Gå til innhold

Andre som føler livet er ødelagt fordi de først fikk asperger-diagnose som godt voksen?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hva gjør man der?

Anonymkode: 3864e...f82

VTA kan foregå både i ordinær bedrift og arbeidsmarkedsbedrift. Dersom du har VTA i ordinær bedrift, så kan oppgavene dine være nettopp det du er kvalifisert for, enten det for eksempel innebærer å være postbud eller forsker. 

Anonymkode: c7900...be4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 timer siden, Mari Y skrev:

Hva med VTA? 

Jeg var i tiltak via NAV. Fikk jobbe med hunder. Det var tilrettelagt så godt som det lot seg gjøre. Jeg var der bare to timer i uka. Likevel medførte det så mye stress for meg at de valgte å avslutte det. Jeg orker ikke begynne å forklare hvordan hodet mitt fungerer, for da får jeg bare masse svar jeg ikke vil ha. Men saksbehandleren i NAV sa det var helt vanlig når man har asperger å tenke sånn som jeg gjør, som gjør at ting ikke fungerer. Så jeg vet det er greit å være sånn som meg, man må bare ikke si det høyt til alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, FGT skrev:

Ja det er godt å ha hunder da.  og det er fint å kunne tenke slik som du gir utrykk for, ja godta situasjonen og tilpasse seg den så godt en kan. 

Ja, det er godt å ha dem. De får meg jo faktisk til å være sosial av og til også, og de er en veldig god støtte i sosiale sammenhenger. Ja, problemene er jo der uansett om det har et navn eller ikke. For meg er det lettere å akseptere det som kan forklares. Det føles som det er bedre å akseptere enn å hele tiden jobbe mot seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Trine skrev:

Jeg var i tiltak via NAV. Fikk jobbe med hunder. Det var tilrettelagt så godt som det lot seg gjøre. Jeg var der bare to timer i uka. Likevel medførte det så mye stress for meg at de valgte å avslutte det. Jeg orker ikke begynne å forklare hvordan hodet mitt fungerer, for da får jeg bare masse svar jeg ikke vil ha. Men saksbehandleren i NAV sa det var helt vanlig når man har asperger å tenke sånn som jeg gjør, som gjør at ting ikke fungerer. Så jeg vet det er greit å være sånn som meg, man må bare ikke si det høyt til alle.

Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hvordan hodet ditt fungerer. Jeg er en godt voksen dame som skal til utredning for asperger, og liker å høre om hvordan andre opplever hverdagen. Hvis du orker og har lyst til å forklare litt enkelt (hvis det er mulig) på PM om hvordan du tenker så hadde jeg blitt glad. Hvis ikke er det helt ok det også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 timer siden, Trine skrev:

Jeg var i tiltak via NAV. Fikk jobbe med hunder. Det var tilrettelagt så godt som det lot seg gjøre. Jeg var der bare to timer i uka. Likevel medførte det så mye stress for meg at de valgte å avslutte det. Jeg orker ikke begynne å forklare hvordan hodet mitt fungerer, for da får jeg bare masse svar jeg ikke vil ha. Men saksbehandleren i NAV sa det var helt vanlig når man har asperger å tenke sånn som jeg gjør, som gjør at ting ikke fungerer. Så jeg vet det er greit å være sånn som meg, man må bare ikke si det høyt til alle.

Man boer ta vare paa det livet man har i alle fall. Noen mennesker har jo krav paa ufoeretrygd av forskjellige grunner. Det er egentlig bra at vi har et velferdssystem i Norge, for aa ta vare på mennesker som ikke kan jobbe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, Mari Y skrev:

Man boer ta vare paa det livet man har i alle fall. Noen mennesker har jo krav paa ufoeretrygd av forskjellige grunner. Det er egentlig bra at vi har et velferdssystem i Norge, for aa ta vare på mennesker som ikke kan jobbe. 

Men når en jobber i VTA, får en da trygd + en symbolsk timebetaling, eller er det full jobb isteden for trygd?

Anonymkode: 3864e...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men når en jobber i VTA, får en da trygd + en symbolsk timebetaling, eller er det full jobb isteden for trygd?

Anonymkode: 3864e...f82

Det varierer litt hvor mye man jobber. Jeg har fri en dag i uken. Og noen av kollegene har to dager i uken. 

 

Ja, man mottar ufoeretrygd ved siden av 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

yellow ledbetter
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men når en jobber i VTA, får en da trygd + en symbolsk timebetaling, eller er det full jobb isteden for trygd?

Anonymkode: 3864e...f82

Du får lønn i tillegg til trygd. Der sønnen min skal søke jobb tror jeg lønna utgjør 50-60 000 i året, uten at jeg vet helt sikkert. Det er i full stilling. Det hjelper jo på økonomien, for uføretrygd er jo ikke særlig fett i seg sjøl. Pluss at det i alle fall for hans del er fint å ha en jobb og ikke bare sitte hjemme og game døgnet rundt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, Potesokk skrev:

Nå ble jeg veldig nysgjerrig på hvordan hodet ditt fungerer. Jeg er en godt voksen dame som skal til utredning for asperger, og liker å høre om hvordan andre opplever hverdagen. Hvis du orker og har lyst til å forklare litt enkelt (hvis det er mulig) på PM om hvordan du tenker så hadde jeg blitt glad. Hvis ikke er det helt ok det også. 

Ja, på PM går bra :) Skal prøve å få skrevet ned hvordan det fungerer i løpet av kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Trine skrev:

Ja, på PM går bra :) Skal prøve å få skrevet ned hvordan det fungerer i løpet av kvelden.

Tusen takk, veldig snilt av deg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...