Gå til innhold

Imovane-avhengighet

Anbefalte innlegg

Noen imovaneavhengige som har klart å kutte ut medisinen etter flere års avhengighet?

Jeg har slitt med å roe ned angst og få sove om natta ved bruk av stilnoct/imovane i flere år, hatt perioder med høyt forbruk/misbruk fordi disse medisinene gir rus. Da jeg ikke hadde stilnoct eller imovane drakk jeg alkohol for å dempe angst.overforbruket/misbruket kom jeg meg ut av for ca 7mnd siden. Sluttet paralelt med dette også ut sobril 15mg×3 jeg brukte daglig pga panikkangst.

Jeg har vært av å på i psykiatrien med behandling for panikkangst, ble feilmedisinert i flere år med angstmedisiner. Jeg tror den store endringen i livet mitt skjedde da jeg fikk adhd diagnose i september, og startet opp med ritalin. Livet har blitt mye bedre selv om angsten fortsatt er plagsom. Så nå sitter jeg igjen med 30mg remeron og 15 mg imovane på kveldstid. Imovanedosen er høy! Har stått på denne dosen i lang tid, var på institusjon (dps), der jeg trappet ned overforbruket til 15mg for 1 år siden. Har ikke økt dosen og tar den sent på kvelden. Jeg har lyst til å trappe ned og seponere imovane på sikt, men samtidig ikke.

Imovane tar jeg ca 23.30 på kvelden, sitter oppe en time å kjenner på effekten og liker den. Kan ikke forstå hvordan jeg skal klare meg uten denne pausen på kvelden. Innrømmer at jeg er avhengig av rusen også. Dette vet både fastlege og psykiater. På den ene side hjelper den meg på å sove, roe ned å få sove og få energi til neste dag. Jobber, trener mye og lever et sosialt liv. Itilegg drikker jeg aldri alkohol. Så imovane holder meg stabil og oppegående. På den annen side er det nedverdigende å være avhengig, se på seg selv som rusavhengig av imovane. Jeg spinner tankene omkring skal/skal-ikke slutte med imovane. 

Noen med tips? 

Anonymkode: c9957...3b6

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439960-imovane-avhengighet/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg fikk rundt 150 stilnoct tabletter av en raus lege. Disse brukte jeg gjerne 3-4 i gangen av. For virkningen avtar jo så fort. Jeg fikk ikke noe problem. med å slutte da legen sa stopp. Men det har jeg ikke hatt med ekte benzo preparater heller. Jeg kuttet ut Rivotril i over 2-3 år da jeg var avhenging av å kjøre bil. Da hadde jeg tatt det mye og ofte før. Folk er forskjellige, man trenger ikke få abstinenser.

Anonymkode: 08ce7...3ac

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439960-imovane-avhengighet/#findComment-3833678
Del på andre sider

Jeg har brukt stilnoct fast i noen år og prøver nå å slutte på de nå. Noe av årsaken er at døgnrytmen er ekstremt forskyvet og stilnoct er ikke til nytte for å rette det opp. Det andre er at jeg finner ting jeg ikke husker dagen derpå. Fordelen med medisinene har for meg vert at tankene har roet seg såpass at det er mulig å sove. Uten kverner gode på alt mulig både godt og vondt og jeg klarer ikke finne nok ro  til å sove.

Jeg får ikke abstinenser av å ikke ta de men jeg får heller ikke sove. I beste fall kan jeg døse tre-fire timer (får med meg alle lyder og alt av lys). Siste uken har jeg hatt fire netter uten og to netter med.

Anonymkode: f4f81...323

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439960-imovane-avhengighet/#findComment-3833728
Del på andre sider

Jeg måtte gå over til melatonin...

Jeg vet at det ikke virker så godt, men måtte da jeg ikke fikk mer legemiddel.

Det blir ofte mange søvnløse netter, mye frustrasjon.... men jeg er ikke i jobb for tiden så jeg «trenger» ikke så mye søvn... 

Anonymkode: 87edf...af2

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439960-imovane-avhengighet/#findComment-3833737
Del på andre sider

motorPrøysen

Du er på rett vei. Tror du kan forsøke å bytte ut "Imovane-pausen" du har på kvelden med noe annet som roer ned — se noe avslappende, meditasjon e.l. Tar du Remeron bare for søvn (ikke depresjon)? I så fall er dosen høy. En mindre dose vil sannsynligvis være bedre for søvn.

Endret av motorPrøysen
Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439960-imovane-avhengighet/#findComment-3833878
Del på andre sider

Trønderjenta90

Jeg bruker remeron 30mg for søvn. Har aldri vært deprimert, men sliter med angst og uro. Har lyst å slutte med remeron også. Jeg tenker på å trappe ned til 1 og 1/2 tbl imovane, men når klokken nærmer seg 23 så er det akkurat som at kroppen blir enda mer urolig, da kommer mange grunner til å ta den samme dosen med imovane.. irriterende.. så blir jeg selvsagt redd for en søvnløs natt fordi jeg er redd det ødelegger neste dag. Så har mislyktes denne uka også.. 

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439960-imovane-avhengighet/#findComment-3834568
Del på andre sider

Annonse

På 8.2.2018 den 9.50, AnonymBruker skrev:

Noen imovaneavhengige som har klart å kutte ut medisinen etter flere års avhengighet?

Jeg har slitt med å roe ned angst og få sove om natta ved bruk av stilnoct/imovane i flere år, hatt perioder med høyt forbruk/misbruk fordi disse medisinene gir rus. Da jeg ikke hadde stilnoct eller imovane drakk jeg alkohol for å dempe angst.overforbruket/misbruket kom jeg meg ut av for ca 7mnd siden. Sluttet paralelt med dette også ut sobril 15mg×3 jeg brukte daglig pga panikkangst.

Jeg har vært av å på i psykiatrien med behandling for panikkangst, ble feilmedisinert i flere år med angstmedisiner. Jeg tror den store endringen i livet mitt skjedde da jeg fikk adhd diagnose i september, og startet opp med ritalin. Livet har blitt mye bedre selv om angsten fortsatt er plagsom. Så nå sitter jeg igjen med 30mg remeron og 15 mg imovane på kveldstid. Imovanedosen er høy! Har stått på denne dosen i lang tid, var på institusjon (dps), der jeg trappet ned overforbruket til 15mg for 1 år siden. Har ikke økt dosen og tar den sent på kvelden. Jeg har lyst til å trappe ned og seponere imovane på sikt, men samtidig ikke.

Imovane tar jeg ca 23.30 på kvelden, sitter oppe en time å kjenner på effekten og liker den. Kan ikke forstå hvordan jeg skal klare meg uten denne pausen på kvelden. Innrømmer at jeg er avhengig av rusen også. Dette vet både fastlege og psykiater. På den ene side hjelper den meg på å sove, roe ned å få sove og få energi til neste dag. Jobber, trener mye og lever et sosialt liv. Itilegg drikker jeg aldri alkohol. Så imovane holder meg stabil og oppegående. På den annen side er det nedverdigende å være avhengig, se på seg selv som rusavhengig av imovane. Jeg spinner tankene omkring skal/skal-ikke slutte med imovane. 

Noen med tips? 

Anonymkode: c9957...3b6

Jeg vet ikke om du kjører bil? Om du gjør det så har kanskje legen gitt deg kjøreforbud eller "tatt fra deg lappen". Kan det være en motivasjon for deg dette med sertifikat og bilkjøring? 

Tips? Det blir å bare kutte ut. Det er det eneste du kan gjøre, dessverre. Det finnes ingen trylleformel. Du har klart å kutte ut Sobril. Det skal visst være mye verre enn å kutte Imovane. Kom igang med 1,5 tbl i kveld og trapp ned slik du har tenkt/i samarbeid med lege. Du kommer til å bli kjempeglad og fornøyd når du slipper tankene om at du er rusavhengig! Ikke la noe så dumt som Imovane styre livet ditt :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/439960-imovane-avhengighet/#findComment-3834586
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...