Gå til innhold

Endometriose og endeløse blødninger med Cerazette

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. 

Jeg har,  i følge gynekologen min, endometriose på begge eggstokkene. Han satte meg på cerazette for å unngå blødninger, og dette virket bra det første halvåret. Så begynte jeg å spotte. Har lest at dette er vanlig men det varte i over en måned. Jeg hadde ny time hos gynekologen for 6 mnd siden. Han sa alt så bra ut og alt av blødninger er normalt på de pillene. 

Jeg har ikke lenger vondt, men blør nå igjen og det har holdt på i en ny mnd og ser ikke ut til å gi seg enda. Det er veldig slitsomt å blø i så lange perioder selv om det ikke er store mengder som kommer. 

Er det noe jeg kan gjøre for å stoppe blødningen? 

Jeg er 39 år gammel. 

Med vennlig hilsen Marilyn

Anonymkode: 0a5e1...e07

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Cerazette er ikke vanlig å bruke ved endometriose, men det er lov å forsøke. Det har tilsynelatende virket hos deg, og det er bra. Blødningsproblemer er vanlige, og det er dessverre ikke noe man kan gjøre for å stoppe dem. Det er ‘bare’ å se det an og håpe på bedring. Hvis det var p-piller du brukte uten stopp og fikk blødninger, så ville man anbefale tre dagers pause. Kanskje du skulle forsøke det? Jeg har ingen erfaring, men bare teori.

Alternativ behandling er en hormonspiral som vil gi mindre blødning hos nesten alle og 25% blir blødningsfri. Det finnes også andre legemidler i tablettform som Proveratabletter (1x3) eller Visanne.

Har du fått diagnosen endometriose uten å ha fått utført laparoskopi? Jeg er litt nysgjerrig.

Vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hei igjen. 

Tusen takk for svar. 

Ja. Har vært hos to forskjellige gynekologer. Begge sier jeg har endometriose basert på ultralyd.

Den ene legen som sa dette jobber på sykehus. Jeg var inne og fjernet slimhinnen på grunn av godartet muskelknute i 2016.

Har blodcyste målt til 3,8 cm på venstre eggstokk og 2,3 cm på høyre. 

Jeg er til kontroll en gang i året og fikk beskjed om at cystene hadde krympet litt sist. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg kan jo prøve en 3 dagers pause, men skal jeg da begynne med kun en pille igjen? Har hørt om de som glemmer pillene i flere dager og tar alle de glemte pillene på en gang... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mette Moen, Gynekolog

Det er ingen klare regler da det er teori utfra erfaring med p-pille. Jeg vil si fortsett med bare en pille. Hilsen Mette

PS gi tilbakemelding om det virker! takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...