Gondor Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 Jeg har aldri vært inne på Felleskatalogen og lest om bivirkninger tilknyttet Fluanxol før i kveld. Der stod det at det er vanlig å oppleve økt apetitt og vektoppgang. Dette har jeg opplevd med alle de ap jeg har prøvd og opplevd tilsvarende vektnedgang når jeg har sluttet. Og forverring av sykdomsbildet samtidig. Jeg står på 4 mg og dette gir antipsykotisk effekt, alt under 4 mg virker angstdempende, antidepressivt og stemningsstabiliserende. Jeg er ikke psykotisk men så plaget av tankekjør at jeg har landet på denne dosen. 3 mg blir rett og slett for lite. Jeg sliter med vekten og lurer på om jeg skal prøve å gå ned til 3 mg og se om det går bra denne gangen. All erfaring tilsier at det ikke kommer til å gå bra, men er det forsøket verdt allikevel? Kanskje hjernen har forandret seg og sykdommen har brent ut? (Eh.. Vet ikke helt om jeg tror på det siste jeg skriver.) Fluanxol er i hvert fall så brukervennlig at man kan øke betraktelig hvis man blir dårlig og så gå tilbake til vanlig dose når man er blitt bra. Så jeg kunne jo redusere til 3 mg og bare øke hvis jeg blir dårlig. Henger dette på greip eller svever jeg oppe i en rosa luftballong siden jeg tror dette vil gå bra? Tror jeg må skrive en sms til psykiateren min i morgen. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
emilie321 Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 Akkurat nå, Gondor skrev: Jeg har aldri vært inne på Felleskatalogen og lest om bivirkninger tilknyttet Fluanxol før i kveld. Der stod det at det er vanlig å oppleve økt apetitt og vektoppgang. Dette har jeg opplevd med alle de ap jeg har prøvd og opplevd tilsvarende vektnedgang når jeg har sluttet. Og forverring av sykdomsbildet samtidig. Jeg står på 4 mg og dette gir antipsykotisk effekt, alt under 4 mg virker angstdempende, antidepressivt og stemningsstabiliserende. Jeg er ikke psykotisk men så plaget av tankekjør at jeg har landet på denne dosen. 3 mg blir rett og slett for lite. Jeg sliter med vekten og lurer på om jeg skal prøve å gå ned til 3 mg og se om det går bra denne gangen. All erfaring tilsier at det ikke kommer til å gå bra, men er det forsøket verdt allikevel? Kanskje hjernen har forandret seg og sykdommen har brent ut? (Eh.. Vet ikke helt om jeg tror på det siste jeg skriver.) Fluanxol er i hvert fall så brukervennlig at man kan øke betraktelig hvis man blir dårlig og så gå tilbake til vanlig dose når man er blitt bra. Så jeg kunne jo redusere til 3 mg og bare øke hvis jeg blir dårlig. Henger dette på greip eller svever jeg oppe i en rosa luftballong siden jeg tror dette vil gå bra? Tror jeg må skrive en sms til psykiateren min i morgen. Skjønner godt at du ønsker å få mindre bivirkninger, spesielt angående vekta. Sitter med samme problemstilling. Selv har jeg akkurat landet på at det er bedre å være stor enn dårlig. Hver gang jeg går ned på eller slutter med medisiner, så blir jeg kjempe dårlig. Det tar da lang tid før jeg blir bra igjen. Orker ikke det flere ganger. Selv prøver jeg å kontrollere matinntaket. Noen dager greier jeg det og noen dager ikke. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lillemus Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 4 timer siden, Gondor skrev: Jeg har aldri vært inne på Felleskatalogen og lest om bivirkninger tilknyttet Fluanxol før i kveld. Der stod det at det er vanlig å oppleve økt apetitt og vektoppgang. Dette har jeg opplevd med alle de ap jeg har prøvd og opplevd tilsvarende vektnedgang når jeg har sluttet. Og forverring av sykdomsbildet samtidig. Jeg står på 4 mg og dette gir antipsykotisk effekt, alt under 4 mg virker angstdempende, antidepressivt og stemningsstabiliserende. Jeg er ikke psykotisk men så plaget av tankekjør at jeg har landet på denne dosen. 3 mg blir rett og slett for lite. Jeg sliter med vekten og lurer på om jeg skal prøve å gå ned til 3 mg og se om det går bra denne gangen. All erfaring tilsier at det ikke kommer til å gå bra, men er det forsøket verdt allikevel? Kanskje hjernen har forandret seg og sykdommen har brent ut? (Eh.. Vet ikke helt om jeg tror på det siste jeg skriver.) Fluanxol er i hvert fall så brukervennlig at man kan øke betraktelig hvis man blir dårlig og så gå tilbake til vanlig dose når man er blitt bra. Så jeg kunne jo redusere til 3 mg og bare øke hvis jeg blir dårlig. Henger dette på greip eller svever jeg oppe i en rosa luftballong siden jeg tror dette vil gå bra? Tror jeg må skrive en sms til psykiateren min i morgen. Jeg kan ingenting om medisiner og doser, men som du selv sier - all erfaring fra din side tilsier at det ikke kommer til å gå bra... Så hvorfor skal det være annerledes denne gangen? Jeg tror dessverre at du svever rundt i en rosa luftballong ja. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gondor Skrevet 28. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2018 3 timer siden, emilie321 skrev: Skjønner godt at du ønsker å få mindre bivirkninger, spesielt angående vekta. Sitter med samme problemstilling. Selv har jeg akkurat landet på at det er bedre å være stor enn dårlig. Hver gang jeg går ned på eller slutter med medisiner, så blir jeg kjempe dårlig. Det tar da lang tid før jeg blir bra igjen. Orker ikke det flere ganger. Selv prøver jeg å kontrollere matinntaket. Noen dager greier jeg det og noen dager ikke. Jeg har tenkt litt siden i natt. Jeg gjør ingenting før jeg har snakket med psykiateren min. Jeg har prøvd meg på medisinreduksjon før og jeg blir bare dårlig, så det er helt klart en sjanse å ta. Det dumme er at når jeg blir dårlig prøver jeg desperat med all verdens teknikker for å bli bra igjen og mislykkes bestandig. Så er det tilbake til medisinene. Hvis jeg skal redusere skal jeg gjøre det i samarbeid med psykiater. Jeg prøver også å redusere matinntaket og har blant annet kuttet ut aftensmat, men foreløpig hjelper det ikke. Sukk. 2 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 Lurer litt på hvilken alder dere er i. Jeg er litt usikker på om min vektoppgang bare er medisiner eller også pga min alder. Anonymkode: 2b7c4...cbf 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
laban Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg er litt usikker på om min vektoppgang bare er medisiner eller også pga min alder. Hvor raskt har oppgangen vært? Vektoppgang pga. alder (evt. kombinert med litt lavere aktivitetsnivå) er vel som regel av typen sakte, men sikker. Det er ikke sånn at man plutselig går opp X kg fordi man passerer en viss alder. Hvis en medisin har passivitet kombinert med oksehunger som bivirkninger, går det raskere - for å si det litt flåsete. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gondor Skrevet 28. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2018 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Lurer litt på hvilken alder dere er i. Jeg er litt usikker på om min vektoppgang bare er medisiner eller også pga min alder. Anonymkode: 2b7c4...cbf Jeg er 50 og gikk opp 10 kg på et par måneder for 10 år siden. De 10 kiloene sitter som støpt. I tillegg har det sneket seg på 5 kilo. Kanskje det er aldersbetinget? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 4 minutter siden, Gondor skrev: Jeg er 50 og gikk opp 10 kg på et par måneder for 10 år siden. De 10 kiloene sitter som støpt. I tillegg har det sneket seg på 5 kilo. Kanskje det er aldersbetinget? Jeg er 52 år og tror kanskje at overgangsalder og hormonelle forandringer virker inn for min del. Dette samtidig som jeg går på antidepressiva. Vet rett og slett ikke. Ser bare at flere venninner på min alder også har lagt på seg uten å gå på medisiner. Anonymkode: 2b7c4...cbf 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest elina777 Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 Jeg la på meg 30 kg på noen mnd da jeg var 21 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 (endret) Igjen - dette skal du spørre psykiateren om, ikke DOL. På så å si alle medikamenter jeg har fått, det være seg antibiotika, malariamedisin, sovetabletter etc står det «skal brukes som foreskrevet i samråd med lege», og det bør du også etterfølge Ad vektøkning og alder, dette er individuelt. Psykiateren har fulgt deg over tid og kan gi deg gode råd, tilpasset din kropp og medisinhistorikk. DOL-folk har lest, ikke sett, hvordan du reagerer på sånn eller sånn... Endret 28. februar 2018 av Kayia 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
emilie321 Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 Akkurat nå, AnonymBruker skrev: Lurer litt på hvilken alder dere er i. Jeg er litt usikker på om min vektoppgang bare er medisiner eller også pga min alder. Anonymkode: 2b7c4...cbf Jeg er 50+. Var normalvektig før jeg begynte med medisiner og gikk opp 45 kg på kort tid etter jeg begynte med den gangen store doser medisiner (på under 2 år) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 32 minutter siden, Kayia skrev: Igjen - dette skal du spørre psykiateren om, ikke DOL. På så å si alle medikamenter jeg har fått, det være seg antibiotika, malariamedisin, sovetabletter etc står det «skal brukes som foreskrevet i samråd med lege», og det bør du også etterfølge Ad vektøkning og alder, dette er individuelt. Psykiateren har fulgt deg over tid og kan gi deg gode råd, tilpasset din kropp og medisinhistorikk. DOL-folk har lest, ikke sett, hvordan du reagerer på sånn eller sånn... Det var jo ikke meningen å blande meg inn i hennes medisinbruk. Bare en tanke om at alder noen ganger spiller inn. ? Hva er egentlig vitsen med Dol ? Anonymkode: 2b7c4...cbf 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
emilie321 Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 Akkurat nå, Kayia skrev: Igjen - dette skal du spørre psykiateren om, ikke DOL. På så å si alle medikamenter jeg har fått, det være seg antibiotika, malariamedisin, sovetabletter etc står det «skal brukes som foreskrevet i samråd med lege», og det bør du også etterfølge Ad vektøkning og alder, dette er individuelt. Psykiateren har fulgt deg over tid og kan gi deg gode råd, tilpasset din kropp og medisinhistorikk. DOL-folk har lest, ikke sett, hvordan du reagerer på sånn eller sånn... Selv synes jeg det er fint at @Gondor skriver her om de tankene og problemstillinger hun har rundt bla medisiner og vektøkning. Spesielt da hun også skriver at hun skal ta det opp med sin psykiater. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
XbellaX Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 3 timer siden, Gondor skrev: Jeg har tenkt litt siden i natt. Jeg gjør ingenting før jeg har snakket med psykiateren min. Jeg har prøvd meg på medisinreduksjon før og jeg blir bare dårlig, så det er helt klart en sjanse å ta. Det dumme er at når jeg blir dårlig prøver jeg desperat med all verdens teknikker for å bli bra igjen og mislykkes bestandig. Så er det tilbake til medisinene. Hvis jeg skal redusere skal jeg gjøre det i samarbeid med psykiater. Jeg prøver også å redusere matinntaket og har blant annet kuttet ut aftensmat, men foreløpig hjelper det ikke. Sukk. Halleluja, vettet ditt er i behold Gondor :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
grublesen Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 Dere som har trappet ned på medisin(men ikke sluttet) og gått tilbake til den dosen som funket men fått mye bivirkninger - når går det over? er så jævli dårlig!! Hadde det skikkelig bra - alt funket, stabilitet og livet var fint. Full jobb, god mamma for mine barn og alt jeg kunne ønska meg. Så skulle jeg trappe ned på Zoloft (SSRI) - gjorde det saaakte over 8 uker. Opplevde utmattelse, deppresive tanker og håpløshet, legen anbefalte meg å gå rett tilbake på normaldose. Nå etter ei uke på normaldose føler jeg meg skikkelig dårlig. Mareritt, angstanfall, ekle tanker og generell/konstant uro. Hjelp!! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gondor Skrevet 28. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2018 2 timer siden, XbellaX skrev: Halleluja, vettet ditt er i behold Gondor :-) He, he. Det begynner å komme seg. Jeg har til og med blitt mer vettug i forhold til menn. Setter en høyere prislapp på meg selv nå. 5 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gondor Skrevet 28. februar 2018 Forfatter Del Skrevet 28. februar 2018 4 timer siden, Kayia skrev: Igjen - dette skal du spørre psykiateren om, ikke DOL. På så å si alle medikamenter jeg har fått, det være seg antibiotika, malariamedisin, sovetabletter etc står det «skal brukes som foreskrevet i samråd med lege», og det bør du også etterfølge Ad vektøkning og alder, dette er individuelt. Psykiateren har fulgt deg over tid og kan gi deg gode råd, tilpasset din kropp og medisinhistorikk. DOL-folk har lest, ikke sett, hvordan du reagerer på sånn eller sånn... Det psykiateren min har sagt om vektnedgang er at jeg skal kutte ut aftensmaten og det har jeg gjort. Pøser på med vann når jeg blir sulten. 1 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 6 timer siden, Gondor skrev: Det psykiateren min har sagt om vektnedgang er at jeg skal kutte ut aftensmaten og det har jeg gjort. Pøser på med vann når jeg blir sulten. Good girl! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kayia Skrevet 28. februar 2018 Del Skrevet 28. februar 2018 9 timer siden, emilie321 skrev: Selv synes jeg det er fint at @Gondor skriver her om de tankene og problemstillinger hun har rundt bla medisiner og vektøkning. Spesielt da hun også skriver at hun skal ta det opp med sin psykiater. Jeg syns også det er fint at man diskuterer tema som feks vektøkning og medisinering, men det er en klar regel her på dol at lekfolk ikke skal synse eller rådgi rundt opptrapping/nedtrapping av medisiner. Ps. Innlegget var ment generelt og først og fremst til Gondor, ikke til dere andre 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.