Gå til innhold

Redd for å dø av angsten :( :(

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De siste sju årene har jeg hatt så mye angst. Den lever sitt eget liv. I blant utløses den, eller skal jeg si forverres den, av ting i hverdagen. Men egentlig er angsten der konstant. 

Det er snakk om sterk uro, kroppslig smerte, vanskelig å puste, og i blant panikk. Ekstrasystoler i anfall her og der. Heldigvis ikke panikk hver dag, men det er ukentlig. Men en generell angst er der hele tiden, bortsett fra mens jeg sover. I perioder er det dessverre der om natta og, og jeg våkner av mareritt, søvnparalyse eller et slags skrekkanfall. 

Ingenting hjelper. Sobril virker ikke så verst, men det får jeg nesten aldri. En eske i året, som jeg sparer til de verste dagene.

Jeg begynner å bli redd for at angsten sliter på kroppen min. Har sikkert høye nivåer av stresshormoner, og er redd for sykdom og hjerteinfarkt på grunn av presset på kroppen hver dag. Jeg har egentlig rolige dager, men kunne like gjerne vært i krigen, nesten. Det føles alltid som jeg er i fare, skal dø, at ille ting skal skje. 

Er redd jeg aldri skal få slappe av igjen. Hvordan bli kvitt denne drittangsten? Lurer litt på om den kan være knyttet til PTSD, men er ikke sikker. Jeg trenger ikke eksponeringsterapi, jeg møter alt jeg er redd for. Men hvordan lære kroppen at det er greit å slappe av?

Anonymkode: 627d4...ed9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Huff :( Føler med deg <3 Jeg sliter med heftig drittangst selv. Har nettopp lastet bed «Headspace» mindfullness app, funker fint foreløpig og har troen på at det kan ha en viss effekt over tid. Ellers er den så hævvi her også i dagliglivet at jeg har ikke funnet noe som faktisk hjelper jeg heller, så følger med her og ser om du får noen råd. Håper det <3

Anonymkode: 6b8a6...3ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres ut som om du bør diskutere å bruke betablokker med fastlegen, siden du har så mange kroppslige angstsymptomer.

Jeg tror ikke angsten din blir borte så lenge du er redd for den og tror du kan dø av den. Det er nok det som vedlikeholder hele problemstillingen. Hjerteinfarkt skyldes at blodårer i hjertet fysisk har gått tett. Det har ingenting med stresshormoner (eller ekstraslag) å gjøre.

Endret av issomethingwrong
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Det høres ut som om du bør diskutere å bruke betablokker med fastlegen, siden du har så mange kroppslige angstsymptomer.

Jeg tror ikke angsten din blir borte så lenge du er redd for den og tror du kan dø av den. Det er nok det som vedlikeholder hele problemstillingen. Hjerteinfarkt skyldes at blodårer i hjertet fysisk har gått tett. Det har ingenting med stresshormoner (eller ekstraslag) å gjøre.

Men kan ikke masse stress føre til elektiske ledingsfeil i hjertet, og at hjertet kan stoppe på grunn av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En setning som jeg fikk høre mange ganger i terapi var :« angst er ikke farlig». Men det er svært ubehagelig. Jeg prøvde betablokker en periode for å roe ned de fysiske reaksjonene på angst. Jeg kjenner jo ikke deg og kan ikke gi deg medisinske råd men kanskje du kan ta det opp med din lege. 

Anonymkode: 57c7a...e0a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Jeg har aldri hørt om noen som har dødd av angst. Jeg har selv slitt med det i minst 20 år i varierende grad, og jeg er ikke død. ISW sin anbefaling av betablokker er ikke dum. Jeg har veldig god hjelp av det mot nettopp ekstrasystoler og skjelving. Hadde det vært ledningsfeil i hjertet, ville det nok slått ut enten man var stresset eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men kan ikke masse stress føre til elektiske ledingsfeil i hjertet, og at hjertet kan stoppe på grunn av det?

Adrenalin (akutt tilførsel) stimulerer hjertemuskelcellene. Dette gjør at sinusknuten fyrer raskere (og gir raskere puls), men fører også til at øvrige hjerteceller kan spontant depolarisere og initiere et hjerteslag. Dette merker du som ekstraslag.

Du kan ikke  elektriske ledningsfeil i hjertet av stress/adrenalin. Elektriske ledningsfeil er enten medfødt, eller kommer som følge av at hjertemuskelen blir skadet, enten av gamle hjerteinfarkter, betennelser eller utvidelse av hjertet som følge av langvarig høyt blodtrykk (tiår). Tenk på idrettsutøvere som går med adrenalinet på maks i mange timer hver dag. De dør jo ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei. Har jeg lov til å spørre hvilke betablokkere som anbefales mot mye fysisk angst? Ikke som medisinråd eller dosering, men slik at jeg kan lese litt om de, og ta det opp med legen når jeg får time. Kanskje det er verdt et forsøk. Har ikke hørt om betablokkere mot angst før. Rart ingen har sagt det før. Jeg bruker antipsykotika (for flere ting) med de hjelper nada mot angsten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Okei. Har jeg lov til å spørre hvilke betablokkere som anbefales mot mye fysisk angst? Ikke som medisinråd eller dosering, men slik at jeg kan lese litt om de, og ta det opp med legen når jeg får time. Kanskje det er verdt et forsøk. Har ikke hørt om betablokkere mot angst før. Rart ingen har sagt det før. Jeg bruker antipsykotika (for flere ting) med de hjelper nada mot angsten. 

Propranolol er anbefalt. Dette er den eneste ikke-selektive betablokkeren som kan brukes til dette formålet. Den har også raskt innsettende virkning. Øvrige betablokkere er enten hjerteselektive eller har tilleggseffekter som gjør den uegnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Suppedutta skrev:

Ville bare gi deg en kjempestor varm klem ts 💜 💜 

Tusen takk:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38 minutter siden, issomethingwrong skrev:

Propranolol er anbefalt. Dette er den eneste ikke-selektive betablokkeren som kan brukes til dette formålet. Den har også raskt innsettende virkning. Øvrige betablokkere er enten hjerteselektive eller har tilleggseffekter som gjør den uegnet.

Ok, takk. Vet du om man må ta det fast, eller om det kan tas ved behov? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Ok, takk. Vet du om man må ta det fast, eller om det kan tas ved behov? 

Begge deler er mulig :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker Metoprolol (= Selo-Zok). Men jeg har og litt høyt blodtrykk uten. Vet ikke om det kanskje gjorde at legen valgte denne over Propranolol, men legen min sier det handler litt om hvilke den enkelte lege har mest erfaring med å bruke. Psykiateren min sier at han og bruker å skrive ut denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...