Gå til innhold

Endomtriose med inflammasjon?


AnnePanda

Anbefalte innlegg

Hei.

Ble operert for en sjokoladecyste på Ahus i 2002. Det ble under operasjonen konstanteret endometrioseplakk i bukhulen men ingen behandling ble da igangsatt.

Forsøkte deretter å leve som normalt men hadde en del menstruasjonsproblematikk, slitenhet, tette eggledere som førte til IVFforsøk og heftige hormonkurer, samt kronisk bronkitt/halsinfeksjoner. 

Senvinteren i 2013 ble jeg svært dårlig, fikk kraftige smerter i høyre side, konstant feber, ble sengeliggende.

Etter mye om og men ble det endelig konstatert endomtriose med dype infiltrasjoner og sammenvoksninger av livmor/tarm.

Ble satt på kraftige hormoner (depo-provera) og gikk med smerteplaster i påvente av operasjon.

Oktober 2013 ble jeg endelig operert av Langebrekke på Ullevål. Livmor og deler av tarm ble fjernet og noe av bukhulen ble ryddet opp i (en operasjon beregnet til en time endte opp med fire timer på operasjonsbordet.)

Mye av smertene avtok men jeg kom meg dessverre aldri etter sykeleiet. (Har etterhvert fått diagnosen ME og er 100% ufør).

Har vært til en enkel kontroll på StOlavs etter stadige smerter og ble da satt på Primolut. Dette har jeg gått på en stund og hadde i en periode litt mindre smerter.

Etter årsskiftet har jeg opplevd en plutselig stor nedgang i form.

Har fått mye smerter i høyre side (et trekantfelt mellom lyska inn mot skambeinet, ut i hofta og inn i navleområdet. Har også en del smerter på samme måte i venstre side men ikke helt så uttalt. 

Har smerter og ømhet i brystene (særlig det høyre) (har nettopp fått foretatt en mammografi som ikke viste noe). 

Noe smerter/ømhet i ryggen fra flankene nedover i lenden.

Har nå også konstant forhøyet temperatur 37,20-38,5.

Det føles som et feberfelt fra brystene ned til lysken og ut i vagina. 

Mye av dette likner på min tilstand slik den var i 2013 før operasjon.

Mistenker nytt utbrudd av blomstrende endomtriose med inflammasjon og/eller endometrioseinfiltrasjon i andre ting.

Er 46 år.

 

Endret av AnnePanda
Lagt til informasjon.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Glemte øvrig å nevne at begge eggstokker også er fjernet og at kun en eggleder står igjen på den ene siden i forhold til hormonproduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk beskjed av Langebrekke om at når egglederen ble stående ville hormonproduksjon fortsette så jeg ikke gikk i overgangsalder. I følge gynekolog på St Olavs (muligvis Ringen?) ville jeg da stadig ha syklus men ble satt på Primolut for å å regulere syklusen.

Anonymkode: 269df...377

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig ordlyden var annerledes. Har fått beskjed om at det meste ble fjernet men at man lot nok stå igjen til at jeg ikke skulle gå i for tidlig overgangsalder på det tidspunktet om det gir mer mening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnnePanda skrev:

Mulig ordlyden var annerledes. Har fått beskjed om at det meste ble fjernet men at man lot nok stå igjen til at jeg ikke skulle gå i for tidlig overgangsalder på det tidspunktet om det gir mer mening.

Jeg sjekket min informasjon igjen: det riktige skal være at egglederen er fjernet men noe av eggstokken står igjen på høyre side. (Deler av den er fjernet grunnet et endometriom)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mette Moen, Gynekolog

Endometriose er en godartet tilstand hvor vev som likner på livmorslimhinnen er plassert på feil plass som på eggstokker, bukhinne, omkring tarm og urinveier. Det skaper en irritasjonstilstand, en slags inflammasjon.

Det er et noe uvanlig bilde du beskriver med feber og ‘feberfelt’. I første omgang vil jeg anbefale deg å forsøke Ibux eller Naproxen, og hvis det ikke hjelper, kan du forsøke forsøke Zoladex eller Procren med tilleggsbehandling. Jeg vet ikke når du har vært på St Olav, men det kan være lurt med en ny ultralyd, i og med at du har nye smerter/symptomer.

Smerter i brystene har ikke sammenheng med endometriose.

Vennlig hilsen Mette

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...