Gå til innhold

Overgansstønad/Tid/Regler


Gjest bekymra jente

Anbefalte innlegg

Gjest bekymra jente

Hei!

Jeg er alenemor med et barn, har til våren 1 år igjen av min 3 årige høgskoleutdannelse.

Før jeg begynnte på skole fikk jeg beskjed fra tr.kontoret at jeg ville få tre år med stønad, iom at jeg hadde påbegynt en utdannelse og enda ville ha et år igjen av den når barnet ble 8 år.

Jeg begynnte på skole i den tro. Så måtte jeg melde adresseendring og dermed bytte trygdekontor. Da fikk jeg beskjed om at alle mine stønader løper ut i juni, og den informasjonen jeg fikk før jeg startet studiet ikke stemmer!

Nå er jeg ganske fortvila! Hva er riktig? Hvordan fungerer det?

Håper på fort svar!

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Trygdekontoret lager vanligvis vedtak for ett skoleår av gangen, men det er for å følge med på at du faktisk fullfører skolegangen.

Det skal ligge notater og vedtak i saken din som dokumenterer hva som er blitt godkjent. Krev å få se "mappa di". Dersom trygdekontoret nekter deg å fullføre utdanningen sopm er blitt godkjent av det første trygdekontoret skal de ha en veldig god grunn, ikke bare at de har et annet syn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bekymra jente

Trygdekontoret lager vanligvis vedtak for ett skoleår av gangen, men det er for å følge med på at du faktisk fullfører skolegangen.

Det skal ligge notater og vedtak i saken din som dokumenterer hva som er blitt godkjent. Krev å få se "mappa di". Dersom trygdekontoret nekter deg å fullføre utdanningen sopm er blitt godkjent av det første trygdekontoret skal de ha en veldig god grunn, ikke bare at de har et annet syn.

Takk for svar :)

Men.... Det at tr.kontoret bare lager vedtak på et år om gangen vet jeg, det er jo det som er problemet mitt. Derfor fikk jeg ikke noe vedtak på at jeg ville få stønad i tre år når jeg begynte på utdannelsen. Det ble kun sagt muntlig av saksbehandlerern min. Det var jo hovedgrunnen til at jeg begynte på skolen.

Men nå, i en annen kommune sier de at stønadene stoppes når barnet fyller 8 år, uansett!!!!

Så spørsmålet mitt er altså hva reglene sier om dette?????

Håper på svar igjen :)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irene Grøneng

Takk for svar :)

Men.... Det at tr.kontoret bare lager vedtak på et år om gangen vet jeg, det er jo det som er problemet mitt. Derfor fikk jeg ikke noe vedtak på at jeg ville få stønad i tre år når jeg begynte på utdannelsen. Det ble kun sagt muntlig av saksbehandlerern min. Det var jo hovedgrunnen til at jeg begynte på skolen.

Men nå, i en annen kommune sier de at stønadene stoppes når barnet fyller 8 år, uansett!!!!

Så spørsmålet mitt er altså hva reglene sier om dette?????

Håper på svar igjen :)

Mvh

Ftrl § 15-6 tredje ledd: "Stønadstiden kan utvides med opptil to år fram til barnet fyller åtte år når den enslige moren eller faren er under nødvendig utdanning eller opplæring for å bli i stand til å forsørge seg selv ved eget arbeid."

http://www.lovdata.no/all/tl-19970228-019-044.html#15-6

Dersom du ikke kan dokumentere at du har fått feil opplysninger stiller du i utgangspunktet svakt.

§ 15-6 fjerde ledd: "I påvente av skolestart, et konkret arbeid eller barnetilsyn, kan stønadstiden forlenges med opptil seks måneder i særlige tilfeller. Det kan også gis overgangsstønad i de første seks månedene etter at vedkommende har meldt seg som arbeidssøker hos arbeidsformidlingen. Stønad etter dette leddet gis umiddelbart etter et tidsrom med overgangsstønad etter andre og tredje ledd, likevel slik at stønaden ikke stanses når det yngste barnet fyller åtte år."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...