AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 https://www.dagbladet.no/kultur/hater-skatt-elsker-avgift/69433590 Solberg-regjeringen har ikke gitt mer i skatt og avgiftslettelser enn andre regjeringer. Skattetrykket har gått ned, men hvert år innføres det nye avgifter for å sikre at budsjettet går i balanse. Regjeringens regime skiller seg imidlertid kraftig fra forrige regjering når det gjelder fordelingen av skattebyrden. En rekke av regjeringens nye avgifter fungerer nemlig regressivt: Alle betaler, men like mye. Inntektsskatten er progressiv, noe som gjør at de som tjener mest betaler mest. Flate skatter og avgifter rammer de fattige hardest. Den nye avgiften Sylvi Listhaug ønsker å innføre på skifteattesten er et godt eksempel. Hvert år dør det om lag 40 000 mennesker i Norge. I forbindelse med dødsfall utstedes en attest. I dag er den gratis, noe Frp, Høyre og Venstre vil til livs. De vil at den skal koste 1130 kroner, noe som gir cirka 40 millioner til statskassa i året. Det er ikke en uoverkommelig sum, men det legger en ytterligere byrde på folk som har lite å rutte med. Skatte- og avgiftssysmet fungerer først og fremst godt fordi det i stor grad har hentet inn de store pengene på skatt på formuer, arv, eiendom og høye lønninger. De sterkeste har bidratt mest. Solberg-regjeringen har imidlertid vært mer opptatt av å gi lettelser til den rikeste delen av befolkningen. Det er usosialt og uklokt. På kort sikt gjør det økonomien til vanlige folk dårligere. På lang sikt øker det forskjellene. Men det er kanskje målet? Anonymkode: acf6e...cbb 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: I forbindelse med dødsfall utstedes en attest. I dag er den gratis, noe Frp, Høyre og Venstre vil til livs. De vil at den skal koste 1130 kroner, noe som gir cirka 40 millioner til statskassa i året. Det er ikke en uoverkommelig sum, men det legger en ytterligere byrde på folk som har lite å rutte med. Genialt å velge akkurat skifteattesten, som man er nødt til å ha for å få gjort noe som helst med dødsboet. Det er ingen som sniker seg til skifteattester fordi de er gratis, man er nødt til å ha det for å komme noen vei. Det er mange som ikke vet at når en person dør, sperres alle kort og kontoer den døde hadde, så fort meldingen om dødsfallet kommer til banken (og det skjer raskt). Det gjelder også hvis du hadde disposisjonsrett til kontoene fra før. Automatiske trekk stopper også, og du får ikke innsyn i kontoen, så du vet ikke hva du må ordne opp med på annen måte enn tidligere. Så hvis ektefellen din dør uventet og dere hadde kontoer som sto i hans / hennes navn, men som dere begge disponerte i nettbanken, blir de sperret før du rekker å komme over sjokket. Du må fylle ut søknad om (u)skifteattest (og det er ganske formelt, du må ha vitner som ved testamente, og hvis det er et særkullsbarn med i bildet, er det ingenting som er enkelt) og vente på den, noe som kan ta flere uker i storbyene, før du får tilbake evt. tidligere disposisjonsrett. I mellomtiden er banken grei nok til å la den døde betale f.eks. den femsifrede begravelsesregningen sin fra sin gamle konto, hvis du skanner den innsendte søknaden og laster den opp sammen med regningene. Men det krever altså papirarbeid, så hvis du tillater deg å gå rundt i en boble og trøste barna en stund, blir du fort blakk. En ekstra utgift på en drøy tusenlapp er akkurat det du trenger i tillegg da. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Worrisome Plenty Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 Jeg er også forbannet på dette. Dersom AP holder en streng linje på innvandringsfeltet så tror jeg at jeg stemmer dem for første gang på ett tiår, ved neste stortingsvalg. I kommunevalget stemmer jeg allerede på de. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 Ja her har blabladet endelig noe jeg kan si meg enig i (etter månedsvis med kun propganda løgner etc, lurer på om de ikke innser at slik trolling de gjør på alle andre dagene gjør at færre vil lese hva de skriver når de for en gangs skyld har noe fornuftig å komme med... SUKK) Problemet blir bare da, ok, så hvem skal en stemme på? Ap er nesten spisbare men da må de si tydelig (uten tåkeprat) hva deres plan er for innvandringen fremover, så håper de kan gjøre det å bare si "snille ord" og vi skal være "streng men rettferdig" (hva betyr det?) og at multikultur er så berikende og slikt jada en kan sikkert prøve å godsnakke og ditt og datt men da må det være et håndterbar mengde folk eventuellt, med slike store strømmer spiller det ingen rolle hva du sier eller gjør, det blir segregering, ghetto, svenske tilstander og en situasjon som ikke kan løses Jeg har enten ikke stemt, eller stemt FRP, ikke fordi jeg liker deres trolling, men fordi ingen andre partier(bortsett fra kanskje sp) sier tydelig at de ønsker reduksjon i innvandring, som er helt vesentlig for om landet vårt skal bestå på lang sikt Men vi får se hva som skjer Anonymkode: e652b...d2f 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja her har blabladet endelig noe jeg kan si meg enig i (etter månedsvis med kun propganda løgner etc, lurer på om de ikke innser at slik trolling de gjør på alle andre dagene gjør at færre vil lese hva de skriver når de for en gangs skyld har noe fornuftig å komme med... SUKK) Problemet blir bare da, ok, så hvem skal en stemme på? Ap er nesten spisbare men da må de si tydelig (uten tåkeprat) hva deres plan er for innvandringen fremover, så håper de kan gjøre det å bare si "snille ord" og vi skal være "streng men rettferdig" (hva betyr det?) og at multikultur er så berikende og slikt jada en kan sikkert prøve å godsnakke og ditt og datt men da må det være et håndterbar mengde folk eventuellt, med slike store strømmer spiller det ingen rolle hva du sier eller gjør, det blir segregering, ghetto, svenske tilstander og en situasjon som ikke kan løses Jeg har enten ikke stemt, eller stemt FRP, ikke fordi jeg liker deres trolling, men fordi ingen andre partier(bortsett fra kanskje sp) sier tydelig at de ønsker reduksjon i innvandring, som er helt vesentlig for om landet vårt skal bestå på lang sikt Men vi får se hva som skjer Anonymkode: e652b...d2f Vi får se. Anonymkode: acf6e...cbb 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 Interessant poeng. Også med skatt har det skjedd «smarte» endringer her. Skatt på allminnelig inntekt er senket med 5 prosentpoeng. Jippii. Avgiften på personinntekt er samtidig økt med 5 prosentpoeng. Det som ikke kommuniseres, er at denne gjelder for hele inntekten, altså inntekt før fradrag. I tillegg kuttes skattereduksjonen på fradrag med 5 prosentpoeng, som rammer de med mye gjeld og lang reisevei til jobb. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 5 minutter siden, issomethingwrong skrev: Interessant poeng. Også med skatt har det skjedd «smarte» endringer her. Skatt på allminnelig inntekt er senket med 5 prosentpoeng. Jippii. Avgiften på personinntekt er samtidig økt med 5 prosentpoeng Men det rammer vel bare de med (veldig) høye inntekter? Anonymkode: acf6e...cbb 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ISW Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Men det rammer vel bare de med (veldig) høye inntekter? Anonymkode: acf6e...cbb Nei det rammer alle. Hvis jeg tjener 500.000 kr og har fradrag på 150.000, får jeg 5% økt skatt av 500.000 (25.000) og 5% mindre skatt av 350.000 (17.500). Litt overdrevne tall men poenget er det samme. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 5 timer siden, issomethingwrong skrev: Interessant poeng. Også med skatt har det skjedd «smarte» endringer her. Skatt på allminnelig inntekt er senket med 5 prosentpoeng. Jippii. Avgiften på personinntekt er samtidig økt med 5 prosentpoeng. Det som ikke kommuniseres, er at denne gjelder for hele inntekten, altså inntekt før fradrag. I tillegg kuttes skattereduksjonen på fradrag med 5 prosentpoeng, som rammer de med mye gjeld og lang reisevei til jobb. Hva er forskjellen på personinntekt og allminnelig inntekt? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gråstein Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 (endret) 26 minutter siden, Trine skrev: Hva er forskjellen på personinntekt og allminnelig inntekt? Skatt på personinntekt (trygdeavgift og trinnskatt) er en bruttoskatt (fradrag påvirker ikke denne skatten). Endret 9. februar 2018 av gråstein 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trine Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 4 minutter siden, gråstein skrev: Skatt på personinntekt (trygdeavgift og trinnskatt) er en bruttoskatt (fradrag påvirker ikke denne skatten). Ok. Så personinntekt er det man faktisk har tjent, mens allminnelig inntekt er etter f.eks minstefradraget er trekt fra? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gråstein Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 2 minutter siden, Trine skrev: Ok. Så personinntekt er det man faktisk har tjent, mens allminnelig inntekt er etter f.eks minstefradraget er trekt fra? Ja. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gråstein Skrevet 9. februar 2018 Del Skrevet 9. februar 2018 3 timer siden, issomethingwrong skrev: Nei det rammer alle. Hvis jeg tjener 500.000 kr og har fradrag på 150.000, får jeg 5% økt skatt av 500.000 (25.000) og 5% mindre skatt av 350.000 (17.500). Litt overdrevne tall men poenget er det samme. Hvor får du de 5% (25000) i økt skatt fra? Trinnskatten utgjør mindre enn 2% av en inntekt på 500.000. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 Skulle gjerne hatt mer penger. 17628 utbes i måneden er ikke all verden. Spessielt når jeg både snuser og drikker brus hver dag. Men hvem vil ansette noen me 14 års hull i cv? Jeg er på ingen måte veldig dårlig stilt. Siden jeg eier egen bolig og har foreldre med litt på bok. Men alt er så innmari dyrt her. Hva er en gjennomsnittlig årslønn pr i dag? Midt på treet altså? Og hva er minstelønn i en fulltidsjobb? Anonymkode: 2258e...fed 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Skulle gjerne hatt mer penger. 17628 utbes i måneden er ikke all verden. Spessielt når jeg både snuser og drikker brus hver dag. Men hvem vil ansette noen me 14 års hull i cv? Jeg er på ingen måte veldig dårlig stilt. Siden jeg eier egen bolig og har foreldre med litt på bok. Men alt er så innmari dyrt her. Hva er en gjennomsnittlig årslønn pr i dag? Midt på treet altså? Og hva er minstelønn i en fulltidsjobb? Anonymkode: 2258e...fed Hva har du i boutgifter da? (fellekostnader, lån, strøm)? Anonymkode: acf6e...cbb 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 Skatt er greit så lenge ikke det blir feil i tallene. Hvis der kommer en null for mye et sted for eksempel i renteinntekt når man i skattevesen gjør sine marsinelle beregninger kan ved ukritisk bruk det se ut som du har noe du ikke har og feilen kanskje ikke oppklart før om mange år. Imellomtiden må man leve med feilen. Vi har bare alle våre dypt personlige kjennetegn tror jeg både politikken og annet. Det kommer ofte ikke frem hvor oftest alle partier har stemt nett det samme når man ser fra sak til sak. Vi har alle vår bestemmelse tror jeg og ingen rekker ofte over alt i livet. Så mye uro og tvil om hva som er hva og hva som er sant også i norsk politikk og helsevesen ikke minst kan få en til å lure på om det lure på om ligger bak å trykker altså enda mere tragedie såsom der var på Island for få år siden( nå kom vistnokde raskt på fote). Det er en trist utvikling men man må prøve å tenke så positivt man kan. Jeg tror alle gjør så godt de kan der vi alle suller med vårt og at alle har sitt å tenke på av sorger og bekymringer. Store som små."For små gryter har også ører." Anonymkode: a82a9...bcd 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 10. februar 2018 Del Skrevet 10. februar 2018 Det eneste man kan påregne når det gjelder skatt er som i så mye annet i livet Man kan bare regne med at man ingenting har forstått. Skattedirektøren er ellers klar og alltid svært dyktig. Det er ikke det. Men man kan begynne å lure om det igrunn er så mange i et menneskes liv som vil det synderlig vell. Trykket er nå hårdere enn noensinde selv med minimale innkomster s dette må gå mot uføre uvergelig. Seøv kopimedisiner for psykisk lidelse steg i været ved nyttåret så dette krakket så mange snakker om det kan meget vell komme også for oss som aldri har holdt en aksje i hånden. Som vanlig kanskje spesielt for oss.Selv om jeg ikke vil snakke frem noen krise idet atletene ruller over skjermen. Måtte ingen komme dit. Anonymkode: a82a9...bcd 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.