Gå til innhold

Gangen i å søke uføretrygd

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen. 

Jeg har sett litt i forumet og ser at det er mange kunnskapsrike og kompetente medlemmer her som sikkert kan gi meg noen svar på spørsmålene mine. Jeg har gått på AAP i ca. 8 år og ble i vår ferdig med utdannelsen min. Lege, psykolog og jeg har sammen blitt enige om at jeg skal søke uføretrygd. Jeg har en restarbeidsevne på ca. 0-10% mener legen min, noe jeg er enig i. Legen min og psykologen har nå sendt inn uttalelse til NAV om funksjonsevne og at jeg bør søke uføretrygd. Men hvordan er veien videre? Hva gjør egentlig saksbehandleren på det lokale NAV-kontoret mitt? Jeg har skjønt at hun skal sende noe videre til NAV sentralt, men hva gjør de? Når skal jeg levere inn en egenvurdering av arbeidsevne? Er et noen som vet detaljene i dette? Kjempevanskelig å finne ut av synes jeg. Legen min mener jeg ikke skal ha arbeidsutprøving fordi risikoen for at jeg blir sykere er stor.

Og til sist. Jeg ble syk da jeg var i tenårene så jeg skal forsøke å søke ung ufør, hvordan gjør jeg det? Det er ikke noen egen søknad for ung ufør så vidt jeg vet. 

På forhånd tusen takk hvis noen kan hjelpe meg. 

Anonymkode: 11a17...cac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle sammen. 

Jeg har sett litt i forumet og ser at det er mange kunnskapsrike og kompetente medlemmer her som sikkert kan gi meg noen svar på spørsmålene mine. Jeg har gått på AAP i ca. 8 år og ble i vår ferdig med utdannelsen min. Lege, psykolog og jeg har sammen blitt enige om at jeg skal søke uføretrygd. Jeg har en restarbeidsevne på ca. 0-10% mener legen min, noe jeg er enig i. Legen min og psykologen har nå sendt inn uttalelse til NAV om funksjonsevne og at jeg bør søke uføretrygd. Men hvordan er veien videre? Hva gjør egentlig saksbehandleren på det lokale NAV-kontoret mitt? Jeg har skjønt at hun skal sende noe videre til NAV sentralt, men hva gjør de? Når skal jeg levere inn en egenvurdering av arbeidsevne? Er et noen som vet detaljene i dette? Kjempevanskelig å finne ut av synes jeg. Legen min mener jeg ikke skal ha arbeidsutprøving fordi risikoen for at jeg blir sykere er stor.

Og til sist. Jeg ble syk da jeg var i tenårene så jeg skal forsøke å søke ung ufør, hvordan gjør jeg det? Det er ikke noen egen søknad for ung ufør så vidt jeg vet. 

Du må fylle ut skjema selv på nav.no å sende inn, der kan du og skrive en egen uttalelse og dette med ung uføre og alder kommer også opp.  https://www.nav.no/no/Person/Pensjon/Uforetrygd

Anonymkode: 02534...031

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hei alle sammen. 

Du må snakke med NAV først og få de til å skrive en arbeidsevnevurdering. Så kan du søke online, og legge ved relevante vurderinger fra lege og psykiater. Uten at det lokale NAV-kontoret er enig, er det ganske stor sjange for at det blir avslag.

Anonymkode: 553cf...948

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nettopp vært igjennom dette. Det skal være veldig tungtveiende medisinske årsaker for å slippe tiltak. Det er visst nok nesten umulig å få godkjent uføresøknaden uten å ha vært i tiltak. Har du nå gått nesten et år uten aktivitet? Jeg ser for meg at nav kan tenke at om man greier å ta utdanning, kan man også greie en jobb. Men jeg skal ikke si sikkert at de tenker slik. Det kommer vel litt an på hvilken diagnose du har og om du ble verre av å studere. Men om du ikke skal i tiltak må saksbehandleren din i NAV først skrive en arbeidsevnevurdering. Du trenger ikke levere noe fra lege/andre behandlere, bare si til henne hvem hun skal innhente informasjon fra. NAV sørger for å få inn de uttalelsene de skal ha. Når arbeidsevnevurderingen er klar, blir den sendt videre til en annen person i NAV som ser på den og ev. godkjenner den. Når alt dette er klart, tar saksbehandleren din kontakt med deg og sier at du må søke i løpet av 14 dager. Da er det bare å logge seg inn på NAV og fylle ut skjema. Kan ikke huske det var noe spørsmål om ung uføre der, så akkurat det er jeg litt usikker på. Men uansett hva du gjør, ikke send inn en søknad før du har fått klarsignal fra NAV, da kan du risikere å miste AAP fordi du har søkt annen stønad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Trine skrev:

Jeg har nettopp vært igjennom dette. Det skal være veldig tungtveiende medisinske årsaker for å slippe tiltak. Det er visst nok nesten umulig å få godkjent uføresøknaden uten å ha vært i tiltak. Har du nå gått nesten et år uten aktivitet? Jeg ser for meg at nav kan tenke at om man greier å ta utdanning, kan man også greie en jobb. Men jeg skal ikke si sikkert at de tenker slik. Det kommer vel litt an på hvilken diagnose du har og om du ble verre av å studere. Men om du ikke skal i tiltak må saksbehandleren din i NAV først skrive en arbeidsevnevurdering. Du trenger ikke levere noe fra lege/andre behandlere, bare si til henne hvem hun skal innhente informasjon fra. NAV sørger for å få inn de uttalelsene de skal ha. Når arbeidsevnevurderingen er klar, blir den sendt videre til en annen person i NAV som ser på den og ev. godkjenner den. Når alt dette er klart, tar saksbehandleren din kontakt med deg og sier at du må søke i løpet av 14 dager. Da er det bare å logge seg inn på NAV og fylle ut skjema. Kan ikke huske det var noe spørsmål om ung uføre der, så akkurat det er jeg litt usikker på. Men uansett hva du gjør, ikke send inn en søknad før du har fått klarsignal fra NAV, da kan du risikere å miste AAP fordi du har søkt annen stønad.

Tusen takk for godt svar Trine. Ja jeg har forstått at det er skal være svært tungtveiende medisinske årsaker for å slippe tiltak og hvis de er uenige med legen min så får vi bare ta det derfra :)  Jeg har aktivitetsplan som jeg følger med forskjellig behandling og jeg har prøvd meg i den jobben jeg er utdannet innen, bla som sommervikar og tilkalling, men det har fungert dårlig med tilstedeværelse over tid. Er det mitt lokale NAV kontor som skriver arbeidsevnevurderingen for så å sende det inn til NAV sentralt? Når er det jeg skal sende inn egenvurderingen? Jeg vet at NAV lokalt har hentet inn dokumentasjon fra lege/psykolog og skal i løpet av neste uke sendes det videre, er det når de får svar at de innkaller meg til møte og at arbeidsevnevurderingen starter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

36 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du må snakke med NAV først og få de til å skrive en arbeidsevnevurdering. Så kan du søke online, og legge ved relevante vurderinger fra lege og psykiater. Uten at det lokale NAV-kontoret er enig, er det ganske stor sjange for at det blir avslag.

Ja jeg har forstått at det er dumt å søke uten at det lokale NAV-kontoret har "anbefalt" det, så jeg skal vente til jeg får klarsignal. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik gjorde jeg det: min psykiater foreslo uføretrygd. Han ordnet med alt. Han avtalte et møte med saksbehandler på NAV der han la frem min sak og der vi sammen med saksbehandler kom frem til at vi skulle søke uføretrygd. Så skrev psykiater en rapport om min helsetilstand og arbeidsevne. Så skulle saksbehandler sende meg en melding da NAV hadde mottatt dette og gi klarsignal for at jeg kunne sende inn søknadsskjema. Jeg fikk dette skjemaet fra saksbehandler. ( kan også printes ut fra nettet). Jeg fikk AAP helt frem til jeg fikk svar om at uføretrygd var innvilget.

Anonymkode: 4a7e2...11c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Evelina87 skrev:

Ja jeg har forstått at det er dumt å søke uten at det lokale NAV-kontoret har "anbefalt" det, så jeg skal vente til jeg får klarsignal. 

Ja, det er det lureste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Evelina87 skrev:

Tusen takk for godt svar Trine. Ja jeg har forstått at det er skal være svært tungtveiende medisinske årsaker for å slippe tiltak og hvis de er uenige med legen min så får vi bare ta det derfra :)  Jeg har aktivitetsplan som jeg følger med forskjellig behandling og jeg har prøvd meg i den jobben jeg er utdannet innen, bla som sommervikar og tilkalling, men det har fungert dårlig med tilstedeværelse over tid. Er det mitt lokale NAV kontor som skriver arbeidsevnevurderingen for så å sende det inn til NAV sentralt? Når er det jeg skal sende inn egenvurderingen? Jeg vet at NAV lokalt har hentet inn dokumentasjon fra lege/psykolog og skal i løpet av neste uke sendes det videre, er det når de får svar at de innkaller meg til møte og at arbeidsevnevurderingen starter? 

Legen min sa at hun hadde nektet de fleste tiltak, men akkurat det saksbehandleren hadde funnet var noe jeg faktisk kanskje kunne klare, så kunne hun jo ikke nekte. Men både legen og saksbehandleren var veldig bevisst på at dette kunne forverre min tilstand. Så fort det ikke gikk lenger, stoppet legen tiltaket umiddelbart. Nå har du jo gått på AAP veldig lenge, så det burde ikke være noe problem med at du ikke har forsøkt hensiktsmessig behandling og at du kommer til å bli frisk i morgen, men jeg vil tro sånt spiller inn også. Jeg har asperger og adhd, så jeg kan liksom ikke bli frisk, og da er saken plutselig mer rett fram. Det er saksbehandleren som du har på NAV lokalt, som skriver arbeidsevnevurderingen. Så sendes den til et fylkeskontor, tror jeg. Mener å huske noe med NAV Buskerud, uten at jeg skal si det sikkert. Det meste av informasjon går bare rett igjennom her. Jeg sendte aldri inn noen egenvurdering, så det vet jeg ikke. Dokumentasjonen sendes sammen med arbeidsevnevurderingen, så når det sendes er vurderingen ferdig skrevet. Men så er det en mer sentralt som skal gå igjennom, og når vedkommende har godkjent vurderingen får din saksbehandler lokalt beskjed, og vil da kontakte deg og si at du kan søke. Søknaden ligger på nett, og du trenger ikke skrive ut noe og sende pr. post dersom du har en rett fram sak. Men mulig at noe må sendes i posten dersom det er enkelte tillegg du har krav på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...