Gå til innhold

Kyleena hormonspiral?


toni83

Anbefalte innlegg

Jeg har fått time hos gynekolog i begynnelsen av april, da er jeg i slutten av menstruasjonen, hvis jeg evt ville sette inn hormonspiral.

Jeg har gått på Cerazette siden juni og i de første 2 månedene var det av og på med mellomblødninger hele tiden, og etter det ble det bare verre og verre og endte med konstante mellomblødninger hver eneste dag. I romjulen var det gått over 6 måneder og det var fremdeles likt og selv om jeg egentlig vært bestemt på å holde ut til sommeren, fikk jeg akutt nok! Jeg gikk tilbake til Nuvaring som jeg har brukt i mange år og blødningene stoppet etter 1-2 dager! 

Nuvaring har fungert veldig bra mtp mellomblødninger, men har gitt meg kraftig melasma, som forsvant når jeg begynte  med Cerazette i sommer. Dette er visstnok pga østrogenet. I tillegg blir jeg veldig tørr i skjeden, noe jeg ikke var klar over at var pga Nuvaring før jeg sluttet på den. Og dette kom tilbake så snart jeg satte ringen inn igjen.

Jeg har prøvd de fleste p-piller opp igjennom årene og har fått veldig mye mellomblødninger med samtlige, inkludert p-plaster, Nuvaring er det som har fungert best. Fastlegen min og tidligere gynekolog jeg har vært hos, har begge anbefalt meg hormonspiral, men jeg har vært veldig skeptisk, spesielt siden jeg ikke har født og har bakovervendt livmor. Har lest at om en har bakovervendt livmor, kan det være ekstra vondt å sette den inn, stemmer dette?

Nå vurderer jeg virkelig å få satt inn hormonspiral, men er redd for å ende opp med konstante blødninger igjen, siden det skjedde med Cerazette. Er det noen sammenheng her eller er det uavhengig av hverandre? Har også lest at Mirena gir minst mellomblødninger, kan denne settes inn selv om jeg ikke har født eller må jeg velge feks Kyleena da? Vil jo helst ha den som gir minst sjanse for mellomblødninger og størst sjanse for å miste menstruasjonen! Hvilken blir det anbefalt da?

Kom over et innlegg fra deg som jeg kopierte:

"Jaydess og Kyleena er de tynneste og lettest å sette inn. Jaydess virker minst inn på menstruajsonssyklus, kan sitte i tre år.

Kyleena har litt mer hormon, kan sitte i fem år.

Mirena er litt tykkere, har mer hormon og kan sitte i fem år."

 

Endret av toni83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Svar på spørsmål:

 Har lest at om en har bakovervendt livmor, kan det være ekstra vondt å sette den inn, stemmer dette?

Svar: Egentlig ikke, mmen legen bør vite det på forhåmd

Nå vurderer jeg virkelig å få satt inn hormonspiral, men er redd for å ende opp med konstante blødninger igjen, siden det skjedde med Cerazette. Er det noen sammenheng her eller er det uavhengig av hverandre?

Svar: det er mye større sjanse for å få mindre eller ingen menstruasjoner (amenore) med hormonspiraler enn med Cerazette

Har også lest at Mirena gir minst mellomblødninger, kan denne settes inn selv om jeg ikke har født eller må jeg velge feks Kyleena da? Vil jo helst ha den som gir minst sjanse for mellomblødninger og størst sjanse for å miste menstruasjonen! Hvilken blir det anbefalt da?

Svar: Se vedlegg (fra en presentasjon fra produsenten

Håper at det var tilstrekkelig informasjon?

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Svar på spørsmål:

 Har lest at om en har bakovervendt livmor, kan det være ekstra vondt å sette den inn, stemmer dette?

Svar: Egentlig ikke, mmen legen bør vite det på forhåmd

Nå vurderer jeg virkelig å få satt inn hormonspiral, men er redd for å ende opp med konstante blødninger igjen, siden det skjedde med Cerazette. Er det noen sammenheng her eller er det uavhengig av hverandre?

Svar: det er mye større sjanse for å få mindre eller ingen menstruasjoner (amenore) med hormonspiraler enn med Cerazette

Har også lest at Mirena gir minst mellomblødninger, kan denne settes inn selv om jeg ikke har født eller må jeg velge feks Kyleena da? Vil jo helst ha den som gir minst sjanse for mellomblødninger og størst sjanse for å miste menstruasjonen! Hvilken blir det anbefalt da?

Svar: Se vedlegg (fra en presentasjon fra produsenten

Håper at det var tilstrekkelig informasjon?

Vennlig hilsen Mette

Tusen takk for svar!

Vedlegg fra produsenten, var det elektronisk eller finner jeg dette på nettet?

Og angående Mirena, kan jeg like greit få satt inn denne som Kyleena, eller er det kun Kyleena som er aktuell mtp jeg ikke har født? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Vedlegget kom dessverre ikke med. Jeg prøver igjen.

Hilsen Mette

PS det var nok for stort til vedlegg, da må det skrives om, og det tar litt tid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Mette Moen, Gynekolog skrev:

Vedlegget kom dessverre ikke med. Jeg prøver igjen.

Hilsen Mette

PS det var nok for stort til vedlegg, da må det skrives om, og det tar litt tid

Ok! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...