Gå til innhold

Lange blødninger


Tuulli

Anbefalte innlegg

41 år. Kan ikke lenger få barn (har 1), betydelig arrvev etc i buken etter alvorlig infeksjon. Fjernet 1/3 av tykktarmen. (15 år siden).

Har siden i høst begynt å få lange blødninger (tidligere maks 5 dager, med 3 dager blødning og 2 dager rest).

Nå blør jeg gjerne i 15 dager, til tider veldig mye slik at uhell skjer. Mye klumper. Har i denne omgang blødd i ca 12 dager, fortsatt ganske mye.

Var hos lege i høst, tok blodprøver. Ikke noe galt bortsett fra D-vitamin mangel. Skulle ta celleprøve nå, men sliter både med å få time, få kontakt med lege og vanskelig siden jeg stadig blør. Er overvektig.

Skal ta en time privat, der de også har ultralyd, men kan de gjøre noe hvis jeg fortsatt blør?

Og er dette alvorlig/akutt?

Det er forsåvidt ganske regelmessig, men siden jeg blør så lenge blir det veldig kort pause før det begynner igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Det er ikke uvanlig med slike store blødninger hos kvinner i 40-års alderen. En vanlig årsak er muskelknuter i livmorveggen, de er godartede og kan gi rikelige blødninger. Hvis du fortsatt har regelmessig syklus er det ikke grunn til å tro at det er noe alvorlig, men lurt å få det sjekket.

Undersøkelse av livmor består av at legen/gynekologen undersøker om den for forstørret. Så utføres ultralyd for å se etter evt. muskelnuter og for å vurdere slimhinnen inne i livmoren. Til slutt vil gynekologen som regel ta en prøve av livmorslimhinnen. Det kan enkelt gjøres ved å innsette et ‘sugerør’ og hente ut livmorslimhinnen til nærmer undersøkelse.

Hvis det påvises muskelknuter, kan de behandles med legemidler, man kan stoppe blodforsyningen til dem (‘embolisering’) eller man kan fjerne hele livmoren. Det er mulig å redusere blødningen med Cyklokaprontabletter (2-3 x 3-4 daglig, altså ganske stor dose), det kan fastlegen skrive resept på. Hvis det ikke finnes årsak til de store blødninger, kan hormonspiral anbefales, den kan redusere blødningen med 80% og 20-30 % blir blødningsfri.

Det er ikke så viktig at du er blødningsfri når du får time. Det er bare ved prøvetaking fra livmorhalsen, at det er best ikke å ha blødning, men den prøven er ikke så viktig i denne sammenheng.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...