Gå til innhold

ADHD og kosthold

Tvetydig87

Anbefalte innlegg

Har nylig blitt diagnostisert med ADHD - uoppmerksom type. Var inne til medisinvurdering og forventet at jeg skulle begynne på Ritalin.

Istedet ville legen diskutere kostholdet mitt, og forlangte at jeg skulle slutte å spise sukker. Det var ikke snakk om noe medisin før jeg hadde gjort det i 2 uker. Er det flere som har opplevd dette? Har flere venner som har ADHD og går på medisin, og de måtte ikke gjøre dette først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, Tvetydig87 skrev:

Har nylig blitt diagnostisert med ADHD - uoppmerksom type. Var inne til medisinvurdering og forventet at jeg skulle begynne på Ritalin.

Istedet ville legen diskutere kostholdet mitt, og forlangte at jeg skulle slutte å spise sukker. Det var ikke snakk om noe medisin før jeg hadde gjort det i 2 uker. Er det flere som har opplevd dette? Har flere venner som har ADHD og går på medisin, og de måtte ikke gjøre dette først.

Spiser du usunt og mye sukker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen studier som viser at kosthold har noen som helst betydning for ADHD - på gruppenivå. Slik sett er legen din på ville veier.

Derimot er det helt klart at enkeltpersoner med ADHD forteller at de blir verre nå de spiser mye enkelt sukker. Disse bør selvsagt redusere sukkerinntaket.

Anonymkode: d0750...e9f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter

At en blir hyper av sukker er vel tilbakevist for lenge siden. Men enkelte spiser for mye godteri (eller mat generelt) for å døyve rastløshet, akkurat som at mange med ADHD er storrøykere eller drikker for mye alkohol. Og det er selvsagt ikke bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, yellow ledbetter skrev:

At en blir hyper av sukker er vel tilbakevist for lenge siden. Men enkelte spiser for mye godteri (eller mat generelt) for å døyve rastløshet, akkurat som at mange med ADHD er storrøykere eller drikker for mye alkohol. Og det er selvsagt ikke bra.

Jeg blir trøtt og rastløs og urolig av for mye sukker.

Anonymkode: 28541...4e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blir trøtt og rastløs og urolig av for mye sukker.

Anonymkode: 28541...4e6

For mye sukker er ikke bra for noen, men det er ikke sånn at det er verre for folk med ADHD enn andre, så vidt jeg har skjønt. Jeg har aldri likt sukker eller spist mye godteri, så jeg kan ikke si at jeg snakker av erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...