Gå til innhold

Kjære Mette, kan jeg få en 2nd opinion fra deg?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, jeg er en kvinne på 32 år. Fra tidligere vesentlig frisk, bruker ingen faste medikamenter og har ingen kjente allergier. Aldri røkt og drikker svært lite alkohol. Prevensjon:kondom. Ingen fødsler/graviditeter. Rgm menstruasjon. Fast partner og samboer i nesten tre år. Det siste året har jeg vært plaget med tilbakevendende fissurdannelse i skjedeinngangen ved minste forsøk på samleie. Altså, huden nederst i den bakre kommisur revner. Jeg har vært hos flere gynekologer i Oslo og rådene har vært de samme; vaske med olje, massere med olje, bomullstruser/ingen truse. Alle har vært enige om at det kun revner i ytterste hudlaget og at de ikke finner noe godt svar på hvorfor det skjer. Samboeren og jeg har hatt et fantastisk sexliv frem til dette plutselig ble et problem. Vi har aldri hatt røff sex og han er alltid forsiktig med meg. Jeg har aldri vært plaget med smerter ved samleie. Så at noe slikt plutselig dukker opp er veldig frustrerende. For ca en uke siden var jeg til ny vurdering hos en privat gynekolog i Oslo. Han kolposkoperte og undersøkte og fant ingenting galt. Kun at huden i det aktuelle området virker svak og lett gir etter for så å revne. Rådene hans var å holde sexlivet i gang og ikke være redd for smerte, for den er ikke farlig. Jeg har selvfølgelig forståelse for at dette til slutt blir en ond sirkel og at jo mer jeg engster meg, dess verre blir det. Dessverre revner huden selv om jeg er helt avslappet. Det rådet jeg vil be deg om en 2nd opinion om er følgende: smøre meg med xylocain gel der det revner før samleie, og fortsette med samleie selv om det revner og blir sår. Han mener at huden etterhvert vil bli herdet og at problemet vil avta etterhvert. Er det virkelig lurt? Hva med infeksjonsrisiko, evt at huden revner mer enn tidligere? Han snakket også om «stripping» av huden i fissurområdet som alternativ behandling, har du noe erfaring med det? Har du kanskje noen andre råd enn det som har blitt nevnt? Jeg håper virkelig du får mulighet til å svare meg, da det begynner å gå utover psyken min. Mange hilsener og på forhånd takk fra meg. 

Anonymkode: abd1a...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Jeg har snakket med en ekspert på 'vulvasykdommer'. Man skal utelukke kronisk sopp og hudlidelsen lichen. Det kan evt. være nødvendig med en vevsprøve, men det vurderer gynekologen. Hvis man ikke får napp her, så anbefales en middel/svak cortisonsalve f.eks. Locoid Lipid 0,1% krem.

Jeg har tidligere hatt erfaring med bruk av Proctosedyl som

Infeksjon behøver du ikke å tenke på. Vask med babyolje.

Jeg kjenner ikke til 'stripping', men umiddelbart kan jeg ikke forestille meg at et svakt område i huden blir sterkere ved en operasjon, men som sagt jeg kjenner ikke metoden og prinsipp for behandling.

Jeg håper at det bedrer seg etterhvert, men ubehagelig må det være for deg/dere.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tusen takk for svar, og ikke minst for at du konfererte med en kollega - bare det er en stor trøst i en fortvilende situasjon som denne. Følelsen av at man ikke får (god nok) hjelp i tillegg til at man har mistet en så fin del av kjæresteforholdet er veldig tung. De som har undersøkt meg har benektet tegn til lichen sclerosus, men hvorvidt det er mulig å fastslå uten biopsi er meg ukjent. Det revnet for første gang ca en måned etter påvist (og behandlet) soppinfeksjon. Symptomene da var kløe og sårhet på innsiden og dypere inn i skjeden. Etter diflucan avtok disse, bortsett fra den berømte fissuren. Så kanskje det kan være kronisk sopp, slik du nevnte.. Vil jeg ha nytte av å prøve diflucan, evt lokal behandling igjen? Jeg har også vært innom  10 dagers kur med dermovat - 2 ganger. Etter første kur unngikk vi at det revnet den første gangen vi prøvde, men allerede andre gang var det tilbake til samme problemet. Jeg/vi har prøvd alt nå uten at det hjelper. Er det noen du kunne anbefalt meg å få time hos i Oslo/Østlandet? Jeg gjør hva som helst/reiser hvor som helst for å få løst dette. Hjertelig takk for hjelpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

De har en vulvaklinikk på Ullevål, men det er dessverre lang ventetid. Før var det også eksperter på Olafiaklinikken i Oslo. Forhør deg de to steder om ventetid og henvisningspraksis.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, har hørt om dem - tenkte kanskje det var noen private hvor man fikk time litt før. Tusen takk for hjelpen :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...