Gå til innhold

Hvor ble det av matlysten min?(legen)


Tussie

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har hatt anorexi i mange år. Altid når jeg blir nedstemt, oppgitt, motløs og føler at jeg mister kontrollen, er det maten det går utover.

Men denne gangen er det anderledes, jeg har begynt å fortelle en del ting jeg har gjemt inni meg, og nå orker jeg ikke mat. Jeg vil ikke slutte å spise, får jeg har endelig fått forbrenninga mi i orden. Men alt som skal tygges og svelges føles så stort, det er akkurat som åpningen i halsen min har krympet. Jeg vet at det er lurt å velge noe man liker og som er lett å svelge, men når det ikke går uansett hva jeg frister meg selv med? Jeg er ikke veldig tynn lenger, men foreldrene mine begynner jo å lure da. Ja, jeg tenker mye på slanking og mat vanligvis, men i de siste ukene har og er det helt andre ting som okkuperer mitt hode. Jeg vil ikke ødlegge det at jeg har funnet et spisemønster hvor det ingår fire måltider med sunn mat, som jeg hverken går opp eller ned av, men det er jo det som vil skje når forbrenninga synker igjenn. Har dere noen gode råd?

Veldig takknemlig for svar....

Klem tussie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Prøv noen næringsdrikk, liksom Afinutrin, Meritene,

Nutridrink eller Fortimel som du kan kjøpe på apoteket. Til og med noen proteinshake fra helsekostbutikken, hjelper når man spise ikke nok.

Disse produktene har ikke fett og gir ekstra energi, vitaminer og proteiner.

Da slippe du å bekymre deg om at du spise ikke nok

akkurat nå, og når denne perioden går over kan du slutte med disse tillskudd og spiser som før.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv noen næringsdrikk, liksom Afinutrin, Meritene,

Nutridrink eller Fortimel som du kan kjøpe på apoteket. Til og med noen proteinshake fra helsekostbutikken, hjelper når man spise ikke nok.

Disse produktene har ikke fett og gir ekstra energi, vitaminer og proteiner.

Da slippe du å bekymre deg om at du spise ikke nok

akkurat nå, og når denne perioden går over kan du slutte med disse tillskudd og spiser som før.

Lykke til!

Takk for rådet, men disse næringsdrikkene minner meg litt for mye om både sykehusopphold og sondeforing. Jeg ble holdt fast og tvangs foret med både nutri og fortimel, pjuk. Men det var sikkert godt ment fra deg Luiza. Takk uansett, godt at noen engasjerer seg og gidder å svare meg. Klem Tussie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jorunn Sundgot-Borgen, Doktor Scient

KJære Tussie

Jeg erfarer ofte at jenter som har hatt spiseproblemer over noe tid får et uventet "vanskelig" forhold til mat. Noen vil kanskje hevde at en som tidligere har hatt problemer bare igjen "bestemmer" seg for ikke å ha lyst på osv. Jeg tror det kan være en kortvarig sak som jeg vanlgvis anbefaler at den det gjelder bruker en del energi på å jobbe seg gjennom. Vanligvis råder jeg den det gjelder til å sette seg ned å liste opp hva hun/han kan tenke seg av litt frisk og "lett kost (når en tenker fordøyelse) fiskekaker, fiskeboller, suppe osv. Dersom dette vedvarer anbefaler jeg deg å oppsøke en ernæringsfysiolog. Lykke til!

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Jorunn Sundgot-Borgen, forsker

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...