Gå til innhold

listeria i røkelaks


Luise

Anbefalte innlegg

Hørte på radioen i dag at det er funnet listeria-bakterier i røkelaks i butikker i Rogaland.

Jeg er i 18 uke - og har spist en god del røkelaks de siste ukene - så nå er jeg selvsagt bekymret.

Vil nok være adskilling mer forsiktig med dette framover - men spist er spist.

Jeg tror at i motsetning til toksoplasmose så kan man ikke ha listeriainfeksjon som skade barnet uten å bli syk selv - og jeg har vært frisk som en fisk, kanpt nok kvalm i det hele tatt ( eller fersk fisk ;-), ikke som en røkelaks) så da skulle vel alt være i orden?

Jeg håper altså på å få bekreftet dette slik at jeg ihvertall får en bekymring ut av hodet - det er nok andre der fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Åsa Prebensen, Jordmor

Det er helt riktig at det kan finnes listeria i rå fisk, dette er dog ikke vanlig. Röykelaks er rå fisk, å rå fisk skal en ikke spise under svangerskapet. Nå har du alerede gjort det men du har heldigvis ikke fått noen symptomer på listeria. Jeg synes derfor ikke at du skal være bekymret over dette mere. Hvis du fra å med nå, unngår rå fisk, upasteuriserte oster, skyller frukt å grönnsaker godt , beskytter du deg godt mot listeriainfeksjon. Lykke til videre!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...