Gå til innhold

Orker snart ikke mer av dette her!


Gjest Leyla

Anbefalte innlegg

Dette høres kanskje ut som en bagatell, men det er det ikke! Hver gang jeg får mensen, blir jeg fryktelig deprimert og har det helt forjævlig. Alt bli svart, jeg orker knapt gå ut, jeg tåler ingenting, blir sykelig sjalu, gråter og blir sinna på alt. Jeg har også veldig destruktive tanker som nærmest blir maniske, blant annet om døden og selvmord.

Jeg har tidligere vært plaget av depresjoner, men ingenting som er i nærheten av dette. Kan det ha noe å gjøre med f.eks p-pille bruk? Har hørt at noen blir "gale" av det. Eller stikker dette dypere og er et tegn på en underliggende alvorlig depresjon som jeg ellers undertrykker? Synes jeg klarer meg fint ellers, så jeg har ikke spesielt lyst til å bruke legemidler som jeg må gå på hele tiden hvis det ikke er absolutt nødvendig. Vær så snill å hjelp meg med dette, for jeg orker snart ikke mer. Det sliter voldsomt på både meg og samboeren min og har blitt en belastning for både mitt liv og forholdet vårt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er ikke noen stor tilhenger av medisiner selv, men i ditt tilfelle mener jeg det ville være fornuftig å i det minste spørre legen om det er mulig å få noe som hjelper på depresjonene. PMS-symptomene du beskriver har jeg hørt om før. Jeg mener å huske at det er en helt grei sak å behandle?

klem

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Jeg hadde akkurat slik, hver gang litt før mensa kom skulle jeg ha det kjempe dårlig, mye depresjon, selvmord tanker og alt som du beskriver!

Jeg brukt p-pill, trionetta, og etter at jeg sluttet det ble bedre.

Men det ble egentlig virkelig bedre, etter at jeg sluttet å ha mensa (har anoreksi) og begynt på zoloft.

hilsen,

Luiza

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Havard Dahl, psykiater

Med de svære problemene du nevner, synes jeg du skal oppsøke legen din for et behandlingsforsøk med en SSRI.

Tablettene tas i liten dose og vanligvis 5 dager i måneden. Det er et forsøk verdt.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest en helsearbeider

Legen nedenfor foreslår et SSRI, altså et angstdempende/antidepressivt preparat å gå på fast (såkalte "lykkepiller").

Et annet og mindre drastisk preparat, er om du prøver noen måneder å bruke nattlysolje - finnes i helskostbutikker - anbefales også av leger, fordi mange (ikke alle) opplever lindring av PMS symptomer ved bruk av dette.

Du må ta ganske mange de første par-tre månedene for å få virkning, men etterhvert kan du redusere dosen. De er litt dyre, men de er absolutt verdt et forsøk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...