Gå til innhold

– NAV gjør en for dårlig jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De fleste som går i et arbeidsmarkedstiltak gjennom NAV, sliter med å få en vanlig jobb etterpå. – Resultatene er nedslående, mener riksrevisor Per-Kristian Foss.

Stortinget har i tidsperioden 2010-2017 bevilget mellom syv og ni milliarder til arbeidsmarkedstiltak i regi av NAV. Hensikten er å hjelpe arbeidsledige tilbake i fast og varig arbeid.

Men man får lite igjen for pengene, mener Riksrevisjonen.

Tre av fire personer med nedsatt arbeidsevne er ikke tilbake i jobb ett år etter avsluttet tiltak hos NAV. 65 prosent i denne gruppen er tilbake i jobb to år etter avsluttet tiltak.

NAV får kritikk for at de i for liten grad dokumenterer at tiltakene som tilbys er nødvendige og hensiktsmessige for den arbeidsledige. 

– Her gjør NAV en for dårlig jobb, sier Foss.

Et av funnene er at mange vente lenge før de kommer ut i et tiltak. I snitt venter NAV-klienter mellom seks og 11 måneder.

– Det er veldig lite å hente hos NAV hvis det eneste man får er en kølapp, sier Foss.

https://www.tv2.no/a/9708703

Hva kan gjøres?

Kjør debatt!

Anonymkode: b9f9b...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er lite NAV kan gjøre, enten er du duganes for jobb og arbeidsgiverne vil ansette deg, ellers vil de ikke ansette deg og du er f.**ed. Tiltak ditt og datt hjelper ingenting

Isteden for disse tiltakene burde de heller gitt masse lønnstilskudd, folk i høyrisiko for å bli uføretrygd bør få livslang lønnstilskudd som følger personen, dette er folk som er uattraktive for arbeidsgivere, eneste som løser det er at staten betaler deler av lønna sslik at de blir attraktive for arbeidsgivere

Anonymkode: e31e7...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er lite NAV kan gjøre, enten er du duganes for jobb og arbeidsgiverne vil ansette deg, ellers vil de ikke ansette deg og du er f.**ed. Tiltak ditt og datt hjelper ingenting

Isteden for disse tiltakene burde de heller gitt masse lønnstilskudd, folk i høyrisiko for å bli uføretrygd bør få livslang lønnstilskudd som følger personen, dette er folk som er uattraktive for arbeidsgivere, eneste som løser det er at staten betaler deler av lønna sslik at de blir attraktive for arbeidsgivere

Anonymkode: e31e7...7f7

Er ikke det diskriminering av funksjonsfriske som da kanskje ikke får jobb? For det er ikke jobb til alle, og verre kommer det til å bli i fremtiden.

Anonymkode: b9f9b...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er ikke det diskriminering av funksjonsfriske som da kanskje ikke får jobb? For det er ikke jobb til alle, og verre kommer det til å bli i fremtiden.

Anonymkode: b9f9b...245

ehh jo du har ett poeng der, vanskelig sak egentlig :rolleyes:

Men jeg tror fortsatt det blir bedre samfunnsøkonomiskt sett, men ja nei spørs hva slags samfunn vi ønsker egentlig

De tiltakene og utnyttingen idag er ihvertfall diskriminerende

Anonymkode: e31e7...7f7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ehh jo du har ett poeng der, vanskelig sak egentlig :rolleyes:

Men jeg tror fortsatt det blir bedre samfunnsøkonomiskt sett, men ja nei spørs hva slags samfunn vi ønsker egentlig

De tiltakene og utnyttingen idag er ihvertfall diskriminerende

Anonymkode: e31e7...7f7

For samfunnet tror jeg det er mest lønnsomt å ha de friskeste og mest effektive og produktive i jobb.

Men hva vet jeg, som bare går hjemme og surrer... 

Anonymkode: b9f9b...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt koker ofte ned til økonomi synes  ofte jeg. Mennesker som er flinke med økonomi er vinnere i alt. Økonomifagene er vel også de mest sterke over hele verden synes jeg det virker som. Man glemmer at et menneskes helse betyr alt synes jeg. Vi er så mange som bare føler vi dypest sett ikke strekker til i dag tror jeg.

Anonymkode: 1dc45...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mener jeg synes så veldig ofte at årsakene til at folk kommer " bakpå" i livene sine og havner hos nav starter ofte med helseproblemer. Nav er vel heller ikke blitt slik opprinnelig ide var. En form for knutepunkt?? Og det er vel ikke gjennom nav man får hjelp til lidelsen. De bøter på med økonomiske tilskudd for å holde folk i køen. Er det ikke slik. ?Jeg tror også at mange jobber kanskje ufrivillig deltid også der og man har stadige innsparinger også der. Jeg mener dette er alvorlig komplisert.Jeg vet ikke om der er noen å stille til ansvar egentlig for hva man mener kunne vært bedre langt mindre hvordan man gjør det. Jeg hørte at de som jobber som advokater har det enda værre. De har knapt lønn og kjempefarlige jobber.

Anonymkode: 1dc45...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hørte at de som jobber som advokater har det enda værre. De har knapt lønn og kjempefarlige jobber.

Jeg tror du skal lete en stund for å finne en som jobber som advokat, men som knapt har lønn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg hørte at de som jobber som advokater har det enda værre. De har knapt lønn og kjempefarlige jobber.

Anonymkode: 1dc45...baf

Advokater er ett av yrkene med høyest gjennomsnittslønn. Jeg forstår ikke hvor du tar det fra. :blink:

Anonymkode: b9f9b...245

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det skal bare så veldig mye til for å nå opp i konkurransen om jobbene i dag virker det som. Det er ikke Nav som er for dårlig tror jeg ,men de andre partene i arbeidslivet som fritt kan velge og vrake i et marked som stort sett fallbyr billig arbeidskraft.

Anonymkode: 1dc45...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva mener du er hovedårsakene til et vanskelig marked for så mange??

Jeg har virkelig lest i media om at spesielt advokater har det vanskelig nå i et veldig vanskelig marked og stor nød blant mange mennesker. Så det tror jeg er alvor og mennesker med utdanning vil ofte gjerne hjelpe tror jeg.

Anonymkode: 1dc45...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Man klarer ikke å gjøre noe for alle dem med helseproblemer som bare øker tror jeg. Hvem som svarer på hva er også vanskelig å finne frem til og hva som er kommune og hva som er stat i dette systemet er også vanskelig å forstå. Sett utenifra.

Anonymkode: 1dc45...baf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2018 den 0.05, AnonymBruker skrev:

De fleste som går i et arbeidsmarkedstiltak gjennom NAV, sliter med å få en vanlig jobb etterpå. – Resultatene er nedslående, mener riksrevisor Per-Kristian Foss.

Stortinget har i tidsperioden 2010-2017 bevilget mellom syv og ni milliarder til arbeidsmarkedstiltak i regi av NAV. Hensikten er å hjelpe arbeidsledige tilbake i fast og varig arbeid.

Men man får lite igjen for pengene, mener Riksrevisjonen.

Tre av fire personer med nedsatt arbeidsevne er ikke tilbake i jobb ett år etter avsluttet tiltak hos NAV. 65 prosent i denne gruppen er tilbake i jobb to år etter avsluttet tiltak.

NAV får kritikk for at de i for liten grad dokumenterer at tiltakene som tilbys er nødvendige og hensiktsmessige for den arbeidsledige. 

– Her gjør NAV en for dårlig jobb, sier Foss.

Et av funnene er at mange vente lenge før de kommer ut i et tiltak. I snitt venter NAV-klienter mellom seks og 11 måneder.

– Det er veldig lite å hente hos NAV hvis det eneste man får er en kølapp, sier Foss.

https://www.tv2.no/a/9708703

Hva kan gjøres?

Kjør debatt!

Anonymkode: b9f9b...245

De aller fleste "kurs" og "udefinerbare tiltake" NAV har sendt sine brukere på har ofte vært relativt mislykket (i flere tilfeller en total katastrofe). Leste akkurat denne: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/wEOr4P/naa-maa-bedriftene-aapne-doerene-for-nav-ere og det gjenspeiler en ny måte NAV har begynt/begynner å jobbe på etterhvert hvor arbeidsgivere gis større ansvar. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 28.2.2018 den 9.59, AnonymBruker skrev:

Jeg mener jeg synes så veldig ofte at årsakene til at folk kommer " bakpå" i livene sine og havner hos nav starter ofte med helseproblemer. Nav er vel heller ikke blitt slik opprinnelig ide var. En form for knutepunkt?? Og det er vel ikke gjennom nav man får hjelp til lidelsen. De bøter på med økonomiske tilskudd for å holde folk i køen. Er det ikke slik. ?Jeg tror også at mange jobber kanskje ufrivillig deltid også der og man har stadige innsparinger også der. Jeg mener dette er alvorlig komplisert.Jeg vet ikke om der er noen å stille til ansvar egentlig for hva man mener kunne vært bedre langt mindre hvordan man gjør det. Jeg hørte at de som jobber som advokater har det enda værre. De har knapt lønn og kjempefarlige jobber.

Anonymkode: 1dc45...baf

Jeg trodde det var motsatt? At advokat er et godt betalt yrke 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 28.2.2018 den 12.32, AnonymBruker skrev:

Advokater er ett av yrkene med høyest gjennomsnittslønn. Jeg forstår ikke hvor du tar det fra. :blink:

Anonymkode: b9f9b...245

Kan hende det avgjoer om hvorvidt man er en god eller dårlig advokat. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Leser med stor interesse alle kommentarene her inne. Selv er jeg revmatiker, men det betyr ikke noe nå lenger. Nå er det "Jobb eller gå til Helvete!. Diagnosen min tilsier en arbeidskapasitet under 50 %, men jeg jobber 100 % fordi NAV mener jeg kan det. Ingen arbeidsgivere i Norge ønsker en "krøpling" i fast jobb. Derfor har jeg slitt i 8 år med å få fast arbeide. Jeg er utdannet radiograf og lærer, men får ikke fast jobb. Jeg mangler tilleggsutdannelse for å kunne få dette. Ett år er alt jeg mangler. Dette tok jeg opp med NAV og de sa at dersom jeg kunne få bekreftelse fra potensiell arbeidsgiver om utsikter for fast jobb så skulle de støtte meg. Dette fikk jeg, men etter en uke fikk jeg brev om at jeg hadde gode utsikter for fast jobb på bakgrunn av tidligere utdannelse. Pr. dags dato jobber jeg i et vikariat (slik jeg har jobbet i 8 år) som assistent for en elev som egentlig klarer seg selv. Det gjør hverdagen min innholdsløs og til de grader kjedelig. Denne sommeren har jeg vært uten vikariat i 8 uker og det har gått utover min beholdning slik at jeg ble nødt for å søke om hjelp fra NAV. I dag fikk jeg en noe krass telefon hvor saksbehandler ønsket å gå i gjennom min handleliste for siste måned. Hun hadde lagt merke til at jeg hadde handlet for kr. 6000,- NAV vil ha meg inn på møte for å trykke meg ytterligere ned, men jeg tok tak og satte damen på plass. Jeg har barn som krever sitt samt utgifter til drivstoff for å få dem på skolen. Jeg bor sådan til at det ikke er mulig å leve her uten bil da kollektivtransport mangler. Nå har jeg heldigvis et vikariat som varer til midten av januar så da er problemene borte frem til da, men ordentlig borte blir dem jo ikke for hva skjer etter midten av januar? Slik har det vært i 8 år nå. Jeg har blitt pålagt å være innmeldt i hvert eneste vikarbyrå og dette har jeg fulgt opp, men når det stopper opp så er ikke NAV der for å hjelpe. Jeg søkte dagpenger på bakgrunn av redusert inntekt, men fikk avslag da jeg ikke hadde sluttbekreftelse. Jeg har ikke sluttet, jeg har bare ikke arbeidsoppdrag og ergo ikke inntekt. Dermed får jeg avslag. Hva må jeg gjør? si opp min lille 10% stilling i vikarbyrået jeg tilhører? Da er det isåfall 8 uker karantene. Ingen klarer å leve 8 uker uten mat! Min datter skal nå beskrive sin sommerferie på skolen. Det blir moro for henne å fortelle om telttur bak ripsbusken i hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror problemene har mye med stort frafall i skolen på alle trinn  som skjer samtidig med lite tilfang av begynnerstillinger og lite tilfang av jobber generelt mange steder i mange kommuner. Det går veldig opp og ned i antallet ledige jobber. Statistikk handler jo ofte om gjennomsnitt.

Vanskelig å si hva som kan gjøres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...