Gå til innhold

Mobbing blant voksne


Mari Y

Anbefalte innlegg

Det er så mye sårt og vanskelig blant folk i dag og det tror jeg disse mobbrrene skaffer seg sine fakta og kunnskap om i sine ondskapsfulle nettverk. Kanskje for å bruke uskyldige ofre til at poden  skal komme seg frem i livet eller at arbeidsplassene skal bevares der de jobber eller avansement i egen eller mannens status. Eller få tvunget gjennom resultater i sin forskning. Ofte er det pengemotiv som står bak og mye vil ha mer tror jeg. Kvinner er ofte værst her synes jeg De kjenner maktmennesker i systemet bedre enn noen etter hva som står i avisene. Offeret ser kanskje til slutt bare en vei ut. Å flytte eller noe annet helt overilet.Ofte har det bakgrunn i at noen mennesker ikke ser ut som eller lever sitt liv som disse mobbeoffrene Andre ganger kan der være at eldre mennesker ikke er av verdi eller rene politiske motiver. Det skuler seg så mye  mellom linjene på hva man leser i media tror jeg. Mer enn vær og vind kan det ofte virke som. Skjult diskriminering eller tilslørt reklame for noe offeret vanskelig kommer ut av igjen. Dessverre eller heldigvis  vet man ofte så altfor lite om hv som skjer på nett for eksempel. Men hva gjør vi når skaden er skjedd.

Anonymkode: 8848a...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skal man virkelig spissformulere så er det mange som mener vi er for mange i dag. En slags spissborgelighet for selv å føle seg "innafor" eller klarert i eget miljø. Alle vil vi være på "the winning teem" eller være bærere av den rette livsfilosofi eller livssyn. De som ikke er som oss de "uter" vi. Vi glemmer ofte at det ofte er årsaker til at andre er som de er.Vi styres ofte av angst og frykt for det fremmede. " The survival of the fittest" er det vel en bok som heter. Folk har mindre og mindre forståelse for de som ikke deler deres eget syn på tingene kan det virke som. Man er bare et nummer i rekken i de fleste sammenhenger i dag Når jeg var ung var det et slagord som sa " Stopp verdenJeg vil av"I dag klemmer folk inn en ukes jordomseiling innimellom for å tilfredstille det behovet. Vi tar vare på alt unntatt menneskene. Sånn er det bare.

Anonymkode: 8848a...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi liker å se tingene ovenfra og ned i dag. Vi er ikke så glad i å se tingene fra andre vinkler eller nedenifra og opp eller fra andre enn vår egen referansegruppe. Vi tror ofte alt er så enkelt.Mye problemforståelse er satt på hodet som jeg husker det fra jeg var ung. Mange kaller det endog relgion. Men nå er jeg trist og deperesiv. Ønsker ikke være det. Man må bare gripe dagen tror jeg så godt man kan og ikke bry seg så mye om hva andre måtte finne det for godt å mene om en ens person og livsvalg.Voksne burde ha bedre ting å drive med enn mobbing.

Anonymkode: 8848a...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi liker å se tingene ovenfra og ned i dag.

Er det så forskjellig i dag i forhold til tidligere ("i de gode gamle dager")?

Anonymkode: 4938c...b24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå tenkte jeg universitetsmiljø som jeg husker fra mine " lette" fag.

Vi burde helt klart bli mye forsiktigere i samhandling med hverandre og med barn spesielt , vi voksne. Hva vet vi egentlig om "Den Annen." Ingenting.

Man må ofte bare gripe dagen for hva  den er.

Anonymkode: 8848a...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror egentlig aldri der har vært så mye gode gamle dager for så mange men alle mennesker har forhåpentlig noen lyse minner i livet.

Anonymkode: 8848a...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er en forandring i debatter som jeg opplever det når jeg ser på TV innimellom. Men det er kanskje utslag av hva de kaller retorikk som vistnok er et eget fag nå. Ofte vanskelig å forstå at mye av dette har forankring i " folk flest" som man hører å ser i dag.

Anonymkode: 8848a...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man " overleve" i vår tid så har jeg inntrykk man må være veldig flink til å operasjonalisere all tingene.

Anonymkode: 8848a...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
InnlagtPåDOL
On 2/21/2018 at 1:18 PM, Mari Y said:

Mobbing er gjentatt plaging, uansett hvilken alder det dreier seg om

Men hva er egentlig plaging? Hvor går grensen mellom å tulle (med) og å plage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mobbing. er jo litt korrupt tankegang. Det vil si man firer på hva som de fleste anser som moralsk standard. Jeg mener ikke at vi alle er korrupte ennå tror jeg da men at der er situasjoner folk ser det som opportunt å manipulere sannhet og la sine egne ting eller tilkortkommenhet hå ut over andre. Eller utnytte at noen har få mulighet til å " trekke i trådene" Klasseforstander har kanskje ikke engang sett mor eller far for den sagens skyld. Eller har vært i klammeri med bestemor for alt man vet. Problemene oppstår når det blir mange mot en de. Sånn er det.

Anonymkode: 8848a...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, InnlagtPåDOL skrev:

Men hva er egentlig plaging? Hvor går grensen mellom å tulle (med) og å plage?

Det er gjentatt plaging, ofte mot en som kan forsvare seg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mobbing. er jo litt korrupt tankegang. Det vil si man firer på hva som de fleste anser som moralsk standard. Jeg mener ikke at vi alle er korrupte ennå tror jeg da men at der er situasjoner folk ser det som opportunt å manipulere sannhet og la sine egne ting eller tilkortkommenhet hå ut over andre. Eller utnytte at noen har få mulighet til å " trekke i trådene" Klasseforstander har kanskje ikke engang sett mor eller far for den sagens skyld. Eller har vært i klammeri med bestemor for alt man vet. Problemene oppstår når det blir mange mot en de. Sånn er det.

Anonymkode: 8848a...359

Enig. Det handler om å ta et lett offer. F eks folk som er foelsomme er ofte lett å ta, fordi blir fort lei seg og tar ting personlig. Det er vanskeligere om man ikke tar ting personlig. Men så er det noen som bare er foelsomme av natur, tror jeg, og at det folk sier og gjoer blir fort veldig personlig. Men samtidig så er det kanskje lettere å bli foelsom om man har vaert igjennom mobbing tidligere. Så av og til lurer jeg på om de blir så utsatt at de til slutt ikke makter å staa opp for seg selv. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

InnlagtPåDOL
19 minutes ago, Mari Y said:

Det er gjentatt plaging, ofte mot en som kan forsvare seg. 

Men hvor går grensen mellom gjentatt plaging og gjentatt tulling?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

30 minutter siden, InnlagtPåDOL skrev:

Men hvor går grensen mellom gjentatt plaging og gjentatt tulling?

Hvis vedkommende er med på det, så er det ikke mobbing. Det er heller hvis man ikke er med på det, og det går over en persons grenser, gjerne over tid. Vennskapelig tull som begge/alle er med på er ikke mobbing, det er heller vennskapelig erting eller tulling. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det må være mennesker som er temmelig opprådde på gode ideer på hvordan løse egne private problemer. Så finner de en syndebukk som kanskje ingenting har med årsaken til deres problemer og som de knapt kjenner særlig til. Virkelig rart.

Anonymkode: 8848a...359

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Maggie55

Hva voksne kan få seg til å gjøre spesielt mot barn har visst fortsatt ingen grenser. Det er bare forferdelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Maggie55

Jeg har notert meg at enkelte mener at der er ting i livet der ikke finnes tilgivelse for. Jeg vet ikke. Ofte er det nettopp disse mennesker som er mobbere. Oppfordrer bare alle som trenger det å søke hjelp og ikke være så redd for å tenke utenom de opptrukne linjer i livet. Man kan kanskje reise til en annen by hvis det er nødvendig. Det er jo noen mulighet for det i dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...