Gå til innhold

Hindre tilbakefall i BP1

kupton

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker
1 minutt siden, kupton skrev:

En finsk studie viser at litium er klart best i å hindre tilbakefall (rehospitalisering). Dersom en velger å bruke antipsykotika, gir depot langt bedre beskyttelse enn tabletter.

https://jamanetwork.com/journals/jamapsychiatry/fullarticle/2673379?utm_source=facebook&utm_medium=social_jamapsyc&utm_campaign=article_alert&utm_content=automated

Vet man hvor mange av de som bruker litium gjennom flere år, som utvikler nyresvikt?

Anonymkode: 70611...663

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vet man hvor mange av de som bruker litium gjennom flere år, som utvikler nyresvikt?

Anonymkode: 70611...663

Det vet man, men er ikke et tema i denne studien. Derimot så en også på innleggelser av somatiske årsaker, og her kom litiumgruppen best ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, kupton skrev:

En finsk studie viser at litium er klart best i å hindre tilbakefall (rehospitalisering). Dersom en velger å bruke antipsykotika, gir depot langt bedre beskyttelse enn tabletter.

https://jamanetwork.com/journals/jamapsychiatry/fullarticle/2673379?utm_source=facebook&utm_medium=social_jamapsyc&utm_campaign=article_alert&utm_content=automated

Er det noen forskning/studie på om Litium er like virksomt for bp2-pasienter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, anbr42 skrev:

Er det noen forskning/studie på om Litium er like virksomt for bp2-pasienter? 

Det finnes, men her har en noen andre vurderinger. For BP2 er det ikke like viktig at medisinen beskytter like godt mot oppoversvingninger. Derfor foretrekkes ofte Lamictal som førstevalg fordi denne har mindre bivirkninger (på gruppenivå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest elina777

Jeg bruker BÅDE litium og depot jeg:)

lamictal og depot funket en stund, til jeg mistet søvnen i utlandet og ble manisk psykotisk rett før hjemreise, det var et helvete og endte med innleggelse med en gang jeg kom hjem. Føler meg MYE tryggere med litium!

Endret av elina777
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

11 timer siden, kupton skrev:

Det finnes, men her har en noen andre vurderinger. For BP2 er det ikke like viktig at medisinen beskytter like godt mot oppoversvingninger. Derfor foretrekkes ofte Lamictal som førstevalg fordi denne har mindre bivirkninger (på gruppenivå).

Jupp! Det stemmer i mitt tilfelle også. Jeg fungerer best på Lamictal pluss 2 andre medikamenter. Litium var ikke noe for meg. Har prøvd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...