fra VGS. Huff.

Jobbe hardt, og øve på MASSE matteoppgaver.

Anonymkode: 80199...de5

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Privat vgs? Bjørkenes feks? Tviler på at du greier toppkarakter helt på egenhånd - særlig når du må ha toppkarakter i alle fag for å komme inn på profesjonsstudiet. 

innlagtonline

2-->6 kan nok være (for?) vanskelig, tror det vil være lettere å gå for 6ern(e) i andre fag og heller nøye seg med 5er i matte, matte krever litt forståelse for 6ern mens i andre fag er det stort sett bare pugging.

Mange oppegående folk som er relativt gode i matte får bare 5er selv med en del innsats og talent (nå snakker jeg om den vanskelige matten, vet ikke om den lette matten er lov å ta jeg der er sikkert 6ern mer oppnåelig eventuellt)

Ellers er det mulig å ta utdanningen i utlandet da der er det mindre karakterkrav tror jeg

Lykke til

Gjest Gargamel
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hei.

Jeg tror du må jobbe mye, men en femmer går vel for en dedikert person. 

Mattekunnskaper bygges stein på stein så hvis du har store hull må du gå langt nok tilbake til å tette dem. 

Kjøp boka "Fatte matte", som forklarer matematikk på en fin måte. Dersom du henger med i denne og jobber med oppgaver med denne boka som støtte, vil du trolig få en innsikt i om du vil klare en god karakter på vgs matten. Og det er veldig viktig å jobbe med grunnlaget i matten først og tette de hullene du har, før du går videre.

Veldig mye har med motivasjon å gjøre. Jeg synes du skal være fornøyd dersom du klarer 5 i matte, så kan du jobbe for 6'ere i de andre fagene, siden grunnlaget i matematikk er såpass tynt fra før.

Annonse

5 timer siden, påskelilje skrev:

Kjøp boka "Fatte matte", som forklarer matematikk på en fin måte. Dersom du henger med i denne og jobber med oppgaver med denne boka som støtte, vil du trolig få en innsikt i om du vil klare en god karakter på vgs matten. Og det er veldig viktig å jobbe med grunnlaget i matten først og tette de hullene du har, før du går videre.

Veldig mye har med motivasjon å gjøre. Jeg synes du skal være fornøyd dersom du klarer 5 i matte, så kan du jobbe for 6'ere i de andre fagene, siden grunnlaget i matematikk er såpass tynt fra før.

Tenker du på boka «Hvordan fatte matte» eller «Fatte matte»?

Anonymkode: fb43c...d5e

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...