Gå til innhold

Kan traumer utløse OCD ?

Anbefalte innlegg

Jeg er overbevist om at jeg hadde en alvorlig traumereaksjon. For å overleve denne intense følelelsen begynte jeg å utvikle tvangshandlinger og tanker. Da jeg etter lang ventetid endelig kom i terapi fokuserte psykologen bare på tvangen. Hun mente det bare er noe som oppstår uten videre og at jeg sikkert var født med dette. Hun innrømmet at jeg hadde høy skår på PTSD også men mente at man ikke kunne få OCD av traumer. Derfor mente hun at mine opplevelser av traume egentlig bare var tvangstanker. Og at det ikke var et alvorlig problem. Jeg måtte bare slutte å ha så tullete tanker. Hun tok meg overhode ikke på alvor. Er det noen som vet om man kan utvikle tvang for å klare å håndtere traumer?

Anonymkode: 8bbf2...bcd

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/440532-kan-traumer-utl%C3%B8se-ocd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er overbevist om at jeg hadde en alvorlig traumereaksjon. For å overleve denne intense følelelsen begynte jeg å utvikle tvangshandlinger og tanker. Da jeg etter lang ventetid endelig kom i terapi fokuserte psykologen bare på tvangen. Hun mente det bare er noe som oppstår uten videre og at jeg sikkert var født med dette. Hun innrømmet at jeg hadde høy skår på PTSD også men mente at man ikke kunne få OCD av traumer. Derfor mente hun at mine opplevelser av traume egentlig bare var tvangstanker. Og at det ikke var et alvorlig problem. Jeg måtte bare slutte å ha så tullete tanker. Hun tok meg overhode ikke på alvor. Er det noen som vet om man kan utvikle tvang for å klare å håndtere traumer?

Anonymkode: 8bbf2...bcd

Jeg har opplevd endel sårbare situasjoner, og jeg har fått ekstra mye OCD - tvangstanker som følge av det. Jeg ble mer nervøs for alt mulig etter de sårbare situasjonene. 

Anonymkode: c4d6f...8cc

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...