Gå til innhold

Politikere fra fem partier sa nei til kutt i Stortingets byggeprosjekt som kunne spart flere hundre millioner kroner

gråstein

Anbefalte innlegg

Seks ganger fikk to ulike presidentskap på Stortinget forslag om hvordan kostnadene i Stortingets byggeprosjekt kunne blitt kraftig redusert. Politikerne sa nei. Ingen kan forklare hvorfor.

https://www.aftenposten.no/norge/politikk/i/8wR7OA/Politikere-fra-fem-partier-sa-nei-til-kutt-i-Stortingets-byggeprosjekt-som-kunne-spart-flere-hundre-millioner-kroner

Det er betryggende å se det ansvaret de folkevalgte viser med nasjonens midler. Og høyere lønn mener de (selv) de fortjener.

Bør vi bytte til et system som i Sveits, hvor de folkevalgte bare møtes fire ganger i året i tre uker, og forventes å ha et arbeid ved siden av?

Endret av gråstein
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi glemmer så lett alle de menneskene som har det vondt i dag synes jeg. Ikke at alt var bedre i gamle dager men motkreftene i samfunnet i de demokratiske prosessene kom bedre frem føler jeg. Man følte seg tryggere med at de grunnleggende tingene i verden var " urokkelig"Det virker jo som dette er hva som har skjedd her at motforestillinger er ikke kommet frem der beslutningene tas??? Kanskje er det bare at vi er et lite land og alt er ikke i " det godes tjeneste" Alle kan gjøre feil tror jeg bare og jeg tror det er veldig mange som ikke forstår det digitale fullt ut. Men hva vil skje med pensjonene når de kommer så langt? Hva vil skje med alle menneskene som ikke  er " bra nok"?? Her er mye  alvorlig vanskelig å forstå? Hvor mye er bare mediaskapte virkelighet eller krisemaksimering? ( men jeg er av så mange årsaker ikke " helt meg selv" om dagen) 

Anonymkode: 8f885...d72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår lønnskutt for stortingsrepresentantene og dugnad i garasjen i deres 4 måneder lange ferie for at stortingsrepresentantene selv skal føle at det svir når de søler bort folkets skattepenger!

Anonymkode: a869c...028

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vi har alle våre ting. Det er helt forferdelig og veldig rart.

Dette er vel en statlig oppussingsprosjekt.Man kan kanskje bare utsette oppussing av noen andre bygg og ta pengene derfra. Ingen god løsning og busjettmessig er det vel helt forskjellige ting.

Nei det føyer seg bare til den triste utvikling på så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er ting som bare må ha skjedd der som har resultert i en så ulykkelig tragedie av et byggeprosjekt. Godt man prøver å finne ut av hvordan noe sånt kunne skje for om mulig lære for fremtiden av hva som er årsakene og finne ut hva som har manglet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg gidder ikke bekymre meg for dette. Vi har alle  så vårt å bekymre oss over og politikere har sikkert mer enn sitt med store oppgaver og bekymringer og alle gjør feil. Sikkert så mange som angrer sine valg i dag. Bare det ikke bli et såkalt synkehull i tillegg.😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

En sykdom kan alle få. Dette virker jo som en stor orkanen av et sykt rot. Med mye papirer og mye rot. Også utvalgte og høytlønte kan rammes av ulyklige omstendigheter. Vi kan jo krysse fingrene for at det blir fint til 17.mai og være glad vi bor i akkurat dette landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror årsakene ligger i det samme vi ser overalt i samfunnet og som politikerene etter mitt syn selv har bidratt mye til tilrettelegging av. Folk i dag er bare ute etter lett-tjente penger. Alle kvalitetskrav må vike. Se bare på hva de tenker om fødende og hvor lang tid de får anledning til å bruke sykehusets ressurser. Årsakene er alle de som er ute å jobber. De presses fra alle kanter og bekymrer seg sikkert mye for sitt eget der hjemme. Alt som gjelder er lett-tjente penger. Vi får bare juks og bedrag.Samfunnet har nok sett sånne perioder i sin utvikling før men ingen blir noe friskere av dette. Dette trenger ingen.Men håper det går godt til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tror årsakene ligger i det samme vi ser overalt i samfunnet og som politikerene etter mitt syn selv har bidratt mye til tilrettelegging av. Folk i dag er bare ute etter lett-tjente penger. Alle kvalitetskrav må vike. Se bare på hva de tenker om fødende og hvor lang tid de får anledning til å bruke sykehusets ressurser. Årsakene er alle de som er ute og jobber. De presses fra alle kanter og bekymrer seg sikkert mye for sitt eget der hjemme. 

"Alle de som er ute og jobber" er årsaken til at politikerne ønsker å redusere liggetiden ved fødsler? Mener du at de ansatte i helsevesenet har skylden fordi de vil ha en lønn de kan leve av? 

Hvis man skal finne årsaken til kutt i helsevesenet, tror jeg man skal lete andre steder enn hos "alle de som er ute og jobber".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg mener at det er all " nyttetenkningen" vår som har brakt oss ned i et " synkehull" ja. Det er korrekt oppfattet. Hele samfunnet er bare interessert i lett-tjente penger. Alt handler om " lett-tjente PENGER" i dag. Det er markedsmekanismer på verdensbasis som er nede å bestemmer forhold mellom arbeid og kapital og for dem viktige størrelser som prisen på for dem verdifulle ting men kanskje ikke for menneskeheten. PSkal vi tro all skreven historie av noen grad av seriøsitet betyr det en tin. Nemlig at noen derute trenger PENGER til noe kanskje våpenteknologi.

Forøvrig hva mener du bør gjøres i situasjonen og hva er Din analyse. Eller er du redd noen skal bare tjene lett-tjente PEnger på dine tanker og ideer. ????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvordan hjelpe dem i situasjonen på god måte og rettlede dem inn i et bedre spor. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men det er som du er inne på veldig interessant å se hvordan politikerne i så liten fra ser seg selv i sammenheng med folk flest sine leveforhold og ansettelsesbetingelser.. Man blir skrekkslagen. De tenker bare på seg selv de fleste og ser ikke de fremtidige borgeres problemer på fødestuene rundt om i det ganske land.

Til nå har enkelte ymtet frempå om noen tilpasninger for høytlønte ungdom i streben for første bolig og enkelte mente politikeres lønn burde reduseres betraktelig. Det siste ville kanskje ikke være så dumt fordi politikerlønna ofte brukes som " tak" på  topplederlønner" i samfunnet. Kanskje de begynte å interessere seg for hvordan folk egentlig har det. Rart ikke røykvarslere piper om ikke annet med et stor åpent og sikkert også usikret hull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sikkert ingen som har vært ute å lagt en presenning over " hullet" . Røykvarslere piper alltid når der blir åpne dører og støv og slik. Eller kanskje alt bare er teater. Men jeg tror vel egentlig de ønsker det beste for det fine bygget. Men dette gjalt hvis kun garasjen. Kanskje trenger de strengt tatt ingen garasje i miljøhiovedstaden?? Jobben ligger jo så sentralt til?? Hvorfor begynte de på garasjen først?? Her ligger mer enn en hund begravet. Og henger ikke på greip. Det har dere rett i. Godt det er nytt møte tirsdag.Så man kan forklare og diskutere videre. Og finne frem ansettrlseskontrakter osv.  Og lagt en presenning over hullet. Husker dere den fine sketsjen med En enestående norsk skuespillerinne om hvordan tror søttiåras eldreomsorg var for mange. Hun måtte ut på balkongen for å legge en presenning over fru Andersen for det ble kaldt til natten. Det er snart påsketider og da sender de kanskje noe eldre repriser på radio igje. Et stort kunstverk er den sketsjen og ikke fortatt seg på alle disse år. Men stortingspresidenten er jo selv teatermann og drevet som skuespiller i tillegg til å være stjernejurist. Men tenker politikerne på de som virkelig lider og besøker steder hvor folk ikke bare velter seg i luksus som på aldershjem og fødestuer???

Kanskje bare glemme garasje og kaste en presenning over hullet???

(Vi høres ved radioapparatet etter møtet tirsdag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alt blir ikke så lett når kassa blir tom. At man ikke lenger kan kanalisere eller omrokkere kanskje egentlig fra oljefondet.

Men så kommer nytt budsjettår og kortene legges på nytt. Men jeg har levd så lenge at jeg husker mang en skandale fra Statsbygg også. Med sigøynerboliger og så mangt. Det er ikke for ingenting de snart er rasjonalisert mye bort tror jeg. Og hvem husker ikke uttrykket " en mong" Da gjaldt det overskridelsene som dengang ble regnet som gigantiske på Mongstad anlegget. Også var det Stoltenbergs " månelanding som etterhvert ga resultater allikevel. 

Nå blir det kanskje en antologi til de sorte hullene med vistnok bare gravitasjon i verdensrommet.Minner oss om uendeligheten og alt det vi ikke vet og at alt kan skje😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så mye henger ikke sammen i denne saken. Det er hevet over enhver tvil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forøvrig hva mener du bør gjøres i situasjonen og hva er Din analyse. Eller er du redd noen skal bare tjene lett-tjente penger på dine tanker og ideer????

Jeg antar det var meg du svarte her? Jeg tror ikke noen er ute etter meg eller å tjene penger på tankene mine. Jeg lurte bare på hva du mente med påstanden Årsaken er alle som er ute og jobber. Som én av dem som til daglig er "ute og jobber", lurer jeg fortsatt på hvordan vi er årsaken til politikernes dårlige vurderinger, enten det gjelder byggeprosjektet eller liggetid etter fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
19 timer siden, AnonymBruker skrev:

Så mye henger ikke sammen i denne saken. Det er hevet over enhver tvil.

Hei, 

Jeg synes du ødelegger potensielt interessante diskusjoner, men å publisere innlegg på innlegg i samme tråden (og i tillegg er de fleste innleggene lite relevante i forhold til temaet som tas opp). 

I denne tråden har du postet 13 innlegg, uten at du ser ut til å snakke med andre enn deg selv om løst og fast. Dette fungerer som spamming og er ødeleggende for forumet. 

Det hadde vært fint om du stoppet deg selv fra denne spammingen. En måte å gjøre det på, er å bestemme deg for kun å poste ett innlegg i hver tråd inntil videre. 

Anonymkode: a3578...97a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men saken skal vel undersøkes nærmere og heldigvis har ingen mennesker blitt skadet etter hva jeg forstår. Om noen har jobbet for mye eller for lite er jo vanskeligere for oss å ta stilling til sett herfra. Dette er vel også ting unndratt offentlighet. Men hvorfor garasjer i miljøhiovedstaden?? Egentlig er det jo bare leit det hele for de som jobber der. Man må bare ta en dag av gangen og prøve å se frem over. Det er mennesker med tung kompetanse som sikkert er på saken døgnet rundt. Sikkert også et veldig vanskelig sted å grave. ( kanskje det nettopp er ved slike vanskelige omstendigheter såkalte synkehull med manglende masse bare kan bli resultat etter mange år??)Eller lage et teaterstykke å sette det opp på Nationalteateret og la inntektene finansiere hullet. Noen bedre ide??? Ikke umulig at det å jobbe med et så viktig og ærverdig bygg har preget arbeidet slik at man har brukt mere tid enn vanlig og tid er penger.

Nei ta en dag av gangen og se framover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det burde slås hardt med på hvis det er kriminelt som ligger bak uansett hvem som står bak. Enkelte burde iallefall " få spise hatten sin" synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...