Gå til innhold

Fortvilet bipolar som vil ut i arbeidsmarkedet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har bipolar 1. Det stikker stadig kjepper i hjulene for meg. Jeg får i gjennomsnitt en sykdomsepisode en gang i halvåret, noe som har ført til stadig avslutning av studier og jobber. Nå har jeg vært sykemeldt i to måneder, og begynner å føle meg klar for å studere eller jobbe igjen. Jeg er bare så redd for at historien skal gjenta seg; altså at jeg finner et syssel som jeg holder ut i i noen måneder, for så å bli psyko, rett og slett, og så slutter jeg fordi jeg enten er manisk og driter i jobben, eller deprimert og hater jobben.

Jobben eller studiet jeg finner meg nå, bør være relativt lite stressende. Blir det hektisk over uker, så begynner jeg å hallusinere, for eksempel. Vurderte sykepleie, men psykolog og psykiater var veldig negative til det forslaget, da det er veldig mye stress. -Men hva kan jeg velge, da? Ønsker ikke å jobbe i garnbutikk heller, liksom. Jeg er interessert i mange ulike områder innen helse, og kunne tenke meg å jobbe med noe helserelatert. 

Anonymkode: 5a084...7eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har bipolar 1. Det stikker stadig kjepper i hjulene for meg. Jeg får i gjennomsnitt en sykdomsepisode en gang i halvåret, noe som har ført til stadig avslutning av studier og jobber. Nå har jeg vært sykemeldt i to måneder, og begynner å føle meg klar for å studere eller jobbe igjen. Jeg er bare så redd for at historien skal gjenta seg; altså at jeg finner et syssel som jeg holder ut i i noen måneder, for så å bli psyko, rett og slett, og så slutter jeg fordi jeg enten er manisk og driter i jobben, eller deprimert og hater jobben.

Jobben eller studiet jeg finner meg nå, bør være relativt lite stressende. Blir det hektisk over uker, så begynner jeg å hallusinere, for eksempel. Vurderte sykepleie, men psykolog og psykiater var veldig negative til det forslaget, da det er veldig mye stress. -Men hva kan jeg velge, da? Ønsker ikke å jobbe i garnbutikk heller, liksom. Jeg er interessert i mange ulike områder innen helse, og kunne tenke meg å jobbe med noe helserelatert. 

Dersom det smeller en gang i halvåret ville jeg styrt unna nær kontakt med pasienter og vurdert sosiologi, velferdssosiologi --> forskning innen helse. Evt saksbehandling i forvaltningen ---> jus. 

Anonymkode: f2149...bff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noen ganger vil det være bedre å velge jobb enn studier når man har hyppige svingninger. I en jobb kan du sykemeldes når du får en dårlig periode, og så kan du gå tilbake til jobben når du igjen er friskere. Dersom du derimot er student, så vil du som regel måtte starte helt på nytt igjen etter en sykdomsperiode, det blir for mye å ta igjen etter langvarig fravær til at du klarer å opprettholde den forventede studieprogresjon. 

Hva du så evt. kunne ha jobbet med, tenker jeg avhenger også av hvor godt du samarbeider med behandlingsapparatet, dvs. om du har noen som kan hjelpe deg få sykemelding når du ikke lenger er frisk nok til å fungere på jobb. Dersom du skal jobbe direkte med mennesker, så må du få etablert noen "sperrer" mot at din sykdom går ut over de brukerne du jobber med. 

Anonymkode: 47174...469

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...