Gå til innhold

Frp-politiker mener yoga truer kristendommen

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva mener du, bør yoga ut av skolen så Norge ikke pådrar seg guds vrede?

https://www.tv2.no/a/9691955/

At yoga er en del av kroppsøvingen i Froland kommune i Agder, har fått lokalpolitiker Oddvar Østreim til å reagere sterkt.

– I privat regi er dette uproblematisk. Det er religionsfrihet i landet vårt. Men at det skal foregå yoga i offentlig regi, det synes jeg er galt.

Han mener at det bidrar til en nedprioritering av kristendommen, og kaller det et brudd på Grunnloven.

– Så lenge det er kristne verdier som skal forankres i Grunnloven, virker dette rart. Yoga bygger så vidt jeg skjønner på buddhisme og hinduisme. Da blir det feil.

Anonymkode: 0aa0b...13d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva mener du, bør yoga ut av skolen så Norge ikke pådrar seg guds vrede?

https://www.tv2.no/a/9691955/

At yoga er en del av kroppsøvingen i Froland kommune i Agder, har fått lokalpolitiker Oddvar Østreim til å reagere sterkt.

– I privat regi er dette uproblematisk. Det er religionsfrihet i landet vårt. Men at det skal foregå yoga i offentlig regi, det synes jeg er galt.

Han mener at det bidrar til en nedprioritering av kristendommen, og kaller det et brudd på Grunnloven.

– Så lenge det er kristne verdier som skal forankres i Grunnloven, virker dette rart. Yoga bygger så vidt jeg skjønner på buddhisme og hinduisme. Da blir det feil.

Anonymkode: 0aa0b...13d

Politikerne i Froland må ha fint lite å bry seg om...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange hevder at det er blitt så altfor mye som skal ha plass i skolen har jeg hørt mye lærere si. Tror ikke det behøver å være noen motstrid mot de to fagene selv om kristendomsfaget ha lenger og mye sterkere tradisjoner og mer sammenheng ofte med de andre fagene sluk det en gang var.

En enda mer bekymringsfull ting synes jeg uten at jeg er for Frp politikk overhodet er at vi er bare mer og mer blitt et transittland for kriminalitet synes jeg dessverre. 

Anonymkode: 83acc...0f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yoga er inspirert av religion. Og for mange er dette et religiøst dilemma. Og her er det ikke snakk om undervisning om yoga på samme måte som religionsundervisning . Her er det snakk om å praktisere noe. På samme måte som de med feks muslimsk bakgrunn kan bli fritatt fra julegudstjeneste bør foreldre få lov til å si fra om de ikke ønsker yoga. 

Anonymkode: 58585...b7c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Yoga er inspirert av religion. Og for mange er dette et religiøst dilemma. Og her er det ikke snakk om undervisning om yoga på samme måte som religionsundervisning . Her er det snakk om å praktisere noe. På samme måte som de med feks muslimsk bakgrunn kan bli fritatt fra julegudstjeneste bør foreldre få lov til å si fra om de ikke ønsker yoga. 

Man har ikke flere problemer enn en lager selv. Og akkurat dette er religøse flinke til. Det skal de ha. Så jeg forstår yoga skaper problemer i bibelbeltet, selv om yoga for meditasjon og avspenning har absolutt intet å gjøre med praktisering av skumle og fremmede religioner.

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, gråstein skrev:

Man har ikke flere problemer enn en lager selv. Og akkurat dette er religøse flinke til. Det skal de ha. Så jeg forstår yoga skaper problemer i bibelbeltet, selv om yoga for meditasjon og avspenning har absolutt intet å gjøre med praktisering av skumle og fremmede religioner.

Religiøse mennesker må tåle mye hån og kritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...