Gå til innhold

Femar - temperaturstigning? Eggløsning?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, 

Har denne mnd målt temperaturen hver morgen før jeg står opp i håp om å finne eggløsningstidspunkt, og har brukt Femar fra CD 3-5 (er i skrivende stund på CD 27). Oppdaget at kurven er «unormal»  ved at f.o.m CD 3-11 går kurven jevnt OPP fra 36,4 til 36,9, for så gå jevnt NED f.o.m CD 11-19 fra 36,9 til 36,4 (- positiv eggløsningstest CD 19), og kurven stiger brått til 36,7 (vipper opp og ned med 0,2 grader fra dag til dag) Kurven ser altså ut som en slags «N» i mønsteret sitt. 

Har lest at det er vanligere at temperaturen er lav FØR eggløsning og HØYERE etterpå. 

Hva kan være årsaken til den høye temperaturen FØR ev eggløsning? ..kan det forklares med hormonkluss og eggløsningssvikt, eller kanskje pga bruk av Femar? Håper å kunne bli gravid, men er redd jeg ikke lenger har eggløsning, nærmer meg kanskje tidlig overgangsalder😔. 

Kvinne 39🌸 

Anonymkode: 93562...269

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mette Moen, Gynekolog

Ja, temperaturen stiger noen streker etter eggløsningen når det produseres progesteron. Jeg kjenner ikke til at Femar skal påvirke temperaturen. Det vi betegner ‘basaltemperatur’, temperatur tatt på samme tidspunkt om morgenen kan være påvirket av andre faktorer som sykdom, dårlig søvn osv. Jeg tror ikke at du kan tolke noe som helst utfra den svingende temperatur. Du har hatt eggløsning, så da er det bare å håpe.

Lykke til, vennlig hilsen Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...